Железниците опитват да продадат губещи линии

Железниците опитват да продадат губещи линии

Железниците опитват да продадат губещи линии
Преговаряме с няколко компании да купят железопътните линии, които обслужват предприятията им, но са губещи за Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Това каза зам.-министърът на транспорта Камен Кичев пред депутатите от транспортната комисия.
Кичев добави, че има интерес от предприятията да купят трасетата, но не уточни кои са фирмите. Ставало въпрос за линии до мини например, които обслужват само тях. Ако трасетата не станат частни, ще трябва да бъдат закрити, тъй като това е едно от изискванията на Световната банка за отпускането на кредит от 140 млн. лв. за НКЖИ.
На сайта на банката е посочено, че около 500 км от 4200 км линии в страната могат да бъдат закрити, тъй като таксите, събирани за движение по тях, са много по-малки от разходите за поддържането им. От НКЖИ вече са отчели пред банката затварянето на 130 км релси, чието демонтиране започна тази година, но още не е приключило. Преди около месец правителството реши да започне подготовка на концесия и на една от губещите пътнически линии - от Септември до Добринище.
На днешното си заседание депутатите одобриха започването на преговори между НКЖИ, правителството и банката за отпускането на държавно гарантирания заем. Той ще бъде използван за купуване на техника за поддържане на линиите, което трябва да доведе до намаляване на персонала на дружеството и постигането на по-голяма производителност.
Депутатите дадоха съгласие да започне и договарянето на първата част от кредита от 460 млн. лв. за БДЖ. С него компанията ще погаси част от задълженията си към банки и доставчици и ще ремонтира вагони и локомотиви.
Световната банка трябваше да вземе решение за отпускане на двата кредита този месец, но проверка на документацията забавила процеса. Така заемите може да бъдат одобрени най-рано през септември. Междувременно БДЖ продължава да е в тежко финансово състояние. Компанията има 800 млн. лв. дългове, 160 млн. лв. натрупана през годините загуба и още 20 млн. лв. загуба за първите шест месеца на 2011 г. Вече са пресрочени 50 млн. лв. заеми основно от Българската банка за развитие (ББР) и германската KfW. Със заема от германската банка преди няколко години бяха купени нови мотриси. Според представителите на БДЖ всеки момент банката може да запорира машините и това да застраши обслужването на пътниците. От ББР вече били запорирали 5 хил. от 11-те хил. товарни вагона на компанията. Банките могат всеки момент да ни обявят в несъстоятелност и превозите да спрат, добавиха от БДЖ. С поредното съобщаване на дълговете на превозвача от дружеството мотивираха нуждата от отпускането на заема от Световната банка.