За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
Питанка
Рейтинг: 1416 НеутралноВсички тези бисери са сблъсък между собствените и чужди оценки.
"Въпросителната" е просто уморена "Удивителна!"Не само не ги учат да мислят, забраняват им го!
victor troska
Рейтинг: 902 НеутралноДо коментар [#1] от "Блага":
Ако имате 5 лева, Костов може да открадне от вас 6 лева.Костов е откраднал целия свят 5 пъти, като два от тях от самия себе си.логично - то даскал по литература си е диагноза.
имат си там един ботев, вазов и йовков и си маат по утъпканите пътеки - сякаш няма чужда литература.
rapidfire
Рейтинг: 1031 Неутрално"Доколкото изпитът е основан върху съществуващите Държавни образователни изисквания за учебно съдържание, проверката е ориентирана спрямо разписаните в този нормативен документ компетентности. "
It is nice to be important, but it's more important to be nice!Това някой би ли могъл да ми го преведе на български?!
Моля?
nqma zna4ka koi
Рейтинг: 1046 ВеселоЛитературата още преди 12-13 години (по мое време) беше абсолютно същата боза. Или зубриш анализите или забравяш за отлична оценка! В резултат това се превърна в предмет на личен бойкот, което в крайна сметка предизвика очебийна разлика в дипломата ми, където оценката по литература се отличава коренно от останалите... В стремежа си да употребяват по-рядко използвани думи, макар и да не знаят значението им, в крайна сметка се раждат бисери вместо по-висока езикова култура. Практиката пък да се приема само една гледна точка за правилна (тази в анализите) без оглед на това дали разсъжденията ти звучат разумно пък може да отврати всеки ученик...
Резултата е ясен - пъпеши!!!
Питанка
Рейтинг: 1416 ВеселоДо коментар [#3] от "rapidfire":
"Въпросителната" е просто уморена "Удивителна!""спрямо разписаните в този нормативен документ ИМПОтентности. "
zumm
Рейтинг: 346 ВеселоДо коментар [#3] от "rapidfire":
И тогава двойките защо на учениците ще ги пишат на мен ми е много загадъчно
Който е готов да отстъпи първородството за паница леща, не заслужава нито първородство, нито леща.А бе, щели да проверяват дали учениците за учили, съгласно "съществуващите Държавни образователни изисквания за учебно съдържание", ве! Ама как точно ши го проверят на мен не ми е ясно- щото те мое да са учили съгласно изискванията, ама ако са сбъркани изискванията, нищо да не са научили.
Както е май всъщност!
zumm
Рейтинг: 346 ВеселоЕ, аз имам диплома от СУ, обаче в това:
Който е готов да отстъпи първородството за паница леща, не заслужава нито първородство, нито леща."Природата е храм, чиято сакралност е гарантирана от тайнствеността и спокойствието от неразгадаемото величие на трансцедентното, от човешката нищожност пред него"
няма НИКАКЪВ смисъл. Сакралността, демек СВЕЩЕНОТО БИЛО ГАРАНТИРАНО ОТ СПОКОЙСТВИЕТО ОТ НЕРАЗГАДАЕМОТО ВЕЛИЧИЕ НА ..."
Начи според тоя аФФФФФФфтор НЕРАЗГАДАЕМОТО ВЕЛИЧИЕ поражда СПОКОЙСТВИЕ?!?! ПЪК СПОКОЙСТВИЕТО ГАРАНТИРАЛО СВЕЩЕННОСТ на нещо си?!?! Айде, ве!
Ма тоа верно си е мислил, че никой нема да седне да мисли, ами тъй просто- шси учи наизуст.
СРАМОТА, ВЕ!
Orchid
Рейтинг: 573 НеутралноДаааа, за съжаление винаги изпита по литература е бил с цел наизустяване на низ високопарни думи подредени не винаги в значение, с цел задоволяване импотентните потребности на някой критик/литературовед/анали затор - изпитващ. Учениците в България не биват учени в мислене, а в зомбиране - наизустяване и възпроизвеждане. От което следва една нискообразована и трудно мислеща маса, оформяща електората.
kait
Рейтинг: 8 Неутралноняма нищо лошо в старите държавни образователни изисквания
! Той казва, че знанието има 9 нива. Ще посоча само някои
)/
Те са направени върху ТАКСОНОМИЯ на БЛУМ- един доста умен човек
1. /най-ниско/ знам на ниво - ПОВТАРЯМ- рецитирам
2. Знам - интерпретирам / повтарям с разбиране и коментар/
3. Знам - анализирам / разделям сложен проблем на съставни части,понеже познавам частите и мога да ги различавам ../
4. и т.н.
