Околовръстното на София ще се разширява към магистрала "Люлин"

Разширение на Околовръстния път на София от кръстовището с бул. "Бъкстон" до магистрала "Люлин" планира общината. Това е един от участъците с най-натоварен трафик, а на пресечката на Околовръстното с бул. "Цар Борис ІІІ" винаги има задръствания.
До няколко седмици ще бъде готов проектът за разширяване на трасето. Той ще бъде даден на Агенция "Пътна инфраструктура" и министерството на регионалното развитие, които да намерят пари и да изберат строител, каза зам.-кметът по транспорта Любомир Христов.
Все още не може да се каже колко ще струва ремонтът на тази 7.5-километрова отсечка от Околовръстния път. За сравнение, разширението на Южната дъга на шосето струва средно 20 млн. лв. на километър.
Средствата за ремонта на пътя към магистрала "Люлин" може да бъдат осигурени от държавния бюджет или от европейските програми "Регионално развитие" и "Транспорт".
Възможността за финансиране по "Регионално развитие" е малко вероятна, тъй като според зам.-министър Лиляна Павлова парите по нея са разпределени. Така остава вариантът за осигуряване на средства от "Транспорт". Парите могат да бъдат взети от друг проект или от спестени средства по програмата.
По този начин ще се осигури финансиране за разширението и на друга част от околовръстното до магистрала "Люлин" - от кръстовището между двата пътя до моста на река Какач. Построяването на допълнителни платна на тази част от шосето ще струва около 155 млн. лв.
Разширението се налага заради задръстванията и катастрофите, които стават в края на "Люлин", тъй като четирилентовата магистрала се влива в двулентовото околовръстно, което не е и в много добро състояние.
В момента се разширява южната част на Околовръстния път до кв. "Младост". Част от нея - край магазина на ИКЕА, трябваше да е готова до 15 септември, но се работи за съкращаване на срока с три дни, каза строителният министър Росен Плевнелиев. "Работи се денонощно, двуетажна магистрала израства пред очите на всички нас и в момента се борим да оптимизираме срока с още три дни", обясни той.
Трафикът в града ще се отпушва с "умни" светофари 50 нови тролея, 20 "умни" светофара, които познават колите на градския транспорт и ги пропускат, електронна система за таксуване, трамвайна линия от Семинарията до Студентски град. Това са основните дейности, които ще се финансират с 62 млн. евро по проект на Столичната община, за който оперативната програма "Регионално развитие" отпуска 50 млн. евро. Договорът за проекта беше подписан от кмета Йорданка Фандъкова и министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев. Реален ефект от модернизирането на градския транспорт ще има през 2013 г. Изпълнението на основните дейности ще започне догодина, като дотогава ще се правят обществени поръчки. "Ползата за София ще бъдат 50 нова тролейбуса", каза Фандъкова. Тя обясни, че за разлика от 30-те автобуса, които общината купи миналата година, новите тролеи ще бъдат с два пъти повече места за пътуващите. Така почти всички тролеи в града ще бъдат нови. По проекта ще бъдат ремонтирани и 20 ключови кръстовища в столицата. Очакванията на общината са това да намали интензивността на трафика с 20%. Ще бъде направена и трамвайната линия от Семинарията до Студентски град и ще се ремонтират 3.5 км трамвайни релси по бул. "България". Плевнелиев съобщи, че за следващия програмен период (2014-2020 г.) от еврофондовете ще бъдат осигурени 840 млн. лв. за градски транспорт в големите градове - двойно повече от сумата за този период. |