Министерството на транспорта се надява на 300 млн. евро от ЕС за нови влакове

Министерството на транспорта се надява на 300 млн. евро от ЕС за нови влакове

Основната част от локомотивите и вагоните на БДЖ са над 20 години. Има опасност дружеството да остане без най-новите си влакове "Сименс Дезиро", тъй като не погасява заема, с който са купени
Основната част от локомотивите и вагоните на БДЖ са над 20 години. Има опасност дружеството да остане без най-новите си влакове "Сименс Дезиро", тъй като не погасява заема, с който са купени
Министерството на транспорта се надява да получи 300 млн. евро от ЕС за нови влакове за "Български държавни железници" (БДЖ) през следващия програмен период (2014 - 2020 г.). На 1 януари 2014 г. ще сме готови с апликационна форма за 300 млн. евро от еврофондовете за локомотиви и вагони, каза министърът на транспорта Ивайло Московски днес.
Министърът добави, че има шанс пари за нови влакове от еврофондовете да бъдат осигурени още следващата година. Това щяло да се случи, ако останат неусвоени пари по някоя от програмите. Наскоро министърът по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев обясни, че през пролетта на следващата година ще е ясно дали ще бъдат прехвърляни пари от една оперативна програма в друга и за какво ще се използват. Целта е средствата, които не могат да бъдат усвоени, да бъдат пренасочени към програми и схеми, при които парите не стигат.
Според Московски, ако догодина се окаже, че има евросредства за купуване на нови влакове за БДЖ, ще има достатъчно време те да бъдат поръчани. Практиката от търговете за влакове за софийското метро показвала, че те отнемат около 18 месеца, а парите може да се разплащат до 2015 г.
БДЖ вече поиска да бъде включено като бенефициент в оперативна програма "Транспорт", но се оказа, че това не може да стане, преди да бъдат вложени средства в железопътната инфраструктура. В момента по програмата се изпълняват няколко проекта за рехабилитация на жп линии - участъците от Пловдив до Бургас, от Димитровград до Свиленград, от Септември до Пловдив.
Преди няколко месеца зам.-ръководителят на отдела за България в Главна дирекция "Регионално развитие" на Еврокомисията Карстен Расмусен каза, че БДЖ е най-изостаналият жп оператор в Източна Европа и докато не бъде реформиран, няма смисъл да се наливат европейски пари в него. От миналата година дружеството има план за преструктуриране, които трябва да увеличи производителността му. В момента обаче планът се променя по настояване на премиера Симеон Дянков. Целта е БДЖ да набележи и изпълни мерки за увеличаване на приходите си. Планът за преструктуриране трябва да бъде изпълнен до 2014 г.