Най-висшата форма на познание е ТВОРЧЕСТВОТО и оценката/ затова добрите критици са толкова малко
а творците - хич ги няма! Освен това не са на почит_ щото са наизмислили там някакви неща, дето никой не ги разбира?!
Преподаването на литература изисква сериозна ревизия, за съжаление не води до грамотни читатели и още по-малко до грамотни писатели.
Някак си всичко в образованието в България е имитация ??!!
Нищо и няма на таксономията на Блум, както и на ДОИ.. само има незрели хора и объркани преподаватели. Хора не умеещи да потребяват знание..
Тъжно!
Evo K
Рейтинг: 1044 Разстроено...и България се управлявала от "хуманитаристи"...
За едни благата, за други ла*натаmonique
Рейтинг: 909 НеутралноПосле защо учениците са неграмотни и във всички класации сме на последните места!? Защото български език (граматика, синтаксис, правопис т.н.) се учи до шести клас и край. В седми клас се кандидатства с тези глупости по-горе, с което се слага край на мисленето и овладяването на български. В осми клас поне аз съм била в езикова паралелка с интензивен английски. После девети, десети и единадесети клас биология, история, география и малко физика пак на английски. В часовете по литература Байрон, Шекспир, Балзак, Алигиери т.н. В 11-ти клас малко българска литература - само анализи. След 12-ти клас се кандидатства с литература, история, английски. Хубаво, обаче на мен в училище никой не ми е преподавал нещата, които се изискват от кандидат-студентите за изпитите. Следователно или издоявам нашите, за да давам грешни пари за уроци, при същите тези учители, които не са ми ги преподали в училище или кандидатствам с английски, защото очевидно на този етап съм по-добре подготвена за него, отколкото за изпит на родния ми език.
Всички ние сме затворници, но едни килии имат прозороци, а други - не...Според мен вината не е в децата, защото езикът не е като карането на колело, ако не го практикуваш се забравя. В математическите гимназии, техникумите и СОУ-тата положението е още по-тежко.
ivanchoLA
Рейтинг: 1416 ВеселоНе знам дали защото повече от полвината си живот не ползвам БГ, ама направо пасажите на тая статия ги четох по няколко пъти, защото въобще не ми звучът смислено и логично ... За маитап до средата пребрпоих 4 оксиморона ?!?!
#notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012---
Какво очаквате да ги изпитват, като Българската(а и Европеиската с малки изключения) образователна система е на зубренето не на логическото мислене.
Ако не вярвате елате на интервюта за стажанти в Европа(Завършили университет)... направо ще ти скрият шапката от цитиране на информация за която и хал хабер си немат какво всъщност значи ...
ju.li
Рейтинг: 461 ЛюбопитноИМЕНАТА! ИМЕНАТА! на "гениите" написали помагалата и самите учебници!
как е възможно, нормален човек да роди подобни псевдонаучни безсмислици?!?
Сбогом, тъпаци от "Дневник"!
Рейтинг: 853 НеутралноСпециални поздравления за младата авторка - не само талантлива, но и със сериозни граждански позиции!
Да пукнеш от смях, направо: "себеразрухата на буржоазната личност".
Нали знаем какви малоумници преподават в СУ! Един т.н. професор пишеше през комунизма неща от типа: Андрешко е високонравствен и умен представител на прогресивната класа. А изоставеният в каруцата в блатото данъчен чиновник - неморален и глупав буржоа. Тоя май и досега "преподава". Ама днес кой ли сериозен студент учи българска филология в СУ? Качество на преподавателите = качество на студентите.
darth_bane
Рейтинг: 120 НеутралноДо коментар [#7] от "zumm":
transcendens - "прекрачващ", "преминаващ отвъд"
aroved
Рейтинг: 120 ВеселоАпотеоз на използваческолабиринтово себевсъщноствеличаещо безпътноподскачащо и агресивно властолюбещо посредствие
den40 години мечтая този стил вдън земи да потъне...е хайде вече!
