СДС: В закона за училищното образование има добри идеи, но трябват още дебати

Законът за предучилищното и училищното образование съдържа много положителни моменти и амбицията да смени остарялата нормативна уредба от 1991 година. Но е твърде задължаващ. Ясни са идеите му, но не и начинът, по който ще бъдат осъществени. Липсва предварителен анализ, както и оценка на резултатите.
Това е част от позицията на експертите по образование в СДС, която те представиха по време на обсъждане с журналисти. Зам. главният секретар на партията Христо Панчуков и бившият зам.-министър на образованието Венцислав Пенчев се обединиха около тезата, че законът задава много правила и задължения, но не дава реална обосновка защо са необходими. На текста му липсва гъвкавост, а времето за обществено обсъждане трябва да бъде още година, смятат те.
Експертите представиха няколко слаби места в новия закон и своите предложения как те да бъдат преодолени. Идеите ще бъдат предложени и на министерството на образованието, а Синята коалиция щяла да опита да ги прокара между четенията на закона в Народното събрание.
Задължителните обществени съвети към всяко училище
- може да създаде неравнопоставеност между училищата в страната, тъй като има реални различия в ресурсите и възможностите за изграждане на подобни структури
- паралелно със съветите съществуват и родителските настоятелства, едната организация може да "изяде" другата
Решение:
- създаването на съветите да има препоръчителен характер, а не задължителен; функционирането им да се прилага като критерий при атестацията на директорите
Задължителната детска градина за 4- годишните
- това е твърде ранно институционализиране на децата и отделяне от семействата им
Решение:
- предучилищната подготовка за толкова малки деца да бъде препоръчителна възможност, но решението да остане в ръцете на родителите
Квалификацията на учителите
- не е направено достатъчно по отношение на този проблем; учителите нямат избор каква квалификация да придобият, запазва се вече методически остарялата система на професионално-квалификационните степени
Решение:
- да се създаде степен "учител-стажант". Тя би помогнала на навлизащите в професията да се адаптират в системата и да придобият повече опит, както се прави в много други професии
- да се премахнат професионално-квалификационните степени, които вече били остарели
Занижава се ролята на оценяването
- от 1-ви до 4-ти клас се продължава обучението независимо какви са оценките; не е ясна мотивацията за това, както какъв анализ е довел до решението да може да се преминава с една двойка от 5-и в 6-и клас
Решение:
- да се преосмисли системата за ефективност на шестобалната система
Критики бяха отправени към структурите, с които министерството се обграждало и които нямали пряко отношение към основната му дейност – да менажира образованието. Сред тях са обществените съвети към училищата и центровете за личностна подкрепа.
Законът стана повод за множество полемики още преди да бъде представен официално от образователния министър Сергей Игнатов преди около месец. Мисията му е да модернизира образователната система в България и да замени остарелия вече Закон за народната просвета, написан през 1991 година и променян и допълван над 25 пъти. Времето за обществено обсъждане на закона бе удължено от правителството поради високия интерес към текстовете на 90-страничния нормативен акт. Просветният министър Сергей Игнатов заяви, че приемането му ще отнеме няколко месеца, тъй като трябва да бъде одобрен от няколко институции. В същото време се чуха съмнения от представители на парламентарната образователна комисия, че ако проектът не влезе за обсъждане в Народното събрание през март, няма да бъде приет въобще. |