Самолетите, произведени от Тони Илиев, летят над Шанхай и Лос Анжелис

Самолетите, произведени от Тони Илиев, летят над Шанхай и Лос Анжелис

Инж. Тони Илиев участва в Италия в авиошоу на производители на малки самолети
Инж. Тони Илиев участва в Италия в авиошоу на производители на малки самолети
 "В България никой не купува самолети. За това ги продавам от Шанхай до Лос Анжелис", казва инж. Тони Илиев. Той е собственик на компанията "Аероплани ДАР", която произвежда самолети недалеч от София. Срещата ни става случайно в Агенцията за насърчаване на малките и средни предприятия. инж. Илиев е ползвал подкрепата на агенцията за участие в най-голямото изложение за лека авиация в Германия през април, където е представил продукцията си. Останал е много доволен от организацията и помощта на държавата. Следващата година смята отново да кандидатства.
Подпомагането на българския бизнес за участие в международни изложения става по проект "Насърчаване на интернационализацията на българските предприятия", който се финансира от оперативна проограма "Конкурентноспособност". Стойността му е 27.4 млн. лв., като до момента са усвоени близо 5.5 млн. лв., показват данните в системата за еврофондовете ИСУН. Компанията на Илиев е една от 347-те, които са били подпомогнати от държавата досега. Проектът продължава до 2013 г.
Българският авиощанд на изложението в Германия през април. Щандът е направен с финансовата подкрепа на държавата
Българският авиощанд на изложението в Германия през април. Щандът е направен с финансовата подкрепа на държавата
Тони Илиев решава да възстановява производството на български самолети през 1995 г. За начало регистрира фирмата и патентова името на самолета "ДАР". То не е избрано случайно. Така са се казвали първите български самолети, като съкращението идва от "Държавна аеропланна работилница - Божурище". Те са се произвеждали в периода 1925 - 1945 г. в Божурище. "Възродих и продължих една традиция", обяснява инж. Илиев. Дизйнерския център на "ДАР" е разработил няколко прототипа, като първият построен от инж. Илиев самолет се пръква през 2000 г. Машината е обявена за продукт на годината от Агенцията за малките и средни предприятия. Сега инж. Илиев произвежда и продава едно и двуместни модели. "Преди кризата продавахме средно около десетина бройки. Миналата година имахме само една продажба, но през 2011 г. вече имаме три сделки", каза инж.Илиев.
Самолет "ДАР - Соло", произведен от инж.Тони Илиев
Самолет "ДАР - Соло", произведен от инж.Тони Илиев
Ако си мислите, че е скъпо удоволствие да си купиш самолет, сте в сериозно заблуждение както мен. Необходими са ви средства, колкото за една кола средна класа. Средната цена на произвеждааните от "Аероплани ДАР" самолети са около 35 хил. евро - толкова колкото струва среден клас кола. Малките му едноместни возила са дори по-евтини - по 15 хил. евро. Най-скъпият продаден самолет е бил 80 хил. евро.
Самолет "ДАР - Соло" лети на 3000 метра надморска височина
Самолет "ДАР - Соло" лети на 3000 метра надморска височина
Самолетите на инж. Илиев се купуват за удоволствие, ей така да полетиш, когато ти е кеф. Аеропланите "ДАР" летят на 3000 метра височина със скорлост 140 - 150 км/час и могат да издържат във въдух до 2 часа. По професия Илиев е инженер по подемно-транспортна техника. Работил е като мениджър в карго терминала на летище "София", а по-късно е в "Хемус еър". Напуска частната компания з да реализира детската си мечта - да произвежда самолети. Така за десет години е успял да произведе и продаде двайсетина самолета и продължава напред. Освен цели самолети, инж.Илиев произвежда и т.нар. китове за самолети, което ще рече, че той ще ви произведе частите по проект, а вие сами може да си го сглобите като конструктор лего, ако искате да го направите. Такива клиенти обикновено са бивши летци, които искат сами да си сглобят самолета, с който ще полетят високо, високо в облаците.