Трезвен
Рейтинг: 1410 ВеселоАвторите на тези творби в този социо-културен контекст са апотеос на трансфибралният художествено-гастрономиче ки речитативно самовстъпателни материци, сиреч на върха на сладоледа
Читател
Рейтинг: 1416 НеутралноЗа мен посочените цитати от помагала за кандидат-студенти са мъчения за свободното съзнание. Разбирам да са факти, както е при географията, където точността е необходима. В литературата трябва да има полет на мисълта, на позиция, на определяне богатство на език и обща култура. За което най-подходящи са есетата. Тази изкелифинчени теми само отвращават децата да мислят, карат ги да преписват, и съответно - да презират интелектуалното.
ju.li
Рейтинг: 461 Весело[quote#18:"Читател"]Тази изкелифинчени теми само отвращават децата да мислят, карат ги да преписват, и съответно - да презират интелектуалното. [/quote]
Ама те отвращават и нас, сякаш...
lot49
Рейтинг: 571 НеутралноДо коментар [#1] от "Блага":
Абсолютно точно.
Ако могат да мислят, ще ги отучат. Ето как пишат преподавателите им:
Храмът
Валери Стефанов
(Валтер Ферети)
Апология на зидарското братство
Тази книга се опитва да влезе в Храма през полуздрача на вековете.
Тя оглежда знаците на Храма под шепота на преданията. Сред магическия шум, прииждащ от страниците на древните ръкописи. Сред вавилонското стълпотворение на хилядите книги. Тя иска да разбере, но и да прослави Храма като един от ключовите символи на човечеството.
Следвайки кабалистичната традиция на магическите числови отношения, книгата се състои от седем части и "половина". Броим като "половинка" думите за въвеждане и кратките думи за приключване.
Както е добре известно, строежът на Соломоновия храм трае седем години и половина - той започва през втория месец - зиф, и приключва в осмия месец - бул.
Текстът на книгата съдържа приблизително осемдесет хиляди знака. Този брой е избран като жест на почит и памет към онези митични осемдесет хиляди каменоделци, които усърдно се трудели н планините, за да се вдигне към небесата Храмът на въдрия цар Соломон.
Само онзи, който притежава ум, обширен "като пясъка на морския бряг", има силата да събере хиляди строители и да ги направи част от вечността.
Вярваме го - зад всеки графичен знак във видимия свят стои по един митичен каменоделец в невидимия.
Стои, за да ни помага в градежа.
Стои, за да направи още по-светъл Храма.
metalogy
Рейтинг: 789 НеутралноИ тези "помагала" се очаква да ни ориентират в търсенето на духа на Караджата?
И четене на хубави книги - задължително.
колко е стабилен финансовият сектор у нас, ако не се говори за негоКаква гавра. Не е за вярване.
Но не бойте се деца за утрешния ден, математиката е спасението
Родителите, ако не можем да помогнем с "анализите", поне можем да ориентираме децата за определени автори и заглавия.
nea
Рейтинг: 789 НеутралноДо Лора Филева: Моля, посочете имената (и титлите) на авторите на тези "помагала". Виден е кретенизмът им, но би било добре всички да знаят и кой е писал малоумие като "двете творби разкриват драмата на мъжа фанатик, който не подбира средствата за изграждане на сатанинска организация – Йезуитския орден и царството на едрия капитал"
Поздравления за статията
Десен
Рейтинг: 1416 НеутралноНай-добре да приемат резултатите от САТ за адекватни и по тях да приемат в университетите ни.
Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.Така ще се избегнат тия тъпизми.
далекоглед
Рейтинг: 571 Неутрално[quote#1:"Блага"]Не само не ги учат да мислят, забраняват им го! [/quote]
Защо им е да мислят. В държавата има кой да мисли вместо тях. Пък и като не си задаваш въпроси си по-спокоен, по-праволинеен и предвидим
далекоглед
Рейтинг: 571 ВеселоДепутатските бисери не отстъпват по качества на кандидат- студенските. Ама не се намерил достатъчно смел журналист да "разрови"тази златна мина
arnautsky
Рейтинг: 909 РазстроеноВиждам че на "коментаторите" по-горе, литературата и граматиката не са им любими:не разбират написаното и коментират неграмотно!
Keep it cool, keep it funny, keep on changing the world.Занимавайте се със спорт и не се мъчете,останете на най-ниското ниво на знание-повторения и рецитали.
Литературата не е проста работа за прости хора!!!
Трезвен
Рейтинг: 1410 ВеселоДо коментар [#26] от "arnautsky":
Хората които пишат докторски десертации върху творчеството на Ботев, Вазов, Йовков, Захари Стоянов и много други трябва постоянно да им се помпа в главата, че тези писатели са имали много по-ограничено образование от преподаващите ги.
