Безкрайната ос на вертикала

За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си.
Коментари (46)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Питанка
    Питанка
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Всички тези бисери са сблъсък между собствените и чужди оценки.
    Не само не ги учат да мислят, забраняват им го!

    "Въпросителната" е просто уморена "Удивителна!"
  2. 2 Профил на victor troska
    victor troska
    Рейтинг: 902 Неутрално

    До коментар [#1] от "Блага":
    логично - то даскал по литература си е диагноза.
    имат си там един ботев, вазов и йовков и си маат по утъпканите пътеки - сякаш няма чужда литература.

    Ако имате 5 лева, Костов може да открадне от вас 6 лева.Костов е откраднал целия свят 5 пъти, като два от тях от самия себе си.
  3. 3 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1031 Неутрално

    "Доколкото изпитът е основан върху съществуващите Държавни образователни изисквания за учебно съдържание, проверката е ориентирана спрямо разписаните в този нормативен документ компетентности. "

    Това някой би ли могъл да ми го преведе на български?!
    Моля?

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  4. 4 Профил на nqma zna4ka koi
    nqma zna4ka koi
    Рейтинг: 1046 Весело

    Литературата още преди 12-13 години (по мое време) беше абсолютно същата боза. Или зубриш анализите или забравяш за отлична оценка! В резултат това се превърна в предмет на личен бойкот, което в крайна сметка предизвика очебийна разлика в дипломата ми, където оценката по литература се отличава коренно от останалите... В стремежа си да употребяват по-рядко използвани думи, макар и да не знаят значението им, в крайна сметка се раждат бисери вместо по-висока езикова култура. Практиката пък да се приема само една гледна точка за правилна (тази в анализите) без оглед на това дали разсъжденията ти звучат разумно пък може да отврати всеки ученик...
    Резултата е ясен - пъпеши!!!

  5. 5 Профил на Питанка
    Питанка
    Рейтинг: 1416 Весело

    До коментар [#3] от "rapidfire":

    "спрямо разписаните в този нормативен документ ИМПОтентности. "

    "Въпросителната" е просто уморена "Удивителна!"
  6. 6 Профил на zumm
    zumm
    Рейтинг: 346 Весело

    До коментар [#3] от "rapidfire":

    А бе, щели да проверяват дали учениците за учили, съгласно "съществуващите Държавни образователни изисквания за учебно съдържание", ве! Ама как точно ши го проверят на мен не ми е ясно- щото те мое да са учили съгласно изискванията, ама ако са сбъркани изискванията, нищо да не са научили.

    Както е май всъщност! И тогава двойките защо на учениците ще ги пишат на мен ми е много загадъчно

    Който е готов да отстъпи първородството за паница леща, не заслужава нито първородство, нито леща.
  7. 7 Профил на zumm
    zumm
    Рейтинг: 346 Весело

    Е, аз имам диплома от СУ, обаче в това:

    "Природата е храм, чиято сакралност е гарантирана от тайнствеността и спокойствието от неразгадаемото величие на трансцедентното, от човешката нищожност пред него"

    няма НИКАКЪВ смисъл. Сакралността, демек СВЕЩЕНОТО БИЛО ГАРАНТИРАНО ОТ СПОКОЙСТВИЕТО ОТ НЕРАЗГАДАЕМОТО ВЕЛИЧИЕ НА ..."

    Начи според тоя аФФФФФФфтор НЕРАЗГАДАЕМОТО ВЕЛИЧИЕ поражда СПОКОЙСТВИЕ?!?! ПЪК СПОКОЙСТВИЕТО ГАРАНТИРАЛО СВЕЩЕННОСТ на нещо си?!?! Айде, ве!

    Ма тоа верно си е мислил, че никой нема да седне да мисли, ами тъй просто- шси учи наизуст.

    СРАМОТА, ВЕ!

    Който е готов да отстъпи първородството за паница леща, не заслужава нито първородство, нито леща.
  8. 8 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 573 Неутрално

    Даааа, за съжаление винаги изпита по литература е бил с цел наизустяване на низ високопарни думи подредени не винаги в значение, с цел задоволяване импотентните потребности на някой критик/литературовед/анализатор - изпитващ. Учениците в България не биват учени в мислене, а в зомбиране - наизустяване и възпроизвеждане. От което следва една нискообразована и трудно мислеща маса, оформяща електората.

