Пътната компания ще се финансира и с магистрални такси и със заеми

Държавната компания, която ще се грижи за изграждането и поддържането на магистралите "Хемус", "Струма" и "Черно море", ще се финансира освен от бюджета и еврофондовете и от приходите от такси за преминаването по трите пътя. Компанията ще може да тегли и заеми. Това е записано в измененията на Закона за пътищата, с които се създава новото дружество. Те бяха приети на второ четене от парламентарната комисия по регионална политика днес.
Преди няколко седмици министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев съобщи, че компанията ще работи от август, а бюджетът й за тази година ще бъде 1.1 млн. лв. От следващата година дружеството ще може да кандидатства за пари от оперативната програма "Транспорт" за изграждането на трите магистрали.
Целта на компанията е да се ускори изграждането на трите магистрали. След построяването им дружеството ще поеме и поддържането им. За целта ще се разчита и на приходите от такси за преминаване по магистралите. Това трябва да стане след въвеждането на система за събирането на вземанията. До пълното изграждане на магистралите, Агенция "Пътна инфраструктура", която сега се занимава с изграждането и поддържането им, ще продължи да се грижи за вече съществуващите участъци, пише още в закона. Това важи за частите от магистрала "Хемус" между София и Ябланица и от Шумен до Варна. Те няма да се прехвърлят веднага на новата компания, за да може тя да се занимава с изграждането на новите участъци.
Депутатите решиха още управителният съвет на дружеството да не е от петима души, както беше предложено първоначално, а от трима. Освен това въведоха изискване те да имат поне 5 години професионален опит в "областта на управлението, планирането и изграждането на пътната инфраструктура или в управлението на публични и корпоративни структури, финансово управление и контрол на проекти, финансирани от фондовете на ЕС". Числото обаче може да се промени в последствие, тъй като нямаше категоричен аргумент за избора му. Членовете на управителния съвет ще се назначават и освобождават от министъра на регионалното развитие.
Народните представители промениха и първоначалното предложение в законопроекта стратегията за развитие на пътната инфраструктура да се изготвя само от министъра на регионалното развитие, а не както сега заедно с министъра на транспорта. Депутатите решиха, че министърът на транспорта трябва да участва в подготовката на стратегията наравно с колегата си от регионалното министерство.
Планът на правителството е до 2015 г. да бъде построена магистрала "Струма", "Хемус" - до 2017 г., а "Черно море" - най-късно до 2019 г. Подготовката на магистрала "Хемус" за строителство ще струва около 20 - 30 млн. евро, а изграждането й - около 1.5 млрд. евро. Очаква се строителството й да се финансира с пари от еврофондовете през следващия програмен период от 2014 г. до 2020 г. |