Комисията за защита на потребителите: Искайте застраховката на туроператора

Комисията за защита на потребителите: Искайте застраховката на туроператора

Архив
Архив
Когато ползват услугите на туроператор или турагент, гражданите трябва преди всичко да се уверят, че той е регистриран, и да поискат  сертификата за застраховка, която да покрие отговорността му за евентуално причинени вреди.
Това е първото напомняне, който Комисията за защита на потребителите (КЗП) отправя в навечерието на студентския празник 8 декември и наближаващите коледни и новогодишни празници, когато се очаква да бъдем атакувани с изобилие от оферти.
Справка за регистрацията може да бъде направена в Регистъра на туроператори и туристически агенти на адрес: http://www.tourism.government.bg/files/info_tour/file_401_bg.xls
Ако туроператорът не удостовери, че притежава регистрация и застраховка, потребителите имат право да се откажат от сключения договор, без да дължат неустойка или обезщетение. Отказът се прави в писмена форма преди началото на пътуването.
Експертите препоръчват на потребителите да организират  пътуването си за празниците чрез туроператор, тъй като е по-сигурно, че то ще се осъществи при договорените условия, а при възникване на проблем – че правата им ще бъдат по-надеждно защитени.
При сключване на договор потребителите трябва да настояват той да бъде в писмена форма, както и да им бъде издаден ваучер и документ за платената сума. Задължение на туроператора е най-късно до 7 работни дни преди пътуването да предостави в писмена форма информация за името или фирмата, адреса и телефонния номер на свой представител в посещаваното място.
Ако договорът само частично не се изпълнява, на място потребителите може да потърсят представител на туроператора или да се възползват от телефоните, написани в договора, за да предявят претенцията си.
В случай че не са доволни, потребителите имат право на рекламация, която се предявява пред туроператора, тъй като е негова отговорността за всяко неизпълнение на договора независимо дали е по негова вина или по вина на негови контрагенти. За да е възможно това обаче, в договора трябва да  са описани подробно  формата, начините и сроковете, в които потребителят има право да предяви рекламация.
Важно е гражданите да знаят какво трябва да направят на място в случай на несъответстствие на уговорената услуга - да поискат да им бъде издаден протокол или друго, което да удостовери откритото несъответствие, както и дали има срок за уведомяване на туроператора.