Световната банка: Липсва дългосрочна стратегия за развитие на висшето образование

На живо
Заседанието на Народното събрание

Световната банка: Липсва дългосрочна стратегия за развитие на висшето образование

В България няма дългосрочна стратегия за развитие на висшето образование. Критериите за оценяване и акредитация са занижени, автономията на университетите не е достатъчно силна, има сериозни грешки по отношение на финансирането и ефективността на висшето образование.
Това са част от критичните изводи, които Световната банка е включила в проектов документ на тема "Укрепване на висшето образование в България". Експертите по образование са направили анализ на основните проблеми в българското висше образование и са дали варианти за реформи.
Акредитация и качество
В становището се изразяват притеснения относно независимостта на Националната агенция по акредитации. По закон тя е създадена като независима агенция към Министерски съвет. На практика обаче е второстепенен разпоредител с бюджетни средства към просветното министерство. Не вдъхва доверие на експертите от Световната банка и липсата на чуждестранни оценители при изготвянето на акредитациите, които освен това били и много тромави.
Още изводи:

Бързото разпространение на частните университети промени обема на сектора и засили конкуренцията. Броят на студентите се увеличи с 16% през последните 10 години, докато броят на завършващите гимназиално обучение ученици спадна с 13%. Нетният процент на записалите висше образование достигна 41% от населението на възраст от 19 до 23 години (2010 г.).

Разширеният обхват на висшето образование доведе до три основни последствия:
- увеличаване на съотношението студент - преподавател
- намаляване на разходите за висше образование на един студент
- по-голяма разнородност на студентите по отношение на техните умения и способност за учене

През 2011 г., около 1.7 % (4800 души) от студентите, записани в български университети, са изтеглили студентски заеми, 6% (16 000 души) са получили държавни стипендии.
От банката препоръчват няколко стъпки, които да неутрализират слабите звена в тази сфера. Сред тях е незабавно подобряване на достоверността и взискателността при оценяването чрез засилено участие на работодатели и международни експерти по образование. "Правителството трябва да осигури устойчивост на Рейтинговата система на висшите училища и да определи ролята на събираната информация. Препоръчително е да се разшири рамката на събиране на данни, като те бъдат допълнени с детайлно проучване на реализацията на студентите и позиционирането им на пазара на труда", пише в документа на банката.
Грешки на мениджмънта
В управлението на университетите се насочва следващата група проблеми, които международните експерти виждат и отразяват в резюмето си. Те отбелязват, че страната има приети стратегически документи и приоритети на всички нива на образование, освен при висшето. Освен това връзката на университетите със заинтересовани от образование страни е твърде слаба.
"Настоящия модел на управление води до неефективност на човешките и финансови ресурси на висшите училища. Има очевиден дисонанс между политиките и програмите на някои университети и нуждите на пазара на труда, което отразява слабото съответствие на знанията и уменията, с които студентите напускат университетите", продължават критиките.
България би могла да направи реформи в тази посока в модела на публично управление на университетите чрез създаване на управителни съвети. Реформата в управлението трябва да започне с преобразуването на съветите на настоятелите в управляващи съвети в качеството им на основен орган за управление на държавните университети.
Разработване на стратегия за сектора на висшето образование е също важна крачка според Световната банка. Министерството трябва да инициира и да участва в процес на стратегическо планиране, заедно с всички съответни заинтересувани страни, свързани с висшето образование, за да бъде разработена визия и стратегия за бъдещето на висшето образование в България.
Финансиране на висшето образование
То било недостатъчно. "България премина през десетилетие, през което секторът на висшето образование се разширяваше, но без да бъде достатъчно финансиран." Липсва и стратегически фокус при финансирането на училищата. Публичните средства не се използват за постигането на дългосрочни цели и провеждането на стратегически реформи.
Световната банка: Липсва дългосрочна стратегия за развитие на висшето образование
Не е гъвкав и механизмът за определяне на учебните такси." Обвързването на учебните такси със стандарта за издръжка на студент в постоянното законодателство се оказа не-гъвкав подход, който налага чести промени на основния закон, вместо да бъде дадена по-голяма свобода на ВУЗ да определят сами таксите и да се приспособяват към намаляващата държавна подкрепа в периоди на бюджетни ограничения".
Банката предлага увеличаване на бюджетното финансиране за висшето образование до 1% от БВП в средносрочен план. Подобно увеличаване на публичните ресурси за сектора следва да се осъществи с договорен таван на публичното участие до 60-65% от общите средства за сектора.
Въвеждане на договори за добро представяне/постижения с университетите предлагат още експертите. Сред идеите им се открива и така нежеланата от студентите мярка - увеличаване на учебните такси и подобряване гъвкавостта на механизмите за определянето им.
Световната банка: Липсва дългосрочна стратегия за развитие на висшето образование
"Промяна на концепцията за отпускане на стипендии: Горните реформи могат да бъдат задействани съвместно с преразглеждане на политиката по отпускане на стипендии от държавния бюджет – те да бъдат насочени само към студенти с отлични академични постижения и с нисък доход в подбрани приоритетни области и програми."
(не)Ефективност
Големият брой малки, специализирани държавни "университети" са проблем от фискална и управленска гледна точка, както и по отношение на капацитета за изследователска и развойна дейност. "Ниското съотношение студенти - преподаватели в тези малки държавни университети поражда неефективност на разходите в сектора. Освен това малките университети по-трудно биха събрали критична маса от изследователи."
Тук Световната банка предлага почти екзотично звучащо решение - сливане на някои висши училища в по-големи институции. Или създаване на по-малък брой многопрофилни университети с по-голям среден брой записали се студенти. Пример за подобен вид консолидация би било създаването на консолидиран многопрофилен технически университет в София, обединяващ Техническия университет в София със специализираните по-малките висши училища по химически технологии и металургия; горско стопанство и минно дело и геология.