ОбС Варна блокира сделката за придобиване на частна компания от общинския й партньор

Общинският съвет (ОбС) във Варна отмени решението си, да гарантира с пари от бюджета на общината сделката, при която общинското дружество "Градски транспорт" трябваше да изкупи 100% от дяловете на частния си партньор "Транстриумф холдинг". Това стана по време на днешното седмо поред заседание на ОбС-Варна, след като кметът на града Кирил Йорданов оспори гаранцията. Днешното решение на съвета на практика блокира възможността за извършване на придобиването.
Както вече стана известно, идеята за изкупуването на частното "Транстриумф холдинг" от общинското "Градски транспорт Варна" бе лансирана от двама активисти, а след изборите от миналата есен и общински съветници от ГЕРБ. Това са Марио Шиваров, собственик на компания за градски превози и съветник на кмета на града Кирил Йорданов по фирмено управление и Валентина Софрониева, бивш главен юрисконсулт и директор на правната дирекция на община Варна.
Според твърденията на Шиваров и Софрониева провал на евентуалната сделка трябваше да означава, че Варна няма да може да участва в проект за европейско финансиране, с което да бъде изградена система за интегриран градски транспорт. Вчера обаче Петър Радушев – директор на общинската дирекция "Европейски и национални оперативни програми" във Варна обяви, че "в момента не е задължително общинското дружество "Градски транспорт" да закупи частния превозвач "Транстриумф холдинг", за да бъде реализиран проекта за интегриран градски транспорт".
По думите на Радушев проектът е депозиран за одобрение в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Неговата стойност е близо 115 млн. лв., от които общинското участие е в размер на 13 млн. лв.
На днешното си заседание обаче общинските съветници не отмениха решението, с което на "Градски транспорт Варна" беше възложено да сключи договор за покупката на "Транстриумф холдинг". То бе прието в средата на август м.г.
Както вече информирахме, според членове на общинската комисия по транспорт именно на базата на това решение УС на "Градски транспорт Варна" е сключил предварителен, а не същински договор за купуването на частния превозвач. Пак според същите източници, по силата на договора общинската компания се е задължила да изплати неустойка от 1.5 млн. лв. на "Транстриумф холдинг" в случай че сделката за изкупуването се провали. Така независимо от това дали Варна ще спечели или не финансиране по проекта за интегрирания си градски транспорт, данъкоплатците вече са задлъжнели към частното дружество.
"Дневник" вече получи отказ на искането си по Закона за достъп до информация за предоставяне на копие от договора. Мотивът на прокуриста на общинското дружество Веселин Михайлов бе, че той съдържал клауза за конфиденциалност. Михайлов обаче потвърди, че на базата на решението, гласувано от ОбС Варна компанията действително е сключила "предварителен" договор за покупка на частния си конкурент.
По време на днешното заседание на ОбС, бившият председател на общинската бюджетна комисия Янко Станев заяви, че "още в самото начало се е знаело, че проектът (за интегриран градски транспорт) може да се реализира и без частта, обслужвана от "Транстриумф".
"В документацията е посочено, че е необходимо да има общински транспорт. Никъде не пише, че той трябва да покрива цялата градска мрежа. Не е записано, че дружеството трябва да е собственост на общината", каза Станев. Той обаче не отговори на въпроса, защо едва сега прави това изказване, след като беше в състава и на предишния ОбС.
Казаното от Станев беше потвърдено днес и от Иван Луков, председател на комисията по транспорт към съвета, според когото сделката за купуването на "Транстриумф" също не е задължителна. "В разговор с консултантите по проекта в МРРБ миналата седмица заместник-кметът на Варна Димитър Николов и Петър Радушев са стигнали до извода, че тази сделка може и да не се случва".
За следващата седмица е планирано разширено заседание на комисията по транспорт с представители на "Градски транспорт" и "Транстриумф холдинг" , на което въпросът за сделката трябва да бъде окончателно изяснен.