Комисията "Хохегер" вика Моника Йосифова и Меглена Кунева

Фирмата на австрийския лобист Петер Хохегер, който се разследва в родината си за подкупване на политици, е била предпочетена да "лъска имиджа" на България, заради оригиналната идея за "осигуряване на "един координиран глас на България" в Европа". Това стана известно след днешното заседание на парламентарната анкетна комисия "Хохегер".
Депутатите изслушаха членове на правителствената комисия, която е оценявала и класирала офертите по договора за утвърждаване на положителния образ на България в ЕС за 2.2 млн. лв., както и консултантът към тази комисия Росен Карадимов, който по това време беше съветник на бившия премиер Сергей Станишев.
В становището си Карадимов отбелязва, че в офертата на Хохегер "изключително точно са подбрани лидери на обществено мнение в ЕС, водещите медии на ЕС и България". Като оригинална идея консултантът определя предложението на Хохегер за Консултативен съвет от независими експерти от България и други страни в ЕС, както и създаване на европейски пресцентър по проекта, като централна комуникационна структура и организация с цел осигуряване на "един координиран глас" на България в Европа".
Хохегер предлага в консултативния съвет да влязат освен европейски политици като Ерхард Бусек, Бриджит Чернота, Пат Кокс, но и българският еврокомисар по това време Меглена Кунева. Тъй като нито Карадимов, нито членовете на комисията, класирала двамата участници в обществената поръчка, успяха да си спомнят дали е създаден този съвет и кой влиза в него, по предложение на Венцислав Лаков ("Атака") депутатите решиха да извикат на следващо заседание Меглена Кунева, за да им каже участвала ли е в подобен борд и взимала ли е хонорар за това.
"Въпросният борд беше добро попадение като подход, защото България имаше нужда да се чуят и други мнения за нея от популярни политици в този период", аргументира се пред депутатите Карадимов. Представете си сега, когато очакваме да се присъединим към Шенген, как би изглеждала акцията със заловените 67 кг кокаин в емисиите на CNN и "Евронюз", обърна се той към управляващите.
В крайна сметка компанията на "Хохегер" е спечелила поръчката с 95.45 точки от 100 възможни пред единствения си конкурент - Обединение "Публис Кънсалтънс и Пъблис Кънсталтънтс/Франс", получила 94 точки.
Главният секретар на Министерския съвет по това време Севдалин Мавров каза пред депутатите, че през 2007 г. след няколко оперативни заседание на правителството е било взето политическо решение да се тръгне по пътя на Румъния, която за няколко месеца след влизането на двете страни в ЕС е изпреварила България именно с подобна имиджова кампания за около 25 млн. евро.
Тъй като в бюджета на правителството за 2007 г. нямало предвидени средства за такава обществена поръчка, през юли Министерството на финансите прехвърлило целево 3 млн. лв. по перо европейска интеграция, разясни Мавров. По думите му целевата сума е трябвало да бъде похарчена до края на 2007 г., тъй като не може да се прехвърля за следваща бюджетна година. Затова и парите на "Хохегер", с който правителството склучва договор в средата на декември 2007 г., са били изплатени изцяло авансово.
На следващо заседание ще бъдат изслушани още Моника Йосифова, чиято компания "Актив груп" е имала договор с фирмата на Хохегер, както и Росица Велкова и Ивайло Георгиев - работили по това време в представителството на "Хохегер" в България.