Фандъкова и консултантът за завода за боклук са против промяна на такса смет в София

Кметът на София Йорданка Фандъкова се обяви днес против промяната на начина на определяне на такса смет за гражданите и фирмите в столицата. Тя обяви това във връзка с решението на Софийския административен съд от понеделник, в което съдът определи като незаконно изчисляването на таксата на базата на данъчната оценка на имотите, а не според количеството изхвърлен боклук.
Според кмета плащане на принципа на брой жители на София ще доведе до двойно и по-голямо увеличение на таксата. На същото мнение е и консултантът - френската компания "Егис", нает да изготви анализ за завода за боклук. Те са установили, че всяка друга методика би довела до чувствително завишаване на таксата, обяви Фандъкова. Това би нарушило принципа за социална поносимост на тази услуга, коментира тя.
Фандъкова е убедена, че Върховният административен съд (ВАС) ще се изкаже в полза на общината. В момента юристи на общинския съвет и от администрацията на кметството подготвяли жалба, която ще внесат във ВАС по решението на административния съд на София. По-скоро определението е насочено към процедурни проблеми и се надявам да докажем, че нямат основание, обяви днес столичният кмет.
За София с нейните големи жилищни квартали и блокове е много трудно приложим принципът на плащане според количеството изхвърлен боклук, напомни кметът на града. За да въведе общината подобен начин на определяне на таксата за битови отпадъци, ще трябва със сигурност да инвестира в инфраструктура, контейнери и контрольори, което пак ще е за сметка на софиянци.
При плащане на глава на населението би се получила сума от около 70 лв. на човек (бюджетът на дейностите по отпадъците е близо 83 млн. лв., а населението в София е около 1.2 млн. души), което означава около 280 лв. годишна такса за 4-членно семейство. В момента в София домакинствата плащат средно около 150 лв. на година за събирането, депонирането и третирането на сметта.
От много години срещу начисляването на такса смет протестира и бизнесът, защото той осигурява голяма част от бюджета за почистване на града. За фирмите таксата беше 12 промила, а от тази година е 10 върху отчетната стойност на сградите им, а за жилищните имоти е 1.6 промила върху данъчната оценка. Компаниите имат възможност за пряко договаряне с почистващи фирми, които да извозват отпадъците им. По този начин обаче може да се плаща само една трета от таксата.