  9. 9 Профил на kait
    kait
    Рейтинг: 8 Неутрално

    няма нищо лошо в старите държавни образователни изисквания
    Те са направени върху ТАКСОНОМИЯ на БЛУМ- един доста умен човек ! Той казва, че знанието има 9 нива. Ще посоча само някои
    1. /най-ниско/ знам на ниво - ПОВТАРЯМ- рецитирам
    2. Знам - интерпретирам / повтарям с разбиране и коментар/
    3. Знам - анализирам / разделям сложен проблем на съставни части,понеже познавам частите и мога да ги различавам ../
    4. и т.н.
    Най-висшата форма на познание е ТВОРЧЕСТВОТО и оценката/ затова добрите критици са толкова малко)/
    а творците - хич ги няма! Освен това не са на почит_ щото са наизмислили там някакви неща, дето никой не ги разбира?!
    Преподаването на литература изисква сериозна ревизия, за съжаление не води до грамотни читатели и още по-малко до грамотни писатели.
    Някак си всичко в образованието в България е имитация ??!!
    Нищо и няма на таксономията на Блум, както и на ДОИ.. само има незрели хора и объркани преподаватели. Хора не умеещи да потребяват знание..
    Тъжно!

  10. 10 Профил на Evo K
    Evo K
    Рейтинг: 1044 Разстроено

    ...и България се управлявала от "хуманитаристи"...

    За едни благата, за други ла*ната
  11. 11 Профил на monique
    monique
    Рейтинг: 909 Неутрално

    После защо учениците са неграмотни и във всички класации сме на последните места!? Защото български език (граматика, синтаксис, правопис т.н.) се учи до шести клас и край. В седми клас се кандидатства с тези глупости по-горе, с което се слага край на мисленето и овладяването на български. В осми клас поне аз съм била в езикова паралелка с интензивен английски. После девети, десети и единадесети клас биология, история, география и малко физика пак на английски. В часовете по литература Байрон, Шекспир, Балзак, Алигиери т.н. В 11-ти клас малко българска литература - само анализи. След 12-ти клас се кандидатства с литература, история, английски. Хубаво, обаче на мен в училище никой не ми е преподавал нещата, които се изискват от кандидат-студентите за изпитите. Следователно или издоявам нашите, за да давам грешни пари за уроци, при същите тези учители, които не са ми ги преподали в училище или кандидатствам с английски, защото очевидно на този етап съм по-добре подготвена за него, отколкото за изпит на родния ми език.
    Според мен вината не е в децата, защото езикът не е като карането на колело, ако не го практикуваш се забравя. В математическите гимназии, техникумите и СОУ-тата положението е още по-тежко.

    Всички ние сме затворници, но едни килии имат прозороци, а други - не...
  12. 12 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1416 Весело

    Не знам дали защото повече от полвината си живот не ползвам БГ, ама направо пасажите на тая статия ги четох по няколко пъти, защото въобще не ми звучът смислено и логично ... За маитап до средата пребрпоих 4 оксиморона ?!?!
    ---
    Какво очаквате да ги изпитват, като Българската(а и Европеиската с малки изключения) образователна система е на зубренето не на логическото мислене.
    Ако не вярвате елате на интервюта за стажанти в Европа(Завършили университет)... направо ще ти скрият шапката от цитиране на информация за която и хал хабер си немат какво всъщност значи ...

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  13. 13 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 461 Любопитно

    ИМЕНАТА! ИМЕНАТА! на "гениите" написали помагалата и самите учебници!
    как е възможно, нормален човек да роди подобни псевдонаучни безсмислици?!?