"Никога не съм позволявал на училището да накърни моето образование"- Марк Твен
Realistka
Рейтинг: 1308 НеутралноНе са виновни учениците. Не ги винете!
The best way out is always through Robert FrostОбърнете внимание, че техните родители, както и техните учители, цели 45 години пък и повече са слушали и повтаряли безумията на една Людмила Живкова. Ами това в 90% от случаите води до пълен и необратим кретенизъм.
Какво искате от тези дечица?!
Техните родители са увредени. Техните учители са увредени.
И за да се спася от гнева на форумните модератори в следващият си постинг ще приведа като илюстрация на моето твърдение две три изречения от една реч на Людмила Живкова пред една пълна зала от "интелектуалци"...само две три изречения. А вие ги прочетете и ги коментирайте!
nqma zna4ka koi
Рейтинг: 1046 НеутралноДо коментар [#26] от "arnautsky":
Напълно си прав, но доста хора мислят, че им е ясна, а което е по-важното - учат другите без самите те да са достигнали и средно ниво. Така, в крайна сметка литературата се превръща в низ от клишета без никаква стойност. Идеята на изучаването на този предмет е да развива мисленето, да подобрява езиковата култура и да повишава грамотността.
Никой не е против литературата, а против начина по който тя се поднася на децата. В крайна сметка "вдигането на нивото" или ползването на "висок стил" или с прости думи казано - тези словесни главоблъсканици, в които човек трудно би се ориентирал са единствено и само с цел цедене на учениците! По никакъв начин не мога да приема, че има само едно тълкувание на това какво е искал да изрази автора и по никакъв начин не мога да приема идеята, че трябва да уча "какво е искал да изрази". Това е един вид да ме учат да мисля като ме карат да зазубрям информация! Е едва ли това е начина!
Tai Lung
Рейтинг: 1071 НеутралноТези изисквания към кандидат-студентите, посочени в края на статията, ако ги приложат към политиците ни, повечето ще бъдат "скъсани" - като чета цитатите горе, все едно слушам някой наш политик (няма да давам конкретен пример, че някой да не се засегне, а те са много...). Все тъжни констатации.
Realistka
Рейтинг: 1308 НеутралноЦИТАТ ОТ РЕЧ НА ЛЮДМИЛА ЖИВКОВА:
The best way out is always through Robert FrostЛюдмила Живкова – 4 декември 1980 г.
„В цивилизацията на ведите или в епохата на упанишадите, в хармоничната симетрия на Харапа и Мохенджодаро или във величието на египетските пирамиди, в легендарния храм на Соломон или в прочистващия огън от Зороастър, в дворците на Персеполис или в слънчевите пирамиди на маите, в културата от подножието на Килиманджаро или в ритуалните маски от долината на река Конго, в изящното изкуство на древните траки или в красотата на гръцките скулптури, в единството на будистката санхя или математическата космогония на Питагор, в урбанистичното изкуство на древния Рим или в духовния синтез на Византия, в дързновението на Кирил и Методий или в хуманистичния подем на Ренесанса, в героичния епос на Древна Рус или в подвига на Жана д’Арк, в еретичния патос на богомилите или в новата епоха на Реформацията, в устремлението на Парижката комуна или в слънчевата вяра на утопистите, в смелостта на декабристите или в подвига на априлци, в призива на Комунистическия манифест към световния пролетариат или в полета на червените ескадрони, в манифестацията на трудещите се от Чикаго или в червените знамена на Октомврийската революция – векове след векове, десетилетия след десетилетия, години след години знамената на революцията и културата са водили човечеството напред, огънят на победата е посочвал пътя на подвига, светлината на единството е била звездата на героите, красотата и хармонията са били пределът на стремленията.
.
.
