Правителството търси начин да прехвърли проблемния заем за БДЖ на НКЖИ

Юристите на БДЖ и на министерството на финансите в следващите дни ще излязат с решение на проблема със спрените заради необслужван заем към Световната банка държавни субсидии за железницата. Те търсят начин да прехвърлят задължението на БДЖ към Национална компания "Железопътна инфраструктура". Това обяви днес транспортният министър Ивайло Московски след заседанието на кабинета.
Цялата държавна субсидия за железопътния превозвач - близо 13 млн. лева на месец, е спряна от този месец занапред, каза министърът. Причината е необслужваният заем от 131.5 млн. долара, отпуснат от банката на БДЖ през 1995 г. Тогава обаче двете компании – собственикът на релсите (НКЖИ) и превозвачът (БДЖ) все още не бяха разделени.
В момента НКЖИ не обслужва заема, но за сметка на това приспада от дълговете на БДЖ за инфраструктурни такси (за ползване на релсите). При тези "вътрешни прихващания" между двете реални пари към банката не влизат, така че се търси начин НКЖИ реално да започне да внася, обясни Московски.
На въпрос ще продаде ли държавата "БДЖ-Товарни превози" на офшорна компания с 10 лв. капитал, министърът отвърна: "Нямам представа точно какво ме питате. Но при положение, че има кандидат, който отговаря на условията, ще се проведе процедурата".
Вчера стана ясно, че единственият кандидат, който ще се класира в търга за приватизация на "Товарни превози" е регистрираната едва преди 2 седмици "Дует реълуей България" с капитал 10 лева. Фирмата е дъщерна на регистрираната в Кипър офшорка "Дует реълуей лимитед". Изискванията на конкурса не допускаха офшорна компания. Собственик на офшорката е британският инвестиционен фонд Duet Group, твърди управителят на българската компания Даниел Дамянов.