  14. 14 Профил на Сбогом, тъпаци от "Дневник"!
    Сбогом, тъпаци от "Дневник"!
    Рейтинг: 853 Неутрално

    Специални поздравления за младата авторка - не само талантлива, но и със сериозни граждански позиции!
    Да пукнеш от смях, направо: "себеразрухата на буржоазната личност".
    Нали знаем какви малоумници преподават в СУ! Един т.н. професор пишеше през комунизма неща от типа: Андрешко е високонравствен и умен представител на прогресивната класа. А изоставеният в каруцата в блатото данъчен чиновник - неморален и глупав буржоа. Тоя май и досега "преподава". Ама днес кой ли сериозен студент учи българска филология в СУ? Качество на преподавателите = качество на студентите.

  15. 15 Профил на darth_bane
    darth_bane
    Рейтинг: 120 Неутрално

    До коментар [#7] от "zumm":

    transcendens - "прекрачващ", "преминаващ отвъд"

  16. 16 Профил на aroved
    aroved
    Рейтинг: 120 Весело

    Апотеоз на използваческолабиринтово себевсъщноствеличаещо безпътноподскачащо и агресивно властолюбещо посредствие
    40 години мечтая този стил вдън земи да потъне...е хайде вече!

    den
  17. 17 Профил на Трезвен
    Трезвен
    Рейтинг: 1410 Весело

    Авторите на тези творби в този социо-културен контекст са апотеос на трансфибралният художествено-гастрономичеки речитативно самовстъпателни материци, сиреч на върха на сладоледа

  18. 18 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    За мен посочените цитати от помагала за кандидат-студенти са мъчения за свободното съзнание. Разбирам да са факти, както е при географията, където точността е необходима. В литературата трябва да има полет на мисълта, на позиция, на определяне богатство на език и обща култура. За което най-подходящи са есетата. Тази изкелифинчени теми само отвращават децата да мислят, карат ги да преписват, и съответно - да презират интелектуалното.

  19. 19 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 461 Весело

    [quote#18:"Читател"]Тази изкелифинчени теми само отвращават децата да мислят, карат ги да преписват, и съответно - да презират интелектуалното. [/quote]


    Ама те отвращават и нас, сякаш...

  20. 20 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#1] от "Блага":

    Абсолютно точно.
    Ако могат да мислят, ще ги отучат. Ето как пишат преподавателите им:

    Храмът
    Валери Стефанов
    (Валтер Ферети)

    Апология на зидарското братство

    Тази книга се опитва да влезе в Храма през полуздрача на вековете.

    Тя оглежда знаците на Храма под шепота на преданията. Сред магическия шум, прииждащ от страниците на древните ръкописи. Сред вавилонското стълпотворение на хилядите книги. Тя иска да разбере, но и да прослави Храма като един от ключовите символи на човечеството.

    Следвайки кабалистичната традиция на магическите числови отношения, книгата се състои от седем части и "половина". Броим като "половинка" думите за въвеждане и кратките думи за приключване.

    Както е добре известно, строежът на Соломоновия храм трае седем години и половина - той започва през втория месец - зиф, и приключва в осмия месец - бул.

    Текстът на книгата съдържа приблизително осемдесет хиляди знака. Този брой е избран като жест на почит и памет към онези митични осемдесет хиляди каменоделци, които усърдно се трудели н планините, за да се вдигне към небесата Храмът на въдрия цар Соломон.

    Само онзи, който притежава ум, обширен "като пясъка на морския бряг", има силата да събере хиляди строители и да ги направи част от вечността.

    Вярваме го - зад всеки графичен знак във видимия свят стои по един митичен каменоделец в невидимия.

    Стои, за да ни помага в градежа.

    Стои, за да направи още по-светъл Храма.

  21. 21 Профил на metalogy
    metalogy
    Рейтинг: 789 Неутрално

    И тези "помагала" се очаква да ни ориентират в търсенето на духа на Караджата?
    Каква гавра. Не е за вярване.
    Но не бойте се деца за утрешния ден, математиката е спасението И четене на хубави книги - задължително.
    Родителите, ако не можем да помогнем с "анализите", поне можем да ориентираме децата за определени автори и заглавия.

