Сдружение: GSM абонатите не са защитени и в изменения закон за електронните съобщения

Сдружение: GSM абонатите не са защитени и в изменения закон за електронните съобщения

В началото на годината <a href="http://3110779" target="_blank">имаше вълна от протести</a> срещу произвола на мобилните оператори. Допълнително напрежение внесоха и проблемите в цялостната система на един от операторите, което доведе до издаване на погрешно начислени сметки почти за една година - от октомври 2010 г. до септември 2011 г. Преди два месеца от оператора за първи път признаха за грешката си с видео с извинение към абонатите си, разпространено в интернет. Критиките към работата им се срещаха най-често в онлайн пространството.
В началото на годината имаше вълна от протести срещу произвола на мобилните оператори. Допълнително напрежение внесоха и проблемите в цялостната система на един от операторите, което доведе до издаване на погрешно начислени сметки почти за една година - от октомври 2010 г. до септември 2011 г. Преди два месеца от оператора за първи път признаха за грешката си с видео с извинение към абонатите си, разпространено в интернет. Критиките към работата им се срещаха най-често в онлайн пространството.
В подготвяните изменения на закона за електронните съобщения отново няма дори теоретична възможност абонатите на мобилните оператори да се защитят. Това заяви днес адвокатът на Гражданско движение "Днес" Петър Хранов. От организацията са участвали в изготвянето на промените на закона, който утре ще се гласува на второ четене в парламентарната комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения.
Според Хранов проблемът е в заложената нова роля медиатор, която не може да бъде достатъчно сигурен начин за защита интересите на потребителя. "Поднесено по този йезуитски начин, това е лице, което не е задължително дори да има юридическо образование, колкото и да е абсурдно", обясни той.
Неговите данните показват, че през 2011 г. има над 42 хил. дела срещу монополи само в Софийския градски съд, от които поне 40% са срещу мобилни оператори. "Затова предлагаме да се създаде специализирана институция - арбитраж, представляваща особена юрисдикция за решаване на спорове между потребителите и доставчиците на мобилни услуги", посочи искането си адвокатът.
Хранов даде пример с най-честото оплакване - надписана сметка. "Как медиаторът ще провери, когато единственият начин да бъде проверено дали си говорил с определени телефонни номера е само във вътрешната система на оператора", обясни адвокатът.
По думите му абонатите пак остават единствено страна по облигационен договор - само със задължения и без права. "Мобилните оператори дори крадат един от друг моделите си на поведение и потребителят и да се оплаче, както е в досегашния ред - пред Комисията за регулиране на съобщенията, комисията на потребителите, омбудсмана, навсякъде ще му кажат: "Да, прав сте, но...", коментира Хранов.
От "Днес" имат други искания. "Да бъде завишен размерът на глобите, налагани на мобилните оператори при установените техни нарушения, особено на долните им граници", заяви координаторът на Общество на пострадалите от произвола на монополите (част от "Днес") Ирена Пейкова.
Тя поиска да бъде изяснено в кой закон - за електронните съобщения или за здравето, ще бъде включен ясно правило при поставянето на антени за излъчване на сигнал. "Според нас е проблем поставянето на техниката в близост до детски градини, болници, училища и старчески домове, както и при оплаквания от живеещи в дадена сграда", допълни Пейкова.
Членът на координационния съвет на от "Днес" Анжелика Цокова уточни, че немалка част от техните предложения са залегнали в измененията на закона. Сред съществените са задължението на мобилния оператор да уведоми абоната си най-късно един месец преди изтичането на договора, за да може потребителят за реши дали да прекрати отношенията си, или да ги продължи. Ако не се подпише нов договор, абонатът може да прекрати с едномесечно предизвестие отношенията си с оператора без никакви неустойки.
В индивидуалните договори вече ще има по-подробна информация за задълженията на абоната. Всеки потребител ще може да спре получаването на рекламни съобщения от директния маркетинг по всяко едно време и без да заплаща. От друга страна, операторът пък е задължен да изпраща рекламите си в определени часови пояси.