Доклад с остър тон
Няма прозрачност и надеждност в назначенията в съдебната власт Подобряването на съдебната практика е основното предизвикателство Реформата в полицията трябва да продължи с реформа на разследването Спешно трябва да бъде прието законодателство за конфискацията Няма стратегия при разследването на корупция |
Остър критичен тон, искане съдебната реформа да бъде обявена за национален приоритет и спешно да се подобри отчетността на магистратите и разследващите, препоръка правителството да мине от "решимост за реформи" към "траен ангажимент за осъществяването им и постигане на реални подобрения".
Така може да бъде обобщен докладът на Европейската комисия (ЕК) за съдебната реформа и борбата с организираната престъпност и корупцията по т.нар. механизъм за сътрудничеството и проверка, въведен за България след приемането й в ЕС през 2007 г. В него се обявява, че догодина ЕК ще даде цялостна оценка за напредъка и ще излезе с предложения.
Говорителят на комисията Марк Грей поясни, че това не означава автоматично да се сложи край на наблюдението над страната (виж по-долу). Според експерти, които следят отблизо мониторинга над България, по-критичен досега е бил само документа от 2008 г. по времето на кабинета "Станишев", когато бяха замразени и част от еврофондовете.
Докладът беше представен официално вчера и според запознати финалният вариант има малко разлики с черновата, по която България е правила своите бележки.
В доклада изпъкват конкретни критики за липса на убедителни резултати в борбата с корупцията по високите етажи на властта и за липса на прозрачност и надеждност при назначенията в съдебната власт. Брюксел заявява в прав текст, че е сериозно обезпокоен от отчетността на съдебната власт и че е нужно резултатите от борбата с организираната престъпност значително да се подобрят.
"Като цяло това е поздравление за мен, ЕК е на мнение, че българското правителство демонстрира трайна политическа воля да продължи стратегията си за провеждане на реформи"
"Надявам се, че хората от съдебната власт отговорно ще прочетат дума по дума и ред по ред доклада, за да установят и те критиките, които ЕК отправя. Благодарен съм, че е отчетена политическата воля на правителството, и то не кампанийна, а трайна" "Надявам се, че когато БСП, НДСВ и ДПС коментират доклада, истински ще се замислят кого са назначили в съдебната система и какви резултати има от тези назначения. Ще има много важни избори, които ще минават през парламента, и не с 2, а с 4 очи трябва да гледате всяка една кандидатура, за да бъдем пример" Премиерът Бойко Борисов пред депутатите от ГЕРБ |
За първи път критики лично към главния прокурор
За първи път в документ на ЕК се отправят критики лично към главния прокурор Борис Велчев и председателя на Върховния касационен съд (ВКС) Лазар Груев за липса на ангажимент за задълбочени реформи. Досега оценките са давани винаги общо към прокуратурата, а с новите препоръки се вменява лична отговорност на най-висшите ръководители (виж реакциите им в цитатите).
В доклада се заявява, че "като цяло пасивното отношение на ръководството на съдебната власт, Висшия съдебен съвет (ВСС), главния прокурор и председателя на ВКС към сериозните недостатъци в съдебната практика буди сериозно безпокойство". "Предстои ръководството на съдебната власт да покаже, че действително поема ангажимент за извършването на задълбочени реформи, тъй като бавният напредък не се дължи само на недостатъци в практиката и Наказателния кодекс", пише в документа.
Еврокомисията заявява, че "недостатъците в съдебната практика не се анализират редовно и не се отстраняват". В доклада има специална препоръка към Велчев: "Редовно да анализира причините за издаването на оправдателни присъди по дела по високите етажи, да отправя препоръки за работата по бъдещи дела, когато са били установени недостатъци в процедурата, и да обжалва оправдателните присъди, когато се окаже, че съдът не е направил подходяща оценка на доказателствата."
