Катастрофиралият автобус бил на 23 години, "Ентуртранс" пое отговорност за инцидента (обновена в 13.30 ч.)

Катастрофиралият тази нощ автобус е бил на 23 години. Минал е технически преглед на 8 март. Това съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски на брифинг в Министерския съвет.
Министърът добави, цитиран от "Фокус", че рейсът е собственост на "Ентуртранс", но е нает за курса от София до Бургас от фирмата "Бургастур 90", която първоначално беше сочена за собственик на автомобила. По-късно от министерството на транспорта съобщиха обратното - че собственикът е "Бургастур 90", а автобусът е преотдаден на "Ентуртранс", която има лиценз за вътрешни превози на пътници до 2015 г. Фирмата обаче е в процедура по несъстоятелност от февруари. Тя все още не е приключила. "Бургастур 90" няма лиценз за превози, показва справка в регистъра на автомобилна администрация. Двете фирми са регистрирани на един и същ адрес - Бургас, ул. "Георги Шогунов" 22. "Бургастур 90" е създадена през февруари 2010 г. с капитал от 10 лв.
Автобусът се преобърна тази нощ на магистрала "Тракия" край Пловдив. При инцидента загинаха 8 души, а други 16 бяха ранени.
Според първичната информация е счупена греда на автобуса, има и 15 см напречен разрез на задната дясна гума. Ще се направят експертизи, за да се докаже дали повредата в гредата или в гумата се е случила първо. Тахографските данни са проверени и не е имало превишаване на скоростта. От министерството на транспорта уточниха, че автомобилът се е движел със 100 км в час. Извършена е по регламент и почивката на водачите, спазено е и правилото те да са двама. На водача на автобуса миналия месец му е съставен акт от автомобилна администрация за неспазване на регламента за почивка, каза още министърът на транспорта. Той добави, че в момента екипи на автомобилна администрация проверяват двете фирми - "Ентуртранс" и "Бургастур 90", както и пункта, в който е направен техническият преглед на автобуса.
"Автобусът е бил в нормално техническо състояние и е годен за извършване на такива превози. За съжаление обаче е стар. Така че ние много детайлно ще анализираме дори и законови промени, които да спрат това безумие, което се случва по пътищата", каза Московски.
"Цялата отговорност за катастрофата е на "Ентуртранс", каза управителят на дружеството Николай Точев, цитиран от БТА. Според него причината не е заспиване на шофьора. "В автобуса пътуват по двама водачи и винаги могат да се сменят", каза той. Добави, че няколко пъти се е налагало автобусът да бъде ремонтиран заради проблем с гумите. Адвокатът на фирма "Ентуртранс" Калина Тодорова е разговаряла с шофьора, но той не успял да обясни какво точно е станало.
Министърът на вътрешните работи Цветан Цветанов каза, че все още тече разпознаването на загиналите и на част от ранените. Досега са идентифицирани трима от загиналите и десет от всички 16 ранени. Двама от пострадалите са в кома.
Застрахователна компания "Лев инс" АД ще изплати в пълен размер обезщетение на близките на загиналите и на пострадалите, съобщиха от дружеството в съобщение до медиите. От компанията добавиха, че тъй като разследването продължава, досега не им е предявена експертиза от КАТ. Добавят, че всички заинтересувани могат да се свържат с компанията на телефон 02/8055318.
Лицензът за превоз на пътници по закон важи 5 години, като този на "Ентуртранс" е издаден миналата година и е валиден до 2015 г. Едно от условията за получаване на документа е доказването на финансова стабилност на превозвача, която зависи от капитала или от банкова гаранция на името на фирмата, както и от броя на автобусите, които тя притежава. Изчислява се по формула, записана в наредба на министъра на транспорта. Лицензът се отнема при прекратяване на дейността на фирмата. В случая на "Ентуртранс" това ще стане при приключването на процедурата по несъстоятелност, открита през февруари. Лицензът се прекратява и ако фирмата вече не отговаря на условията за финансова стабилност. Дали това е така обаче може да се засече при представянето на документи, доказващи този вид стабилност. Според нормативните актове те се представят пред автомобилна администрация всяка годината, като крайният срок за това е 30 юни. |