Таксите за електронни заявления в Търговския регистър ще паднат с 20% догодина

Планира се таксите за подаване на заявления в Търговския регистър по интернет да поевтинеят с 20% от началото на 2012 г. , съобщава директорът на Агенцията по вписванията Виолета Николова в интервю за в. 24 часа. И в момента те са с 30% по-ниски от тези за обработка на гише, допълва тя.
Още през юни Николова обяви намерение това да стане.
Така регистрацията на ООД, чрез подаване на документи с електронен подпис, щяло да струва 80 лв., а не 110 лв., както е сега. За АД, холдинг, банка или кредитна институция тарифата ще стане 850 лв., вместо 1200 лв. Таксата по заявления за промяна на обстоятелствата по партидата на фирми пък ще падне до 15 лв., а при подаване на годишен финансов отчет ще се плащат 25 лв., вместо 35.
Николова съобщава, че агенцията работи с Националния статистически институт и Министерството на икономиката по проект за изграждане на система между трите институции, за да може дружествата да подават годишния си финансов отчет на едно място.
По думите й от началото на тази година до 1 ноември ведомството е получило постъпления от такси в размер на 60 млн. лв., а за цялата 2010 г. са били събрани 62 млн. и 458 хил. лв. Обслужващата банка на агенцията е Токуда банк, информира тя.
Директорът на Агенцията по вписванията казва, че се предполага, че по-голяма част от търговците, които не са предприели действия за пререгистрация на фирмите си са неработещи. "В последните дни на годината ще приемаме и обработваме постъпилите заявления от 7 до 18 ч", посочва тя.
От 1 януари до 1 ноември са били вписани общо 603 решения за откриване и обявяване на производства по несъстоятелност, а заличените търговци са общо 20 192, съобщава Николова.
"Интересен е и фактът, че спрямо 2009 и 2010 г. се увеличава броят на новорегистрираните фирми със смесено участие. Сред тях най-много са тези с италиански капитали - 278. Повече са и гръцките и румънските физически и юридически лица, които са заявили, че искат да развиват търговска дейност съвместно с българско участие", обявява тя.
Кражбите на фирми продължават, информира Виолета Николова. "Към момента механизмът за този вид злоупотреба е чрез фалшифициране на подписа на управителя на юридическото лице. Въз основа на него се изготвя недействителен протокол за смяна на управителя и се подава заявление за вписването му в регистъра."
"Срокът за произнасяне на агенцията по заявлението е 2 дни. Ако действителният управител следи ежедневно движението по партидата си, може да установи злоупотребата в рамките на този срок и да спре процедурата, като подаде заявление в агенцията заедно с удостоверение, че е сигнализирал разследващ орган. В противен случай фалшивият управител разпродава светкавично имуществото и източва капитала на дружеството."
Тя смята, че, ако се въведе законодателно промяната на обстоятелствата да се прави съвместно със стария управител, вместо само с новия, както е сега, измамите ще станат по-трудни.