    колко е стабилен финансовият сектор у нас, ако не се говори за него
  22. 22 Профил на nea СУПЕР
    nea
    Рейтинг: 789 Неутрално

    До Лора Филева: Моля, посочете имената (и титлите) на авторите на тези "помагала". Виден е кретенизмът им, но би било добре всички да знаят и кой е писал малоумие като "двете творби разкриват драмата на мъжа фанатик, който не подбира средствата за изграждане на сатанинска организация – Йезуитския орден и царството на едрия капитал"

    Поздравления за статията

  23. 23 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Най-добре да приемат резултатите от САТ за адекватни и по тях да приемат в университетите ни.
    Така ще се избегнат тия тъпизми.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  24. 24 Профил на далекоглед
    далекоглед
    Рейтинг: 571 Неутрално

    [quote#1:"Блага"]Не само не ги учат да мислят, забраняват им го! [/quote]

    Защо им е да мислят. В държавата има кой да мисли вместо тях. Пък и като не си задаваш въпроси си по-спокоен, по-праволинеен и предвидим

  25. 25 Профил на далекоглед
    далекоглед
    Рейтинг: 571 Весело

    Депутатските бисери не отстъпват по качества на кандидат- студенските. Ама не се намерил достатъчно смел журналист да "разрови"тази златна мина

  26. 26 Профил на arnautsky
    arnautsky
    Рейтинг: 909 Разстроено

    Виждам че на "коментаторите" по-горе, литературата и граматиката не са им любими:не разбират написаното и коментират неграмотно!
    Занимавайте се със спорт и не се мъчете,останете на най-ниското ниво на знание-повторения и рецитали.
    Литературата не е проста работа за прости хора!!!

    Keep it cool, keep it funny, keep on changing the world.
  27. 27 Профил на Трезвен
    Трезвен
    Рейтинг: 1410 Весело

    До коментар [#26] от "arnautsky":

    Хората които пишат докторски десертации върху творчеството на Ботев, Вазов, Йовков, Захари Стоянов и много други трябва постоянно да им се помпа в главата, че тези писатели са имали много по-ограничено образование от преподаващите ги.

    "Никога не съм позволявал на училището да накърни моето образование"- Марк Твен

  28. 28 Профил на Realistka
    Realistka
    Рейтинг: 1308 Неутрално

    Не са виновни учениците. Не ги винете!
    Обърнете внимание, че техните родители, както и техните учители, цели 45 години пък и повече са слушали и повтаряли безумията на една Людмила Живкова. Ами това в 90% от случаите води до пълен и необратим кретенизъм.
    Какво искате от тези дечица?!
    Техните родители са увредени. Техните учители са увредени.
    И за да се спася от гнева на форумните модератори в следващият си постинг ще приведа като илюстрация на моето твърдение две три изречения от една реч на Людмила Живкова пред една пълна зала от "интелектуалци"...само две три изречения. А вие ги прочетете и ги коментирайте!

    The best way out is always through Robert Frost
  29. 29 Профил на nqma zna4ka koi
    nqma zna4ka koi
    Рейтинг: 1046 Неутрално

    До коментар [#26] от "arnautsky":

    Напълно си прав, но доста хора мислят, че им е ясна, а което е по-важното - учат другите без самите те да са достигнали и средно ниво. Така, в крайна сметка литературата се превръща в низ от клишета без никаква стойност. Идеята на изучаването на този предмет е да развива мисленето, да подобрява езиковата култура и да повишава грамотността.
    Никой не е против литературата, а против начина по който тя се поднася на децата. В крайна сметка "вдигането на нивото" или ползването на "висок стил" или с прости думи казано - тези словесни главоблъсканици, в които човек трудно би се ориентирал са единствено и само с цел цедене на учениците! По никакъв начин не мога да приема, че има само едно тълкувание на това какво е искал да изрази автора и по никакъв начин не мога да приема идеята, че трябва да уча "какво е искал да изрази". Това е един вид да ме учат да мисля като ме карат да зазубрям информация! Е едва ли това е начина!

  30. 30 Профил на Tai Lung
    Tai Lung
    Рейтинг: 1071 Неутрално

    Тези изисквания към кандидат-студентите, посочени в края на статията, ако ги приложат към политиците ни, повечето ще бъдат "скъсани" - като чета цитатите горе, все едно слушам някой наш политик (няма да давам конкретен пример, че някой да не се засегне, а те са много...). Все тъжни констатации.