.Мисълта е магнит и еманирана в пространството привлича тъждествените вибрации и отблъсква несъответните по звук и цвят. В лабораторията на живота формулата „Радостта може с магнитния ток да привлича от пространството радост” не е литературен образ , а научен закон, основен принцип на космическата полярност, универсален закон, върху който е организирана и се развива Вселената. И този закон е необходимо да бъде осъзнат не само от учения-физик, но и от всеки разумен човек. Еманираните негативни мисли и чувства в пространството се връщат като бумеранг към изпратилия ги , когато не са тъждествени с вибрациите на обекта към който са насочени, и на своя обратен път привличат от пространството всички подобни флуиди. И днес във века на науката, атома и електричеството, когато вече не е тайна, че мисълта е вещество и че няма празно пространство и в пространството непрекъснато се еманират нашите чувства, желания и стремежи, всеки човек трябва да разбере силата и значението на мисълта и на високите стремежи да се събуди за истината, че всеки човек индивидуално и човешкото общество колективно е подвластно на причинно-следствения закон за развитието. Ето защо не е абстракция, когато се говори за чистотата на мислине, на чувствата, стремежите, когато се настоява за издигане морално-етичния облик на човечеството и вниманието се насочва към опознаване законите на красотата. И днес, когато природата разкрива своите тайни пред все още изумените очи на науката, когато човечеството бавно и трудно започва да съзнава единството на живота, взаимообусловенността на причинно-следствената на живота и редовното единство на човечеството, целта на естетическото възпитание, обърната към всеки човек и към обществото като цяло, не може да се разглежда като химера и нереална обществена и историческа задача. "
zumm
Рейтинг: 346 ВеселоДо коментар [#26] от "arnautsky":
Който е готов да отстъпи първородството за паница леща, не заслужава нито първородство, нито леща.Викаш само за просветлени, а?
Виж сега, Арнаутски! Първо едва ли всички тук, които коментираме се занимаваме със спорт, но да речем, че е така. Това по какъв начин изключва правото и възможността да се наслаждаваме на литературата и кой по-точно и кога реши, че няма да изпитваме, ние профаните, удоволствие от литературата, а само някаква избрана, кой знае от кого, прослойка, м? Нали литературата е изкуство и това му е ролята- да предизвиква читателя, да го кара да мисли и да разбужда чувствата му, като по този начин автор и читател всъщност общуват? За чий са тия простотии изписани по разни "помагала" и на кого с какво точно помагат? На децата да разберат написаното ли? Или да го почувстват? Да ги възпита в нещо, може би?
Аре, у лево, дето ви е мястото!
arnautsky
Рейтинг: 909 ВеселоДо коментар [#27] от "Трезвен":А на другите трябва да им се напомня,че трябва да пишат по-бавно,защото не всички четат "бърже"!
Keep it cool, keep it funny, keep on changing the world.Анализите са съобразени с настоящото ниво на разбиране, а не с миналото.
Dexx
Рейтинг: 778 НеутралноДо коментар [#26] от "arnautsky":
“Който и да бе сътворил човечеството, не си бе изпипал работата докрай, защото хората твърде лесно се прегъваха в коленете.” Тери ПратчетПред "че" се слага запетайка
А иначе, поздрави за г-жа Филева и Дневник за написаното. И на мен ми е тъпо да чета бисери, като знам какви глупости трябва да наизусти един кандидат- студент.
zumm
Рейтинг: 346 НеутралноДо коментар [#31] от "Realistka":
Който е готов да отстъпи първородството за паница леща, не заслужава нито първородство, нито леща.Е, нищо особено- казала, че е будистка. И един други работи е казала, ама аре ся да не почваме, че не е по темата.
arnautsky
Рейтинг: 909 НеутралноДо коментар [#29] от "nqma zna4ka koi":Неумеенето и незнаенето намират оправдание в неразбирането.
Keep it cool, keep it funny, keep on changing the world.Смешни са само папагалските опити да се рецитират чужди заключения на подобни изпити.Смешни са и онези,които оправдават незнанието.
Няма жив литературовед, който да се счита за последен изказал се при анализирането на даден текст.Текстовете преминават напред през тълкуванията и отиват към нови такива.Папагалите само повтарят,не мислят.
arnautsky
Рейтинг: 909 НеутралноДо коментар [#32] от "zumm":Общи приказки.
Keep it cool, keep it funny, keep on changing the world.arnautsky
Рейтинг: 909 ВеселоДо коментар [#32] от "zumm":Намирането на удоволствие в нещо е хубаво.По-хубаво е да се потърси смисъла.
Keep it cool, keep it funny, keep on changing the world.Ета
Рейтинг: 1416 ВеселоНедоумявам как съм си изкарала изпита по литература в СУ... Ако ме накарат да го държа сега и да вмятам подобни фрази, и тройка няма да получа
g_nett
Рейтинг: 177 НеутралноДо коментар [#13] от "ju.li":
И аз се учудвам защо не са посочени имена. Сещам се за един такъв литературен "гений" - настоящия проф. Валери Стефанов. Преди двайсетина години, когато моя милост кандидатстваше в университета, се запознах с негови "умотворения" върху творчеството на Ботев, пред които горните цитати направо бледнеят. Съжалявам, че вече не си спомням кой беше оня малоумник, който пак по онова време пишеше едни дивотии за Едиповия комплекс на Ботев.
