Шефът на пътната агенция изчисли - 500 млн.лв. струва магистралите да са чисти от сняг

Агенция "Пътна инфраструктура" беше и е готова за зимната обстановка. Проблемният участък на магистрала Хемус" по време на снежната блокада преди отпреди седмица беше с дължина 2 км, а АПИ се грижи за повече от 20 000 км, които на 90% бяха изчистени.
Това обяви в предаването "Седмицата" на "Дарик радио" директорът на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров.
Той съобщи, че по време на снеговалеж, за да бъдат почистени пътищата до асфалт, трябва да се използват непрекъснато най-скъпите химикали, което ще оскъпи почистването между 10 и 20 пъти. Необходимите средства за такова почистване ще са около 500 млн. лева, изчисли той.
Шефът на АПИ подчерта, че проверките на фирмите, ангажирани с почистването на пътищата, вече са започнали. За проверката съобщи вътрешният министър Цветан Цветанов, след като България беше блокирана в продължение на няколко дни от падналия сняг. "Има виновни лица за създаването и задълбочаването на проблемите по пътищата в зимните условия", обяви той и посочи виновниците - фирмите, които се занимават с почистване на пътищата.
По думите на Лазаров някои от проверените компании не са успели да покажат всички машини, които са обявили, че имат. Има и положителни примери - фирми, при които старата техника е подменена, допълни обаче той. Отказа повече подробности, чакал се анализ след края на проверката. След приключването на инспекцията, на сайта на АПИ ще бъдат обявени публично санкционираните фирми заради лошо снегопочистване, обеща той.
По думите му за доброто почистване на автомагистралите трябва да има роторни снегорин. Той обяви, че в цялата страна има общо 30 такива машини, които обаче са много остарели.
"В случая с АМ "Хемус" и блокираните автомобили, вината на "Автомагистрали" АД беше, че още на първия час не предприеха действия за реверсивно движение в свободната лента, за да не се налага хората да стоят с часове на снега, а да бъдат спирани от посока София-Варна и да отворят една лента като на светофарен принцип. Имаме едни подписани споразумения, планове за действия, в които е разписано кой прави организацията, пътната агенция е администратор, министерството е администратор, за тази цел ние плащаме на компетентни хора да създават организация. КАТ са контрол, осъществяват контрол по трафика. Ръководителите на тази фирма се уплашиха", коментира Лазаров.
На въпроса дали от пътната агенция са занесли калорифери на археолозите, които разкопават и проучват некропол край трасето на магистрала "Струма", както нареди през седмицата премиерът Бойко Борисов, Лазаров отговори: "Ако трябва, ще им занесем".
"Премиерът има чувство за хумор. Съжалявам, че медиите изваждат от контекста думите му и ги представят като някакви заповеди", допълни той.
"Разбрали сме се с археолозите. Даже ще бъдем радостни нещата, извадени от тези некрополи, ако може да се направи експозиция до трасето на магистралата, за да може всички минаващи по магистралата да спират и да разглеждат", допълни шефът на пътната агенция.