Отложената цифровизация ще бъде популяризирана с 8 333 333 лв.

Отложената цифровизация ще бъде популяризирана с 8 333 333 лв.

Отложената цифровизация ще бъде популяризирана с 8 333 333 лв.
Точно 8 333 333 лв. и 33 стотинки без ДДС е обявило, че е готово да изхарчи министерството на транспорта и технологиите за информационна кампания за все още нетръгналата и проблемна от години телевизионна цифровизация. Това показва обявление за обществена поръчка, качено на сайта на Агенцията за обществени поръчки.
В средата на юли вицепремиерът и финансов министър Симеон Дянков обяви, че в момента цифровизацията не е по силите на бюджета и държавата възнамерява да поиска отлагане на прехода към ефирно цифрово излъчване пред Европейската комисия. Изявлението си той направи минути след като кабинетът прие планът за прехода към дигитално излъчване в страната. "Средствата, които поне първоначално са ни дадени, изглеждат огромни – около 300 милиона за две-три години. Отсега казвам, че такива пари държавният бюджет няма и не възнамерявам да дам", каза Дянков.
Въпреки това министерството на транспорта е обявило, че възнамерява да прави кампания по информиране на населението относно въвеждането на наземно цифрово телевизионно радиоразпръскване. А прогнозната стойност на инициативата е 8 333 333,33 лева без ДДС.
Изискванията към кандидатите за това сериозно финансиране също не са малки - трябва да внесат гаранция от 80 хил. лв., а годишният оборот на участника общо за последните 3 приключили финансови години – 2009, 2010 и 2011 г., трябва да е не по-малко от 30 млн. лв. Само от услуги, сходни с предмета на поръчката, общо за последните 3 приключили финансови години оборотът трябва да е не по-малък от 25 млн. лв.
В същото време описаните сходни услуги са такива, предоставяни от всяка рекламна агенция, дори и малка - организиране или провеждане на рекламни и медийни кампании, дейности по медия планиране, изработване и разпространяване на продукти, които включват информационни печатни материали и/или аудиовизуални, аудио клипове и интернет банери, свързани с провеждането на информационни кампании. Фирмата може също да е натрупвала оборот от интернет страници за популяризиране на информационна кампания, да е правила социологически проучвания за отчитане на степента на информираност на населението относно проекти, стратегии, проучвания, въвеждане на нови технологии и др.
"Целта на предвидените дейности е да се предостави в максимално достъпен вид информация за процеса на преход от наземно аналогово към наземно цифрово телевизионно радиоразпръскване, която да достигне до широката общественост и зрителите на наземна аналогова телевизия, включително до хората със специфични социални потребности", разясняват от министерството на транспорта и технологиите. А спечелилият трябва да свърши следното - да направи концепция за информационната кампания, да изработи информационни материали, да ги разпространи "чрез медийни канали", да създаде и поддържа интернет страница за въвеждането на цифровизацията. Трябва да се направят и социологически проучвания, както и да се предприемат други дейности по "информация и публичност в средствата за масово осведомяване, интернет страници, социални мрежи и др.".
Крайният срок за оферти е септември, а кампанията трябва да завърши до края на март догодина.
Така макар още да е неясно кога ще има цифровизация, за няколко месеца се планира да има разяснителна кампания по темата, която да струва над 8 млн. лв.
България е поела ангажимент пред Европейската комисия да изключи аналоговия телевизионен сигнал и да премине към дигитално излъчване на 1 септември 2013 г. Преходът трябва да стане постепенно - шест месеца преди тази дата, като за периода се предвижда да има едновременно аналогово и цифрово излъчване.
Междувременно срещу България тече наказателна процедура, открита от еврокомисията заради начина, по който са проведени търговете за цифровите мултиплекси. Една от препоръките на комисията е да се даде възможност на нов участник да навлезе на пазара. В приетия от правителството план за дигитализацията е записано, че ще бъде проведен конкурс за седми мултиплекс оператор.