Сега като си припомням какво ми се е налагало да прочета заради изпита по литература, и аз като Ета се чудя как въобще съм го взела.
g_nett
Рейтинг: 177 НеутралноМежду другото, настоящите кандидат-студенти ще научат много повече за родната литература, ако се поинтересуват от трудовете на "стари" професори като Иван Шишманов, Боян Пенев, Михаил Арнаудов ... Въпреки архаичния за нас език отпреди 9-ти септември, хората са писали красиво и смислено. Пък и са имали възможността да си хортуват с част от авторите, които днес се изучават в училище - т.е. има известна вероятност да са познали "какво е искал да каже поетът/писателят" (незабравимо за мен клише от час по литература).
nutch
Рейтинг: 8 НеутралноХм, аз съм завършил БГ филология 2000 г., но тези неща са за кандидат студенти. Във филологията също се учат бая глупости, но и готини неща, как да пишеш и анализираш всеки вид текст. Проблемът е, че след 20 години демокрация, образованието у нас още е соц индустрия и като такова ражда количество, но не и качество... Средните училища изобщо не са реформирани и пипнати и учат тези извратении. Я намерете нещо на Никола Георгиев, което е писал още 70-те на ХХ в. и ще видите как се пише за литература, но още тогава нещата му са били покривани, защото са можели да научат децата да мислят, а никой няма нужда от това... Индустрията си бълва тъпаци и те са лесно манипулиеруеми и т.н. Майката му според мен е смесена система, както са западните - тест и накрая есе във свободна форма, така можеш да прецениш кандидата реално... Но аз не мисля, че още поне 20 години, някой в тази кочина, нашата Мамковина ще пипне и реформира тази соц индустрия - образованието...
Филип
Рейтинг: 958 НеутралноДо коментар [#41] от "ganet76":
Абсолютно подкрепям! Аз учих и от учебници отпреди 70-те, за да карам изпит по литература - разбираеми и приятни за четене.
arnautsky
Рейтинг: 909 НеутралноДо коментар [#39] от "Ета"
Keep it cool, keep it funny, keep on changing the world.До коментар [#40] от "ganet76":
Само доказвате,че разбирането на литературата не е дъвка за всяка уста....
zeromancer
Рейтинг: 922 НеутралноПроблемът е, че според ТАКСОНОМИЯ-та на БЛУМ, кандидат-студентите демонстрират знанията си относно 9-то ниво - Творчеството, чрез 1-во - Повтарям /наизустявам, рецитирам/, поради изискването на някакви "литературни критици" (по мое мнение намиращи се някъде между 1-во и 2-о ниво) и една държавна образователна система намираща се извън класацията!
leon555
Рейтинг: 902 НеутралноЛитературата ми беше най-омразния предмет в училище. И по мое време се пишеха бисери (а аз завърших средно образование през 1990 г.), а виждам, че и сега нищо не се е променило. И няма как да се промени, според мен. Защотото този предмет стимулира папагалското зубрене и налага на учениците да се изразяват по начин, който е неестествен. Налага им да използват изразни средства, които за даскалките по литература са много литературни, но които, излезли от устата на един пъпчив тийнейджър, звучат адски смешно и неестествено. Вярно е и че те нямат никаква езикова култура и две граматически правилни изречения не могат да вържат. Но явно и предметът литература не е в състояние да им даде тази култура.
"Не подозирайте зла умисъл там, където всичко може да се обясни просто с глупост." Бърнард ШaaНякога в учлище даскалката по литература задаваше въпроса: "Ученици, какви мисли и чувства са вълнували поета, когато е пишел следните редове - бла-бла-бла?" И аз вдигам ръка и казвам: "Ами според мен вълнували са го тези и тези мисли и чувства." И тя ми казва: "Не е вярно. Седни си. Други чувства са го вълнували." А аз си казвам: "А ти откъде си сигурна, ма, шматко? Поетът лично ти е казал или какво?" И въобще беше яко зубрене, без да има разбиране. Аз завърших пръв по литература, просто защото взимах развити теми от братовчедка ми, на която това ѝ се отдаваше и ги преразказвах на класните. А аз езиковата култура си ь имах отпреди. Предметътлитература нищо осбено не ми даде. Ако едно хлапе има интелигентни родители, които да му кажат, че е важно да умее да се изразява граматически правилно, то само ще търси начини да се усъвършенства.