  31. 31 Профил на Realistka
    Realistka
    Рейтинг: 1308 Неутрално

    ЦИТАТ ОТ РЕЧ НА ЛЮДМИЛА ЖИВКОВА:
    Людмила Живкова – 4 декември 1980 г.

    „В цивилизацията на ведите или в епохата на упанишадите, в хармоничната симетрия на Харапа и Мохенджодаро или във величието на египетските пирамиди, в легендарния храм на Соломон или в прочистващия огън от Зороастър, в дворците на Персеполис или в слънчевите пирамиди на маите, в културата от подножието на Килиманджаро или в ритуалните маски от долината на река Конго, в изящното изкуство на древните траки или в красотата на гръцките скулптури, в единството на будистката санхя или математическата космогония на Питагор, в урбанистичното изкуство на древния Рим или в духовния синтез на Византия, в дързновението на Кирил и Методий или в хуманистичния подем на Ренесанса, в героичния епос на Древна Рус или в подвига на Жана д’Арк, в еретичния патос на богомилите или в новата епоха на Реформацията, в устремлението на Парижката комуна или в слънчевата вяра на утопистите, в смелостта на декабристите или в подвига на априлци, в призива на Комунистическия манифест към световния пролетариат или в полета на червените ескадрони, в манифестацията на трудещите се от Чикаго или в червените знамена на Октомврийската революция – векове след векове, десетилетия след десетилетия, години след години знамената на революцията и културата са водили човечеството напред, огънят на победата е посочвал пътя на подвига, светлината на единството е била звездата на героите, красотата и хармонията са били пределът на стремленията.
    .
    .
    .Мисълта е магнит и еманирана в пространството привлича тъждествените вибрации и отблъсква несъответните по звук и цвят. В лабораторията на живота формулата „Радостта може с магнитния ток да привлича от пространството радост” не е литературен образ , а научен закон, основен принцип на космическата полярност, универсален закон, върху който е организирана и се развива Вселената. И този закон е необходимо да бъде осъзнат не само от учения-физик, но и от всеки разумен човек. Еманираните негативни мисли и чувства в пространството се връщат като бумеранг към изпратилия ги , когато не са тъждествени с вибрациите на обекта към който са насочени, и на своя обратен път привличат от пространството всички подобни флуиди. И днес във века на науката, атома и електричеството, когато вече не е тайна, че мисълта е вещество и че няма празно пространство и в пространството непрекъснато се еманират нашите чувства, желания и стремежи, всеки човек трябва да разбере силата и значението на мисълта и на високите стремежи да се събуди за истината, че всеки човек индивидуално и човешкото общество колективно е подвластно на причинно-следствения закон за развитието. Ето защо не е абстракция, когато се говори за чистотата на мислине, на чувствата, стремежите, когато се настоява за издигане морално-етичния облик на човечеството и вниманието се насочва към опознаване законите на красотата. И днес, когато природата разкрива своите тайни пред все още изумените очи на науката, когато човечеството бавно и трудно започва да съзнава единството на живота, взаимообусловенността на причинно-следствената на живота и редовното единство на човечеството, целта на естетическото възпитание, обърната към всеки човек и към обществото като цяло, не може да се разглежда като химера и нереална обществена и историческа задача. "



    The best way out is always through Robert Frost
  32. 32 Профил на zumm
    zumm
    Рейтинг: 346 Весело

    До коментар [#26] от "arnautsky":

    Викаш само за просветлени, а?

    Виж сега, Арнаутски! Първо едва ли всички тук, които коментираме се занимаваме със спорт, но да речем, че е така. Това по какъв начин изключва правото и възможността да се наслаждаваме на литературата и кой по-точно и кога реши, че няма да изпитваме, ние профаните, удоволствие от литературата, а само някаква избрана, кой знае от кого, прослойка, м? Нали литературата е изкуство и това му е ролята- да предизвиква читателя, да го кара да мисли и да разбужда чувствата му, като по този начин автор и читател всъщност общуват? За чий са тия простотии изписани по разни "помагала" и на кого с какво точно помагат? На децата да разберат написаното ли? Или да го почувстват? Да ги възпита в нещо, може би?

