Юридическият гръб на Плевнелиев

Заплетен юридически казус посрещна правния екип на президента Росен Плевнелиев дни, след като стъпи на "Дондуков" 2. Скандалът с липсата на втори указ, с който предишният държавен глава Георги Първанов трябваше да възложи правомощия на вицепрезидента си Ангел Марин, се оказа едно от първите изпитания за юридическите секретари на Плевнелиев – Петя Тянкова и Росен Кожухаров. Двамата са единодушни, че ако президентският тандем Росен Плевнелиев и Маргарита Попова бъдат преизбрани за втори мандат, ще посъветват държавния глава с нов указ да възложи част от правомощията си най-малкото за да не се дава повод за спекулации.
Темата майсторски беше интерпретирана от много утвърдени юристи с аргументи и в двете посоки, но няма спор, че повторен указ не вреди, казва Кожухаров. Според него, ако не последва изрично тълкуване от Конституционния съд, при създалата се обществена полемика всеки следващ президент би предпочел да издаде нов указ. Това не е само въпрос на собствена застраховка, а засяга правната стабилност като цяло, смята Кожухаров.
Двамата юристи са твърде предпазливи в коментарите си за новосъздадената комисия "Първанов", която вече беше атакувана в Конституционния съд от опозицията. Това е чудесен повод съдът да разтълкува въпросите, по които няма практика в кратката история на президентската институция. И Тянкова, и Кожухаров се придържат към принципа на конституцията, че дейността на президента не подлежи на парламентарен контрол. В същия дух беше и коментарът на държавния глава, който обеща да следи внимателно действията на комисията.
Конституционните дела - първа задача
За месец на "Дондуков" 2 юридическият екип вече подготви становища до Конституционния съд за делата срещу пенсионната реформа и срещу прехвърлянето на здравни вноски към бюджета. Според Петя Тянкова вдигането на пенсионната възраст не противоречи на принципа за социална държава (аргументът на опозицията да поиска противоконституционност), защото този принцип може да се приема и като договор между поколенията – младите работещи плащат пенсиите на родителите си.
По друг въпрос, който в момента е в ръцете на Конституционния съд - делото срещу закона за досиетата, Росен Кожухаров припомня, че по тази тема президентът винаги отчетливо е казвал своето становище "за" разкриването на досиетата. Според юридическия секретар в случая въпросът не опира до обявяването на агенти с "картонче", а до това – дали по някакъв начин се нарушава правото на защита.
И Кожухаров, и Петя Тянкова, също като президента Плевнелиев, казват, че са екипни играчи и ги мотивира резултатът. Макар върху тях да пада отговорността да формират мнението на държавния глава по всички правни казуси, разчитат и на останалите юристи в екипа на държавния глава. Там са още двамата съветници Наталия Киселова и Пламен Конов.

Никой от тях не пропуска ролята и на другите ключови юристи - вицепрезидента Маргарита Попова и главния секретар на президентската администрация Екатерина Захариева, все пак са работили заедно и преди срещата им на "Дондуков" 2. Тянкова е била юридически съветник на Плевнелиев, докато беше министър на регионалното развитие. Там е поканена от Екатерина Захариева (тогава заместник-министър), с която се познават от дълги години покрай задължителния юридически стаж след завършване на висшето образование. После поддържали контакти, донякъде и професионални – докато Захариева е ръководила дирекция в Министерството на околната среда и водите, Тянкова работила по правни казуси на регионалните екоинспекции.
Кожухаров пък е ръководил дирекцията "Механизъм за сътрудничество и оценка" в Министерството на правосъдието, докато Попова беше министър. Всички заедно с президента обсъждаме проблемните въпроси, разяснява Кожухаров.
Обществени обсъждания за добри закони, ветото не дава много механизми за поправка
В задачите на двамата секретари влиза и проследяването на целия законодателен процес, защото със своя указ държавният глава е последната част от веригата – подготовка на законите по министерства, одобрение в правителството, дискусии в парламентарните комисии до окончателното приемане в Народно събрание. Предварителният обществен дебат е важен, за да не се стига до налагане на вето – след него юридически механизми за поправка са малко.
Тянкова, която в регионалното министерство е работила главно по законотворчество, намира за добра практиката за предварителни обществени обсъждания, при които да бъде намерена златната среда за удовлетворяване на интересите на всички страни, които засяга даден закон. Идеята и на президента е да следим процеса от самото начало и ако има въпроси, по които не сме съгласни, да търсим консенсус на ранен етап, а не да се стига до налагане на вето, казва Тянкова.
И си спомня за първия опит в регионалното министерство – поправка в закона за държавната собственост, която хем да не нарушава правото на частната собственост, хем да ускори приоритетното строителство на автомагистрали. Успехът й бил, че законът е приет без почти никакви забележки от опозицията. След близо 3-годишен опит на законотворец смята, че е редно да има профилиране сред юристите в писането на закони и в самата законодателна техника.
Помилваните не са просто статистика
Тянкова е и първият ротационен член комисията за помилванията, която ще подпомага вицепрезидента. Определя себе си като много милостив човек и за нея помилваните не са просто статистика – "трябва да се види всяка съдба и да се прецени заслужава ли един човек милост".
Преди да се включи в екипа на министър Плевнелиев, Тянкова е адвокатствала по дела, свързани с опазване на околната среда и вече е натрупала повече от 10-годишен юридически опит. Работила е и по казуси на Столична община за депото в Суходол и интегрираната система за управление на отпадъци. Натрупаният опит в екоправото я провокирал да завърши и магистърска програма "Околна среда и устойчиво развитие" в Химикотехнологичния и металургичен университет, за да научи повече за химичните технологии, почвите, методите за пречистване на води, въздух.
Стъпка по стъпка през всички нива на администрацията
За разлика от Тянкова стажът на Росен Кожухаров е преминал изцяло в държавната администрация, но в доста интересен период, както казва той. През 2001 г. започва във Външно министерство като младши юрисконсулт, минава през всички нива и се издига до шеф на правната дирекция на ведомството. По-късно става съветник на министъра по европейските въпроси Гергана Паси, а през 2009 г. е поканен от Маргарита Попова за ръководител на дирекцията, която общува с Европейската комисия по мехназима за сътрудничество и оценка. С Попова се познават от по-рано, когато работата по механизма за сътрудничество и оценка се координираше от министъра по европейските въпроси, а прокурорът Попова беше шеф на спецзвеното за борба срещу злоупотреби с еврофондовете.
Периодът преди присъединяването на България към ЕС беше прекрасно поле за изява на юристите в администрацията – тогава адаптирахме цялото законодателство, после пък имах възможност и на практика да участвам във формиране на европейското законодателство, разказва Кожухаров. Споделя, че най-голямото предизвикателство е било подготовката на стратегията за продължаване на съдебната реформа.
Тя няма да свърши скоро, защото правото е динамична система, но за нас е важна оценката на ЕК, че е очевиден напредъкът и процесите са невъзвратими, казва юридическият секретар. По думите му колкото повече основни неща отмяташ в една реформа, толкова повече оценяващите работата ни се концентрират в детайлите.