Саморазкрития за "машинации, интриги и обръчи от доставчици" направи общинска фирма във Варна
Задкулисни машинации, политически интриги и доставки през обръчи от фирми съсипват общинското дружество "Градски транспорт – Варна". Това твърдят в декларация до председателя на ОбС-Варна Николай Апостолов и кмета на града Кирил Йорданов членовете на Съвета на директорите (СД) на компанията.
Тя бе разпространена днес, след като в края на миналата седмица комисията по транспорт към съвета реши, да поиска оставките на СД на "Градски транспорт – Варна" заради лошото управление на дружеството. Няколко дни преди това оставката си сам подаде Веселин Михaйлов - прокурист на общинското дружество, но тя бе отхвърлена от Иван Луков, председател на комисията .
Михайлов обясни, че е подал оставка, след като е получил от СД писмо, в което се настоява той да се оттегли от поста си, тъй като не се справил със задачата да намали загубите на дружеството с 20% за 6 месеца. От своя страна прокуристът решил да напусне, тъй като по думите му в момента това била непосилна задача.
Употреба на мандата
На минус 1,150 млн. лв. са загубите на "Градски транспорт" - Варна до края на април т.г. Още толкова общинското дружество дължи на доставчици. |
През август м.г. на едно от последните си заседания старият състав на ОбС – Варна взе решение да възложи на "Градски транспорт" ЕАД започването на преговори за купуването на проспериращото частно дружество. Тогава като "двигатели" на идеята бяха посочени активистите, а сега вече и съветници от ГЕРБ – Марио Шиваров и Валентина Софрониева. Поне до есента на м.г. Шиваров работеше по договор с кмета на Варна Кирил Йорданов като негов съветник по фирмено управление. Валентина Софрониева, бивш главен юрисконсулт и директор на правната дирекция на община Варна.
Идеята си двамата мотивираха с твърдението, че според условие на европейските институции, за да бъдат получени парите за финансиране на проекта за Интегриран градски транспорт на Варна, на обща стойност от около 200 млн. лв., линиите на градския транспорт в града трябва да бъдат обслужвани от дружество, което да е 100% общинска собственост.
Според Шиваров и Софрониева евентуалният провал на сделка трябваше да означава отпадане и на проекта за модернизация на градския транспорт във Варна – нещо, което по-късно бе категорично опровергано. Така само месец преди изборите за местна власт през миналата година се оказа, че Варна трябва спешно да се освободи от услугите на частния си партньор в изпълнението на градските пътнически превози като го купи.
В началото на т.г. разследване на "Дневник.bg" показа, че на базата на мандата си за проучване, дали евентуална сделка е възможна, членовете на УС на "Градски транспорт" са възложили на прокуриста на компанията Веселин Михaйлов да сключи предварителен договор за покупка. Според една от клаузите му "Градски транспорт" дълги на "Транстриумф" сума за капаро по сделката, която е дължима дори при евентуалния провал на намеренията за придобиване – нещо, което се случва в момента. Въпреки настояването на "Дневник.bg" и искането по Закона за достъп до обществена информация, Михайлов отказа да предостави копие от документа, позовавайки се на договореност за конфиденциалност, между двете страни, подписали документа. Според членове на СД на "Градски транспорт", пожелали да останат анонимни обаче става дума за капаро от 1.5 млн. лв.
Тайни от работодателя
Според мнението на юристи, извършили сега анализ на подготвяното придобиване, СД на общинското дружество за градски превози е превишил правомощията си, като вместо да извърши проучване и да проведе разговори направо е сключило предварителен договор. Така бордът на директорите е превишил правомощията си.
Мнението на юридическите експерти на ОбС – Варна обаче гласи, че договорът може да бъде унищожен, тъй като в случай на обжалване от страна на "Транстриумф холдинг" той няма как да бъде потвърден от принципала на "Градски транспорт" - ОбС – Варна. Това становище само задълбочава друг абсурд в скандала.
В началото на юни общинският съветник Владимир Тонев ("Нашият град") обяви, че въпреки настойчивите си опити да се запознае със съдържанието на въпросния договор СД на "Градски транспорт" отказва да му предостави копие от него. "Как е възможно общинско дружество да отказва на принципала си достъп до договорите, които назначеното от самия него управително тяло на компанията, е сключило?", попита тогава Тонев.
Координаторите
Днешната декларация на СД на "Градски транспорт" - Варна съдържа и друг любопитен детайл, разкриващ дълбоки противоречия между ОбС и кметската администрация в града. Както е известно, след изборите за местна власт през есента на м.г. и двата органа са доминирани от ГЕРБ.
"При единствената ни среща с председателя на ОбС – Варна (Николай Апостолов (ГЕРБ)- бел. ред), че от нас се иска заздравяване на икономическото състояние на "Градски транспорт" ЕАД и по всички въпроси от тук нататък трябва да се обръщаме към "координатора" - Марио Шиваров".
През последните месеци името на Шиваров се оказа замесено в два от най-шумните скандали около около проекти, чиято реализация започна след четвъртото преизбиране на Кирил Йорданов за кмет на Варна, този път като кандидат на ГЕРБ. Първият от тях бе въвеждането на т.нар. "синя зона" в града, която се оказа тайно приватизирана още преди да е станала факт.
Разследвания на "Дневник.bg" и "Капитал" показаха, че според Търговския регистър, Шиваров е акционер в дружеството "Център за мобилност", което индиректно трябваше да управлява синята зона във Варна, но и да прибира печалбата от нея вместо общинското предприятие "паркинги и гаражи – Варна" ЕАД. След отмяната на зоната Шиваров изпрати до медиите във Варна писмо, в което твърдеше, че той не притежава акции от въпросната компания и дори заплаши със съд всеки, който си позволи да твърди обратното. В Търговския регистър обаче излизане на Шиваров от съдружието в "Център за мобилност" не е записано.
Марио Шиваров бе определян от съпартийците си и като "дясна ръка" на Павел Димитров – до скоро областен координатор на ГЕРБ във Варна. Миналият четвъртък той бе освободен от поста си, като един от най-сериозните аргументи в полза на това решение е била именно споменатата близост.