Готвеният закон за младежта предизвика разногласия между политици, експерти и младежи

Нова професия с името "младежки работник", определяне на възрастовата граница, в рамките на която човек е все още младеж, създаването на национален консултативен съвет по въпросите на младежта и конкретни общински стратегии за подпомагане на младите хора, регламентирането на младежките организации и отговорността на институциите към младите – това са част от основните опорни точки на готвения от правителството Закон за младежта. Днес той беше обсъден на кръгла маса с участието на политици, експерти и младежки организации.
С този закон България ще навакса темпото, което беше загубила по отношение на законодателството, свързано с младежта, заяви председателят на парламентарната комисия по образование Огнян Стоичков. По думите му страната е една от малкото в Европа, които нямат все още такъв закон.
Новият закон
Зам.-министърът на образованието Петя Ефтимова допълни, че законът представлява трайна уредба на обществените отношения по отношение на младежките политики. Тя представи някои от основните положения, които текстът съдържа:
- Регламентация на конкретните отговорности, които институцията и държавата имат към младите хора и създаване на правни основания за финансиране на младежките дейности.
- По силата на новия закон образователното министерство ще трябва да изготвя годишни доклади за извършеното по отношение на младежите.
- Общините ще бъдат задължени да изработват конкретни стратегии за младежта по райони.
- Дефинира се възрастовата група на младежите - между 15 и 29 години.
- Определя се и какво е младежка организация. Според първоначалните текстове това е организация, която в състава си има над 70% млади хора.
- Оттук следва, че национално представителство на младежки организации трябва да бъде структура, която има клонове в не по-малко от 30 на 100 от всички общини, а общият рой на членуващите да е над 900 души.
- Въвежда се понятието "младежки работник". Ефтимова уточни, че то е все още условно и не са определени точните характеристики на "младежкия работник", но все пак предстои той да влезе като нова професия.
- Ще бъде направена и национална информационна система за младежта, която да е достъпна в онлайн пространството.
- Ще бъде създаден национален консултативен съвет по въпросите на младежта към министъра на образованието, както и национална стратегия за младите.
Евтимова каза още, че през 2011 г. са били отпуснати почти 259 млн. лв. за различни дейности с фокус към младежта и преодоляването на безработицата сред младите. "По европейската програма "Младежта в действие" имаме одобрени 300 000 евро повече от предходната година.
По програмата се финансират различни доброволчески дейности, младежки инициативи и кампании. Национална програма за младежта 2011-2016 г. е на обща стойност 6 млн. лв., като за 2012 г. планираните разходи са 800 000 лв. Търсим начини парите да бъдат увеличени", заяви тя.
"Искаме закон, ама не такъв"
Сред първите критики в дискусията беше тази на Михаил Балабанов от младежката организация на БСП. Според него законът бил изготвен конспиративно и без участието и знанието на всички младежки организации. "Ние сме "за" приемането на закон, но не и за приемането на какъвто и да е закон", заяви той. По думите му не са засегнати проблеми като демографската ситуация в страната и фактът, че младите хора емигрират с все по-застрашителни темпове. Няма и текст за жилищната политика при младите семейства.
Сред забележките са и липсата на по-задълбочен поглед над кредитно-данъчните облекчения за тях. Както и отсъствието текстове, които да посочват как ще се харчат парите за младите хора и колко държавата се задължава да отделя.
Сред недоволните беше и депутатът на "Атака" и представител на младежката организация на партията Деница Гаджева. Тя определи закона като лицемерен и критикува предвидената в бъдеще структура на консултативния съвет, чиито условия според нея не позволяват свободното включване на младежи в него.
По думите й в този орган ще имат право да участват по един представител на национални младежки организации. А за да станат такива, организациите трябва да отговорят на числени критерии, които на практика били трудно постижими (структури в над 30% от общините и 900 членове).
От младежкото обединение на ДПС се възпротивиха на отсъствието на "каквато и да е финансова част". Тяхно предложение е също консултативният съвет да бъде конструиран на паритетен принцип.
Игнатов: Няма конспирация
Министърът на образованието Сергей Игнатов посочи след края на дискусията, че приема радостно критиките към закона, защото те били признак на демократичност. Би приел някои от тях, но засега смята, че законът не бива да става твърде дълъг, защото не е кодекс, който да "урежда ежедневния бит".
"Въобще не ме засягат обвиненията, че е писан конспиративно", заяви той и подчерта, че липсата на финансова част била, защото "този закон не е създаден да бъде инструмент за източване на пари, а да нарежда обществените отношения".