Уважаеми пътници, влакът за Драгоман няма да тръгне от никой коловоз

Уважаеми пътници, влакът за Драгоман няма да тръгне от никой коловоз

Уважаеми пътници, влакът за Драгоман няма да тръгне от никой коловоз
"Тук сме всякакви - машинисти, маневреници, стрелочници, техници" - така един от стачкуващите днес железничари на софийската централна гара представи протестиращите и със самоирония добави "шествието на безработните".
Няколкостотин бяха стачкуващи железничари и синдикалисти, които блокираха изцяло движението на влаковете през централна гара тази сутрин. Със скандирания "оставка", "не на ликвидацията", "искаме работа" стачкуващите срещу планираните съкращения в БДЖ малко след 9 часа ознаменуваха ефективността на протеста си със спрения международен влак София - Букурещ на един от пероните на гарата.
Машинистът и целият персонал на влака са сред стачкуващите, а пътниците по международната линия днес са били малобройни, се разбра от думите на кондукторите. Чужденци, пътуващи за Румъния, нямало.
"Вярвам, че изненадата на г-н Владимиров (Владимир Владимиров – председател на борда на директорите на БДЖ) е пълна – нито пристигат влакове, нито отпътуват", каза пред шумното събрание на перона вицепрезидентът на КНСБ Валентин Никифоров по повод очакванията от шефа на железниците за рехава стачка и вдигна градуса: "Владимиров, къде си, бе, мишок?". В групата протестиращи беше и бивш железничар, нахлупил фуражка, с плакат "Ostavka na Boiko". Синдикалистите и железничарите, оказа се, си бяха поделили групата. Жена на средна възраст, размахваща едно от многобройните сини знамена с бамбукови дръжки на синдикалната конфедерация на Константин Тренчев, на въпрос "вие от БДЖ ли сте" отвърна "не, от "Подкрепа". Възрастна жена с лилава картонена шапка на КНСБ пък отговори: "не, чедо, учителка съм от София, в КНСБ съм и сме дошли да подкрепим стачката".
Владимиров не присъстваше на стачката на Централна гара. Тук беше изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев, който, заобиколен от железничари, даваше разяснения за необходимостта от реформите в губещата държавна компания. На място бяха и други представители на ръководството на компанията, както и екип от министерството на транспорта. Сред стачниците беше и генералният директор на Национална компания Железопътна инфраструктура Милчо Ламбрев. И той беше освиркван от железничарите. "Малката ламба – голямата мафия", каза по адрес на шефа на НКЖИ един от стачкуващите.
По време на демонстрацията се разбра, че ръководството на БДЖ се опитва да възстанови движението, заменяйки стачниците. Ръководителят движение на Централна гара София Радослав Данов, който е сред стачкуващите, съобщи, че началникът на гарата му е определил заместник. По думите на Валентин Никифоров, който по телефона поддържаше връзка със стачниците по други гари в страната, същото се е случило и в други градове.
Въпреки това движението по много от жп линиите в момента е спряно. Синдикатите обявиха, че стачката ще е безсрочна, и настояват "доброзорните напускания" (някои служители са били принудени от ръководството доброволно да напуснат срещу 6 работни заплати) да се прекратят.
До вчера по този начин бяха освободени над 670 души от БДЖ, предимно работници и персонал на влаковете. По думите на няколко от освободените по този начин ръководството на железниците "не закача" администрацията. Жена, която точно допреди седмица (17 ноември) е работила като кондуктор в спални вагони към гара София, разказа пред изпълнителния директор на БДЖ, че е била заставена да напусне "доброволно" в рамките на броени часове - "казаха ми: напускаш и вземаш шестте заплати още днес или ще бъдеш уволнена и няма да видиш нищо". Тя заяви, че след стачката ще обжалва принудително-доброволното напускане и не възнамерява да харчи обезщетението си, и добави: "администрацията не се пипа, макар че голяма част нищо не върши - в три следобяд видях една от администрацията да спи на бюрото".
Пас

Малко преди 8 часа, когато започна стачката, машинистът на влака за Драгоман - една от 25-те комфортни мотриси "Сименс" (които БДЖ още не е изплатила), се беше облегнал на прозореца си за кратка почивка преди отпътуването. "Не, няма да стачкувам", с усмивка отсече мъжът и добави, вече сериозно, "имам ипотека".

Много негови колеги в страната, поради заплахи от началниците си или с аналогични съображения, също не уважиха стачката - както каза един от протестиращите в София, "няма железничар без кредит".

Железничарите в Добрич не се включиха в стачката. Обяснението на областните представители на КНСБ беше, че хората са демотивирани заради страх от съкращения. Очакванията са една четвърт от заетите 30 души да останат на улицата. Същото се случи и в Бургас, където въпреки че железничарите бяха по работните си места, днес местна автобусна компания услужливо обяви, че може да подпомогне транспортирането на гражданите при нужда.
На жп гара Пазарджик днес нямаше спрени, но нямаше и преминаващи влакове. Нямаше нито протестиращи работници, нито чакащи пътници. Касиерките бяха по работните си места, но не продаваха билети, нямаше и актуална информация за движението на влаковете. Светлинното табло изписваше стандартните часове на пристигане и тръгване, без това реално да се случва.

На съседната гара Септември стачкуваха петима ревизор вагони. Сутринта там беше спрян експресът за Бургас, а с 30 минути закъснение тръгна влакът за Велинград и Добринище. Слабата подкрепа за стачката в региона от КНСБ обясниха с факта, че тук не са планирани съкращения на линия и съответно големи съкращения на работещи.