Парламентът най-сетне ще обсъжда критиките на ОССЕ за изборите миналата есен

На живо
Заседанието на Народното събрание

Парламентът най-сетне ще обсъжда критиките на ОССЕ за изборите миналата есен

Депутатът от ГЕРБ Станислав Иванов изнася чувал с бюлетини от зала Универсиада, където се помещава столичната ОИК. Случаят остана един от най-запомнящите се сред множеството изборни неразбории. (Снимката е предоставена на "Дневник" от вестник "Сега" фотограф: в.Сега/ Юлиян Савчев)
Депутатът от ГЕРБ Станислав Иванов изнася чувал с бюлетини от зала Универсиада, където се помещава столичната ОИК. Случаят остана един от най-запомнящите се сред множеството изборни неразбории. (Снимката е предоставена на "Дневник" от вестник "Сега" фотограф: в.Сега/ Юлиян Савчев)
Парламентът ще обсъжда днес докладът на мисията на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ) за наблюдение на местните и президентски избори през есента на миналата година. Разискванията са по питане на депутати от левицата към външния министър Николай Младенов за мерките, които се предвиждат във връзка с констатациите на международната организация.
По същата тема народните представители от БСП имат и въпрос към вътрешния министър Цветан Цветанов, който по време на кампанията беше и председател на предизборния щаб на ГЕРБ (тема, породила доста спорове и коментари, че се създават предпоставки за опорочаване на вота).
ОССЕ реши да прати мисия за наблюдение на изборите, след като още преди изборната кампания, политици от опозицията и представители на неправителствения сектор изказаха редица опасения, че гласуването няма да бъде честно и ще има манипулации. Впоследствие както в междинния си доклад, така и в окончателния документ, наблюдателите потвърдиха голяма част от притесненията.
Въпреки множеството сигнали за порочни практики или затруднения пред избирателите да упражнят правото си на глас, въпреки хаосът при организацията и провеждането на изборите, както и въпреки констатациите на ОССЕ, управляващите дадоха да се разбере, че надали ще предприемат промени в изборния кодекс. Първоначално те заявиха, че може да обмислят някакви изменения, които да коригират проблемите, но впоследствие решиха, че всичко можело да се поправи чрез по-добра организация на администрацията и обучения. Няма и разговори за някакви евентуални законови изменения.
Така надали ГЕРБ ще отговори по някакъв начин законодателно и на препоръките и критиките на ОССЕ, които са многобройни и то доста сериозни, като например повече прозрачност за финансирането и регулация за ролята на медиите. Някои от тях действително са към работата на администрацията, но други не могат да минат без промени в законодателството.

Ето какво препоръча ОССЕ:

- ЦИК да има независим бюджет и персонал, работещ непрекъснато през 5-годишния мандат, а не само по време на избори

- в законите да се запише, че опозиционните партии трябва да имат представители на високи позиции в комисиите, за да се избегнат съмнения за пристрастност

- заседанията на комисиите от всички нива да бъдат отворени за обществеността през целия изборен период, изрично да се запише допускането на заседанията на представители на участниците в изборите, вътрешни и международни наблюдатели и журналисти

- в закона да се запише, че когато комисията "откаже" да вземе решение, защото не събира мнозинство от две трети от членовете, това означава отхвърляне на проекта за решение; резултатът да се публикува и да подлежи на обжалване

- още веднъж се препоръчва подробна проверка на избирателните списъци и изясняване отговорностите на институциите, свързани с изготвянето им

- на представители на малцинствата да е позволено да водят кампания на майчиния си език, да се обмисли и разпространяването на информация за изборите на езици на малцинствата с цел по-добро разбиране на изборния процес от всички

- медийната регулация трябва да гарантира редакционна свобода за отразяване на кампанията, особено в обществените медии; тя трябва да включва задължение за честно, балансирано и безпристрастно отразяване в новините и публицистичните предавания във всички електронни медии, каквито са добрите международни практики; може да се обсъди приемането на ясни правила какво означава равнопоставено отразяване на кандидати и партии в новините, за да бъдат защитени журналистите от външен натиск

- да се обмисли удължаване на срока от 1 на 3 дни за обжалване на решения за отказ на регистрация на партии, коалиции, обществени кометите и кандидати; всички решения по обжалванията да са взети достатъчно време преди изборите; отписването от регистрация също да е направено достатъчно време преди гласуването и да има разумна възможност за обжалване в съда

- решенията на избирателните комисии по жалби и обжалване да са напълно прозрачни и отворени за заинтересуваните страни и обществеността; правилата за обжалване на тези решения да са ясно разписани; обжалването да гарантира съдебен контрол над решения, свързани с правото да за гласуване, за кандидатиране, за валидността на кандидатурите, регистрирането на избиратели, спазване на правилата за изборна кампания, достъп до медиите или финансиране на партиите

- да се изработи контролен механизъм за декларации на индивидуалните дарители в кампаниите; на Сметната палата може да се позволи да ревизира тези декларации и да си сравнява с данните на НАП, например.

- би трябвало български граждани с двойно гражданство също да могат да се кандидатират
- да се обмисли дали да не се позволи да гласуват на местни избори и постоянно пребиваващи граждани отстрани извън ЕС

- да се изяснят правата на отделни избиратели да подават жалби за изборни нарушения и правото им да обжалват изборните резултати

- да се обмисли дали на прокуратурата да не се позволи използване на специални разузнавателни средства за случаите за предполагаемо купуване на гласове

- ако се запазят "забранителните списъци", избирателите да бъдат своевременно информирани за тях и да имат възможност да обжалват включването си в тях

- да се обмисли дали на предизборните агитационни материали да не се отбелязва кой ги е произвел

- да се обмисли дали в закона да не се включи определение на това що е предизборна кампания, което би помогнало и на ЦИК ефективно да се справя със случаи на агитация преди официалното начало на предизборната кампания

- да се обмисли възстановяване на средства за агитация на независими кандидати, получили значителна подкрепа на изборите, което би окуражило появата на такива кандидати и би балансирало държавната система за финансиране, даваща в момента предимство на кандидатите на политическите партии

- да се изработи правна рамка за предоставяне на кандидатите безплатно време в обществените електронни медии

- да се обмисли подробна регулация в Закона за радио и телевизия относно отразяването на кампании в електронните медии; СЕМ може да получи задача за качествен и количествен мониторинг по време на кампания

- да се създаде публичен регистър за собствениците на електронни медии с цел разкриване на потенциални политически и бизнес интереси и концентрацията на собственост върху медии
- в законите изрично да се запише, че целият избирателен процес на всички нива подлежи на неограничен надзор от местни и международни наблюдатели

- правата на местните наблюдатели могат да бъдат допълнителни изяснени като изрично се потвърди правото им да подават жалби пред избирателните комисии

- протоколите на избирателните секции може да бъдат опростени и да включват формула за междинен контрол

- да се обмисли вписването в закона на възможност за повторно броене на бюлетините в избирателната секция или в районната избирателна комисия.