Запазване на глобата на 10 лева и денонощен столичен градски транспорт, поискаха граждани

Запазване на глобата на 10 лева и денонощен столичен градски транспорт, поискаха граждани

Освен синя зона, общината ще въведе и зелена зона, която също ще бъде платена
Освен синя зона, общината ще въведе и зелена зона, която също ще бъде платена
Глобата за нередовен пътник да остане 10 лева, а не да се увеличи на 20 лева. Въвеждане на денонощни или поне на нощни линии, включително и на метрото. Запазване на едномесечните и тримесечните карти за една и две линии.
Това бяха част от идеите, които се чуха от граждани на публично обсъждане за предстоящите промени в тарифната политика на столичния градски транспорт, както и в зоните за паркиране в София. Събитието беше организирано от общинските съветници от БСП. Присъстваше и представителят на Центъра за градска мобилност Методи Аврамов, който обясни какви промени предстоят. Промените ще бъдат обсъдени и гласувани в четвъртък на редовното заседание на Столичния общински съвет.
В програмата не е изяснено дали ще има денонощен градски транспорт и за кои линии, заяви младеж, който се представи като Дойчин. Според него в промените не е залегнало въвеждането на общински велосипеди, които да бъдат давани под наем, което е практика в много европейски страни.
Повечето от изказващите се заявиха, че увеличаването на глобата за т.нар. гратисчии от 10 на 20 лева не е правилно решение. Чуха се мнения, че контролът в крайните квартали на столицата е слаб и така много пътници пътуват дълго време с един и същ билет, което нанася щети на градския транспорт.
Негативни изказвания имаше и по промените в зоните за паркиране. Освен синя зона, общината ще въведе и зелена зона, която също ще бъде платена. Едновременно с това синята зона ще поскъпне до 2 лева на час, или 15 лева на месец за живущите и 150 лева годишна такса за първи автомобил. Обхватът ще се разшири и към района около Медицинската академия, Оборище, кв. Здраве и около ИСУЛ. Платеното време ще е до 19 часа, а не както досега до 18.30 часа.
Зелената зона пък ще струва 1 лев на час, или 10 на месец и 100 лева на година за живущите. Създава се и трети кръг за паркиране, който ще се казва жълта зона, но няма да бъде платена. Пред заведения и търговски обекти пък се въвежда денонощен служебен паркинг, който обаче ще струва по-скъпо от нормалната тарифа.
Да питаме софиянци дали искат такива зони, да направам референдум, предложи възрастен човек, който се представи като Христов. Според него площите за паркинг са публична площ, която не трябва да се заплаща, или да бъде по-евтина. Мъжът предложи още да се изчисли колко струва поддръжката на 15 кв. м. площ, колкото място заема средно един автомобил. Едва ли за почистване отиват повече от 20-30 лева, каза още той.
Част от присъстващите поискаха обяснение и кое налага третия метродиаметър, който сега се проектира, да бъде изместен от Ботевградско шосе към централната част на ул. "Владимир Вазов". Според гражданите това ще бъде грешно решение.
Сред критикуваните промени беше и отпадането на едномесечните и тримесечните карти за една и две линии. Има хора, които получават заплата от 270-300 лева, които макар и малко на брой, но се възползват от по-евтиния вариант, заяви един от присъстващите. С промените тези хора ще трябва да си купуват карта за всички линии, която ще струва 50 лева.
Присъстващите поискаха и отрадането на разграничение на фирми под и над 50 служители. В предложението преференциални фирмени карти за градския транспорт могат да бъдат издавани само на юридически лица с над 50 служители. Това е дискриминация, заяви един от присъстващите.
Бяха изказани и някои доста екзотични идеи. Сред тях бяха реките в София да бъдат покрити и по тях да се движи градския транспорт, както и да бъдат закупени и въведени електромобили в транспортната мрежа.