Няма да се мине без структурна съдебна реформа
За първи път в доклад на комисията се прави намек за промяна в структурата на съдебната власт. "Необходимо е да се реформира начинът, по който съдебната власт и другите разследващи органи, сред които и полицията, са управлявани и структурирани, както и начинът, по който си сътрудничат", пише в документа и се напомня, че това трябва да става само с гаранции за запазване на независимостта на магистратите.
Посочва, че в обществеността в България е все по-настоятелна в искането си за необратимост на реформите. Направени са промени в Закона за съдебната власт, но той още не се прилага, а ВСС тепърва трябва да покаже дали има твърд ангажимент за реформи, е друга констатация. В доклада не се спестява нито един от скандалите в системата и се завява, че назначенията се правят не според професионализма и почтеността.
Макар и без имена, комисията сочи като примери избора на Георги Колев за председател на Върховния административен съд и на Владимира Янева за шеф на градския съд. А след това предупреждава, че за успешното провеждане на съдебните реформи е от основно значение "назначаването на висококвалифицирани и мотивирани магистрати с неоспорима почтеност чрез прозрачни процедури".
За пореден път част от доклада е посветена на отчетността на съдебната власт, която според Брюксел буди сериозно безпокойство. Припомнят се леките наказания на някои магистрати (за случая с бедните роднини в Приморско) и се заявява, че невинаги инспекторатът на ВСС проверява, а прокуратурата разследва магистрати при съмнения за корупция. Не всички решения се публикуват в интернет.
Слаби разследвания=слаби доказателства=слаби резулати
Съдебната практика е болната тема в пореден доклад и според комисията съдебната власт не е положила сериозни усилия, за да изпълни препоръките й от предишни години.
"Необходимо е цялостните резултати значително да се подобрят", е оценката на доклада за работата срещу организираната престъпност. Следват критики: "Слабости при събирането на доказателства, защитата на свидетели, стратегиите за разследване, всеобхватните финансови разследвания и обезопасяването на имущество." Отчита се положителен ефект от последните промени в Наказателно-процесуалния кодекс.
Траен проблем обаче са липсата на проактивна стратегия на разследването и неуспехите в изследването на връзките между свързани случаи. Важни линии на разследването не се проверяват. Единствените доказателства по сложни дела за корупция и организирана престъпност често са само свидетелски показания, които след това пропадат под външен натиск. Данните на ОЛАФ пък не се подкрепят след това с данни от разследване в България.
В техническата част на доклада без имена са цитирани случаите на Марио Николов (неприключил), бившия шеф на пътния фонд Веселин Георгиев–Батко (върнато на прокуратурата), бившия шеф на фонд "Земеделие" Асен Друмев (оправдан) и лидера на ДПС Ахмед Доган (оневинен за конфликт на интереси).
Борбата с корупцията е неубедителна, а МВР - зависимо от дарители
Според доклада на Еврокомисията все още не са отчетени убедителни резултати в борбата срещу корупцията по високите етажи. Окончателните присъди в тази област "все още са много малко и няма признаци за активни целенасочени действия". Евронаблюдателите отбелязват, че от миналото лято досега са били произнесени само две условни присъди по дела за измами и корупция по високите етажи. Няма развит план за действие за борба с корупцията, новият БОРКОР още не работи.
Администрацията действа изцяло по сигнали, разследващите също. Не се прилага система за оценка на риска от корупция. В същата част от доклада се коментира и промяната в достъпа до Търговския регистър. ЕК напомня, че тя трябва да стане със запазване на публичността на информацията за фирмите и да се избегне възпрепятстването на разкриването на конфликт на интереси.
ЕК критикува практиката на МВР да приема дарения от граждани и фирми, с които финансира операциите си. "Тя поставя под съмнение независимостта на полицейското разследване", заявяват евроекспертите и подчертават, че ще продължат да следят темата. "Това е проблем, който ни притеснява, трябва да има адекватна реакция", заяви и говорителят на комисията Марк Грей.
Темата конфликт на интереси присъства и с констатацията, че от 1 април в България няма кой да проверява сигналите, а приемането на новия закон доста се е забавило. "Безпокойство будят слабостите, установени при декларирането и проверката на имуществото на политици, магистрати и високопоставени държавни служители", пише в доклада.