    Аре, у лево, дето ви е мястото!

    Който е готов да отстъпи първородството за паница леща, не заслужава нито първородство, нито леща.
  33. 33 Профил на arnautsky
    arnautsky
    Рейтинг: 909 Весело

    До коментар [#27] от "Трезвен":А на другите трябва да им се напомня,че трябва да пишат по-бавно,защото не всички четат "бърже"!
    Анализите са съобразени с настоящото ниво на разбиране, а не с миналото.

    Keep it cool, keep it funny, keep on changing the world.
  34. 34 Профил на Dexx СУПЕР
    Dexx
    Рейтинг: 778 Неутрално

    До коментар [#26] от "arnautsky":

    Пред "че" се слага запетайка

    А иначе, поздрави за г-жа Филева и Дневник за написаното. И на мен ми е тъпо да чета бисери, като знам какви глупости трябва да наизусти един кандидат- студент.

    “Който и да бе сътворил човечеството, не си бе изпипал работата докрай, защото хората твърде лесно се прегъваха в коленете.” Тери Пратчет
  35. 35 Профил на zumm
    zumm
    Рейтинг: 346 Неутрално

    До коментар [#31] от "Realistka":

    Е, нищо особено- казала, че е будистка. И един други работи е казала, ама аре ся да не почваме, че не е по темата.

    Който е готов да отстъпи първородството за паница леща, не заслужава нито първородство, нито леща.
  36. 36 Профил на arnautsky
    arnautsky
    Рейтинг: 909 Неутрално

    До коментар [#29] от "nqma zna4ka koi":Неумеенето и незнаенето намират оправдание в неразбирането.
    Смешни са само папагалските опити да се рецитират чужди заключения на подобни изпити.Смешни са и онези,които оправдават незнанието.
    Няма жив литературовед, който да се счита за последен изказал се при анализирането на даден текст.Текстовете преминават напред през тълкуванията и отиват към нови такива.Папагалите само повтарят,не мислят.

    Keep it cool, keep it funny, keep on changing the world.
  37. 37 Профил на arnautsky
    arnautsky
    Рейтинг: 909 Неутрално

    До коментар [#32] от "zumm":Общи приказки.

    Keep it cool, keep it funny, keep on changing the world.
  38. 38 Профил на arnautsky
    arnautsky
    Рейтинг: 909 Весело

    До коментар [#32] от "zumm":Намирането на удоволствие в нещо е хубаво.По-хубаво е да се потърси смисъла.

    Keep it cool, keep it funny, keep on changing the world.
  39. 39 Профил на Ета
    Ета
    Рейтинг: 1416 Весело

    Недоумявам как съм си изкарала изпита по литература в СУ... Ако ме накарат да го държа сега и да вмятам подобни фрази, и тройка няма да получа

  40. 40 Профил на g_nett
    g_nett
    Рейтинг: 177 Неутрално

    До коментар [#13] от "ju.li":

    И аз се учудвам защо не са посочени имена. Сещам се за един такъв литературен "гений" - настоящия проф. Валери Стефанов. Преди двайсетина години, когато моя милост кандидатстваше в университета, се запознах с негови "умотворения" върху творчеството на Ботев, пред които горните цитати направо бледнеят. Съжалявам, че вече не си спомням кой беше оня малоумник, който пак по онова време пишеше едни дивотии за Едиповия комплекс на Ботев.
    Сега като си припомням какво ми се е налагало да прочета заради изпита по литература, и аз като Ета се чудя как въобще съм го взела.

  41. 41 Профил на g_nett
    g_nett
    Рейтинг: 177 Неутрално

    Между другото, настоящите кандидат-студенти ще научат много повече за родната литература, ако се поинтересуват от трудовете на "стари" професори като Иван Шишманов, Боян Пенев, Михаил Арнаудов ... Въпреки архаичния за нас език отпреди 9-ти септември, хората са писали красиво и смислено. Пък и са имали възможността да си хортуват с част от авторите, които днес се изучават в училище - т.е. има известна вероятност да са познали "какво е искал да каже поетът/писателят" (незабравимо за мен клише от час по литература).

