Математиката и българският остават най-трудни за децата в 4 и 7 клас

Математиката и българският остават най-трудни за децата в 4 и 7 клас

Математиката и българският остават най-трудни за децата в 4 и 7 клас
Математиката и българският език остават най-трудни за децата в четвърти и седми клас. Това показват резултатите от външното оценяване след тези два етапа, оповестени от министерството на образованието.
Децата в четвърти клас са се справили най-добре с въпросите по предметите човек и природа и човек и общество и най-зле с математиката. Учениците в седми клас имат най-високи резултати на въпросите по история и география, като тази година те са показали по-ниски постижения по математика и литература.
Най-зле са се представили учениците в Търговище, Смолян, Разград и Добрич, а най-добре  в София-град, Стара Загора, Кюстендил и Перник. В същите градове резултатите са сходни и на теста след седми клас.
Тази година, за втора поред, външното оценяване след седми клас и изпитът за гимназиите са обединени. Децата трябва да се справят с втори модул - преразказ на непознат текст и допълнителни пет задачи по математика, с което шансът им за влизане в гимназиите се увеличава. Резултатите от тази година показват, че децата са се представили много по-добре със задачите. От образователното министерство си обясняват това с по-добрата подготовка по математика.
Оттам отчетоха като положителен факт това, че повече деца са останали да решават втория модул в сравнение с 2010 г.  Скалата за оценяване тази година е била завишена и тройка се е пишело на 16 точки, а през миналата година тя се е поставяла от 14 точки. "Тази промяна беше наложена заради настояването на преподаватели  и на регионалните инспекторати по образованието в страната да се завишат изискванията за изпитите, заяви заместник-министър Милена Дамянова.
Децата в четвърти клас са имали най-големи проблеми при диктовката с изписването на неударени гласни и най-добре са овладели степенуването на прилагателни имена. "Децата имат проблем при задачи, свързани с прилагането на правила. Те добре се справят с теорията, но не и с практиката и това е проблем на цялата образователна система. Реформата е насочена към преодоляването на това", заяви зам.-министърът на образованието Милена Дамянова.
Учениците от четвърти клас са се справили най-добре с четенето с разбиране, както и с факти, свързани с изучавани автори и творби, а по математика със задачите с аритметични действия. По този предмет децата имат проблем с геометричните задачи, които изискват развитие на познавателните способности. "Най-ниски резултати има при въпроса за видовете триъгълници, вероятно защото е по-абстрактно и трудно приложимо", заяви експертът от министерството Евгения Костадинова. Резултатите показват, че децата имат високи резултати при задачите за възпроизвеждане на знания по човек и природа  и с темите от гражданското образование.
Според Костадинова външното оценяване след четвърти клас е насочено към измерване на стандартите, а не на наученото. Затова не е коректно резултатите да се приравняват в оценки. Тя заяви, че тестовете са по-добри и с тях по-лесно ще се улавят компетентностите, които децата владеят. Тази година в теста за пръв път е имало отворен отговор.