Приемането на новия закон за конфискация на имуществото без присъда, отхвърлен от парламента, е посочено като приоритет. Специализираният съд срещу мафията обаче присъства в доклада най-вече с настояването на комисията в него да работят само хора с безупречна репутация и професионализъм.
Реакции От върховете на съдебната власт Борис Велчев, главен прокурор: Очакването ми за по-добра оценка не се оправда Въпреки факта, че в последната година беше постигнат съществен напредък и в броя на делата срещу организираните престъпни групи, и в броя на осъдените лица, очакването ми за по-добра оценка не се оправдаха. Надявам се в следващия обобщаващ доклад на комисията да бъдат анализирани не само няколко конкретни дела, от които да се правят генерални изводи, но и тенденциите в напредъка, които не могат да бъдат отречени. Броят на оправдателните присъди е твърде нисък както по делата изобщо, така и по т.нар. знакови дела. Независимо от това всяка оправдателна присъда е обект на задълбочен анализ. Няма основание от отделни оправдателни присъди по несвързани едно с друго дела да се правят изводи за системни пропуски. Лазар Груев, шеф на Върховния касационен съд: Критиките не трябва да се превръщат в нападки Бележките и посочените слабости не трябва да стават повод за самоцелно обругаване на която и да е институция или за междуинституционални нападки, както и обратното - посочените положителни резултати не трябва да се използват за себеизтъкване или да са повод за самоуспокоение. Длъжни сме да работим за укрепване на държавността, а не да използваме доклада на ЕК като повод за нейното рушене. Това изисква нашият дълг към България и българските граждани. Другото е пропаганда. Висшият съдебен съвет: Приемаме доклада с три уточнения Висшият съдебен съвет (ВСС) винаги е имал конструктивен диалог с Европейската комисия и изразява удовлетвореност от констатациите за добрите политики на съвета и приноса за ускоряване на делата с висок обществен интерес. Наред с критиките, които съветът споделя, докладът съдържа и няколко извода, които изискват уточнение. ВСС декларира, че е отворен за диалог с останалите власти, с неправителствените организации, с магистратите и техните съсловни общности, защото ангажирането на всяка институция поотделно не означава обща ангажираност. Няма да толерираме обаче опити да се представят едни или други претенции като единствено възможната и правилна съдебна реформа. Политиците Асен Агов, "Синята коалиция": Няма congratulations В доклада на ЕК няма congratulations. Той е обективен и е направена трезва оценка за напредъка на страната. Прави силно впечатление, че докладът потвърждава всички констатации на "Синята коалиция" за отсъствие на големи успехи в борбата с организираната престъпност, за липса на трайни резултати - да има осъдени, за отслабване на борбата с корупцията по висшите етажи на властта. Михаил Миков, БСП: За първи път остри забележки към МВР За първи път в този доклад се появяват остри забележки към работата на МВР. Очевидно ЕК разбира, че не може само съдът да е вечният виновник. Това е най-негативният и най-обширният доклад, който България е получавала. Ако предишните имаха окуражаващ характер, този е доста по-обективен и реално акцентира върху съществуващите проблеми най-вече в правоприлагането. Лютви Местан, ДПС: Под съмнение е и политическата воля за противодействие на корупцията Акцентът е, че ги няма съществените резултати, които се очакват от България. Тази констатация се трансформира в откровена и много ясна, твърда препоръка към правителството да превърне "трайната политическа воля" в съществени резултати в противодействието срещу организираната престъпност и корупцията. И фактът, че тази трансформация не се е случила, поставя под съмнение и трайната политическа воля. За миналогодишния доклад през първата година на управлението ГЕРБ имаха някакво извинение, но вече са изчерпани ресурсите да се оправдават с предишни правителства. Независимо от огромните усилия, които правителството ще положи да интерпретира в своя полза този доклад, той се превръща в още едно основание за вот на недоверие към кабинета. |