  42. 42 Профил на nutch
    nutch
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Хм, аз съм завършил БГ филология 2000 г., но тези неща са за кандидат студенти. Във филологията също се учат бая глупости, но и готини неща, как да пишеш и анализираш всеки вид текст. Проблемът е, че след 20 години демокрация, образованието у нас още е соц индустрия и като такова ражда количество, но не и качество... Средните училища изобщо не са реформирани и пипнати и учат тези извратении. Я намерете нещо на Никола Георгиев, което е писал още 70-те на ХХ в. и ще видите как се пише за литература, но още тогава нещата му са били покривани, защото са можели да научат децата да мислят, а никой няма нужда от това... Индустрията си бълва тъпаци и те са лесно манипулиеруеми и т.н. Майката му според мен е смесена система, както са западните - тест и накрая есе във свободна форма, така можеш да прецениш кандидата реално... Но аз не мисля, че още поне 20 години, някой в тази кочина, нашата Мамковина ще пипне и реформира тази соц индустрия - образованието...

  43. 43 Профил на Филип
    Филип
    Рейтинг: 958 Неутрално

    До коментар [#41] от "ganet76":

    Абсолютно подкрепям! Аз учих и от учебници отпреди 70-те, за да карам изпит по литература - разбираеми и приятни за четене.

  44. 44 Профил на arnautsky
    arnautsky
    Рейтинг: 909 Неутрално

    До коментар [#39] от "Ета"


    До коментар [#40] от "ganet76":

    Само доказвате,че разбирането на литературата не е дъвка за всяка уста....

    Keep it cool, keep it funny, keep on changing the world.
  45. 45 Профил на zeromancer
    zeromancer
    Рейтинг: 922 Неутрално

    Проблемът е, че според ТАКСОНОМИЯ-та на БЛУМ, кандидат-студентите демонстрират знанията си относно 9-то ниво - Творчеството, чрез 1-во - Повтарям /наизустявам, рецитирам/, поради изискването на някакви "литературни критици" (по мое мнение намиращи се някъде между 1-во и 2-о ниво) и една държавна образователна система намираща се извън класацията!

  46. 46 Профил на leon555
    leon555
    Рейтинг: 902 Неутрално

    Литературата ми беше най-омразния предмет в училище. И по мое време се пишеха бисери (а аз завърших средно образование през 1990 г.), а виждам, че и сега нищо не се е променило. И няма как да се промени, според мен. Защотото този предмет стимулира папагалското зубрене и налага на учениците да се изразяват по начин, който е неестествен. Налага им да използват изразни средства, които за даскалките по литература са много литературни, но които, излезли от устата на един пъпчив тийнейджър, звучат адски смешно и неестествено. Вярно е и че те нямат никаква езикова култура и две граматически правилни изречения не могат да вържат. Но явно и предметът литература не е в състояние да им даде тази култура.
    Някога в учлище даскалката по литература задаваше въпроса: "Ученици, какви мисли и чувства са вълнували поета, когато е пишел следните редове - бла-бла-бла?" И аз вдигам ръка и казвам: "Ами според мен вълнували са го тези и тези мисли и чувства." И тя ми казва: "Не е вярно. Седни си. Други чувства са го вълнували." А аз си казвам: "А ти откъде си сигурна, ма, шматко? Поетът лично ти е казал или какво?" И въобще беше яко зубрене, без да има разбиране. Аз завърших пръв по литература, просто защото взимах развити теми от братовчедка ми, на която това ѝ се отдаваше и ги преразказвах на класните. А аз езиковата култура си ь имах отпреди. Предметътлитература нищо осбено не ми даде. Ако едно хлапе има интелигентни родители, които да му кажат, че е важно да умее да се изразява граматически правилно, то само ще търси начини да се усъвършенства.

    "Не подозирайте зла умисъл там, където всичко може да се обясни просто с глупост." Бърнард Шaa




За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #