Част от навигационните услуги за самолети може да се облагат с ДДС

Част от навигационните услуги, които "Ръководство въздушен контрол" оказва на авиокомпаниите, поне "на книга" ще се облагат с ДДС. Това предвиждат промени в правилника за прилагане на Закона за ДДС, които са подготвени от Министерството на финансите.
В момента таксите, които авиокомпаниите плащат, се облагат с нулева ставка. Занапред обаче сталката остава 0% само за навигация на оператори, които извършват предимно международни рейсове.
Когато някоя авиокомпания не отговаря на това условие, услугите, предоставени на нея, ще се облагат със стандартната данъчна ставка от 20%. В промените на правилника са посочени и критерии кога един оператор ще се счита, че отговаря на условието да "извършва, предимно международни рейсове".
Главен критерий е приходите от продажбите му (независимо дали тези приходи са от превоз на пътници, товари или от оказани специални авиационни работи) по международни маршрути да превишават с най-малко 20% приходите от вътрешни маршрути. Компаниите, които отговарят на това условие, ще подават декларация през ноември на текущата година в Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация".
Предвидени са и други условия, по които авиолиниите да доказват, че извършват предимно международни рейсове, ако не покрият критерия "приходи от продажби". С нулев ДДС ще се облагат навигационните услуги и за компании, които покриват поне едно от следните 3 условия:
- изминатите мили по международни маршрути превишават с най-малко 20%
изминатите мили по вътрешни маршрути и/или
- броят превозвани пътници по международни маршрути превишава с най-малко 20%
броя превозени пътници по вътрешни маршрути и/или
- превозваният тонаж на товари (при основна дейност международен въздушен
превоз на товари) по международни маршрути превишава с най-малко 20% превозвания
тонаж по вътрешни маршрути.
От Министерството на финансите все още не са отговорили колко авиопревозвачи ще засегне тази промяна в правилника, нито какъв е очакваният ръст на приходите от ДДС.
Според експерти обаче е много вероятно промените в правилника да са само формалност и да не засегнат нито един авиопревозвач, тъй като в момента няма авиокомпания, чиито полети по вътрешни линии да са близки като дял в дейността й до международните.
Светослав Станулов, който е председател на Асоциацията на българските авиолинии пък коментира че всяка промяна в тази област трябва да се прави много внимателно, защото и в момента авиокомпаниите работят при практически нулева печалба и евентуално покачване на данъците може навреди на конкурентоспособността им.
Подробности очаквайте по-късно на www.dnevnik.bg и утре във в. "Дневник"