Шофьорските изпити поскъпват два пъти

Шофьорските изпити поскъпват два пъти

В практическия изпит на шофьорите също има промени - той вече се записва с камера
В практическия изпит на шофьорите също има промени - той вече се записва с камера
- Електронната листовка - от октомври
Теоретичният изпит за кандидат-шофьорите ще е с по-малко въпроси, които ще имат различна тежест и повече от един възможен верен отговор. Отговорите ще се проверяват електронно. Новият формат ще влезе в сила в началото на октомври.
До края на годината хартиените тестове трябва да отпаднат и попълването да става само на електронни таблети. Това съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски, който представи новата система.
С влизането в сила на новия формат обаче ще се увеличи двойно държавната такса за явяване на изпит. Тя вече ще е 20 лв., въпреки че от министерството казаха, че това няма връзка с промените. Същото поскъпване - от 10 на 20 лв., е планирано и за практическия изпит.
Теоретичното препитване поскъпва, въпреки че от министерството се похвалиха, че с въвеждането на новата система разходите за него ще намалят с около 300 хил. лв. на година. Така проверката на листовките ще струва на администрацията само 50 000 лв. Ръстът в таксите беше мотивиран само с факта, че не са променяни отдавна.
"Въвеждането на новата система е поредната стъпка в борбата с произшествията по пътищата, защото една от причините за катастрофите е липсата на знания и умения у шофьорите. Така се елиминират всички субективни фактори. Сега се счита, че изпитите са манипулират и има възможност за корупционни практики", каза министър Московски.
Той добави, че въвеждането на системата ще покаже кои учебни школи са добри и подготвят качествено клиентите си и кои разчитат на купуване на изпитите и те да бъдат отсети на пазарен принцип, а не чрез проверки и допълнителни правила.
"Учебните центрове, които до момента разчитаха, че могат да играят на тото при листовките или на това, че могат да купят изпита, ще трябва да пият една студена вода", коментира Йонко Иванов, председател на Асоциацията на преподавателите по авто-мото.
Шефът на друга организация в бранша - Красимир Георгиев, също смята, че въвеждането на новата система ще направи учебните центрове истински. "Да се надяваме, че сивият сектор ще намалее и конкуренцията ще е на база на качеството", каза Георгиев.
Въпросите ще са по-малко

Теоретичният шофьорски изпит ще е с 45 вместо с 60 въпроса. Времето за решаването им остава 40 минути. Във въпросите е възможно да има до четири верни отговора. Всеки въпрос ще е с различна тежест в крайния резултат - 1, 2 или 3 точки. Безгрешно решените листовки ще носят 97 точки. За успешното преминаване на изпита ще са нужни 87 точки. Всеки тест ще има баркод, който ще отговаря на името на кандидат-шофьора. След решаването на тестовете те ще се проверяват електронно, а не чрез шаблони. Верните отговори няма да се разпечатват предварително. Проверката ще става на място, като листовките ще минават през скенер, монтиран в куфар. Агенция "Автомобилна администрация" разполага с 60 преносими устройства, с които да проверява тестовете. Проверката на един тест отнема няколко минути. Кандидат-шофьорите ще получават номер, с който ще могат да проверят резултатите си в учебните школи. Ще имат възможност да видят и грешките си.