Проектът за Дунав мост ІІ официално ще бъде удължен от ЕК

Проектът за Дунав мост ІІ официално ще бъде удължен от ЕК

Проектът за Дунав мост ІІ официално ще бъде удължен от ЕК
Проектът за Дунав мост ІІ ще получи официално решение за удължаване от Европейската комисия до няколко седмици. Така изграждането на моста ще може да се довърши с пари от предприсъединителната програма ИСПА, въпреки че разплащането на пари по нея приключи в края на 2010 г. Съобщението за удължаването беше изпратено от министерството на транспорта след заседание на Комитета за наблюдение на ИСПА.
Преди време България и Румъния поискаха удължаване на финансовия меморандум по проекта, тъй като той се забави и не беше довършен до края на 2010 г. Те настояха последният срок за построяването на моста да стане края на 2012 г.
Към днешна дата са изпълнени 63% от строително-монтажните работи по мостовото съоръжение. Разплатените средства са в размер на 85 млн. евро. По другия договор – за прилежащата инфраструктура, са изпълнени 57% от работите, а разплатените пари са над 38 млн. евро.
Един от основните проблеми на изпълнителя - испанската фирма FCC, беше осигуряването на необходимите количества материал за насипи. Преди няколко месеца правителството даде на компанията концесия за добив на строителни материали, а работата е започнала на 24 юни. Заради промяна на проекта и забавянето от компанията поискаха и по-висока цена за строителството. Вече беше одобрено едно искане за допълнителни 5.5 млн. евро. В момента се разглежда друго за 39 млн. евро.
На заседанието комитета за наблюдение на ИСПА са обсъдени и другите два транспортни проекта, финансирани по програмата - жп линията Пловдив–Свиленград и магистрала "Люлин". "Люлин" беше завършена наскоро. По първата фаза на жп трасето от Крумово до Първомай са изпълнени 98% от строителните работи. Остава да бъдат завършена електрификацията на трасето, да бъдат направени надлезите и да се изгради подстанция при Крумово. Разплатените средства по тази отсечка са 89.3 млн. евро.
По втората фаза на проекта от Първомай до Димитровград са изпълнени 78% от строителните работи, а разплатените средства са 55.5 млн. евро. Останалата част от линията - от Димитровград до Свиленград, бе включена в оперативната програма "Транспорт", като апликационната форма на проекта вече е готова и е изпратена в Европейската комисия.