И КРС била безсилна срещу силовото събиране на сметки към мобилни оператори, но ще ги предупреди

Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) ще предупреди с писмо мобилните оператори да се спазват законовите процедури, когато възлагат на фирми да събират задължения от абонати. Това каза в Добрич председателят на звеното Веселин Божков.
Шефът на КРС обясни, че комисията няма законови пълномощия да търси сметка за такива случаи. "Тъй като те зачестяват обаче, трябва се обърне внимание на операторите и заедно с обществеността и НПО-тата трябва да се създаде нетърпимост срещу такива актове. Аз съм против мутризацията на мобилния сектор и нелоялните практики, които въвеждат събирачите на дългове", заяви Божков.
Преди време в доклада на комисията за защита на личните данни пред Народното събрание проблемът с прехвърлянето на сметките към фирми за събиране на задължения беше посочен като една от основните причини за жалби на комисията за защита на данните. Хората се оплаквали, че макар да са предоставили данните си на мобилните оператори, те ги давали на трети страни.
След проверки обаче се оказа, че в договорите с операторите фигурира клауза, че абонатът дава право на оператора да предоставя личните му данни за събиране на неиздължени плащания. Затова и комисията за личните данни също не можела да направи нищо.
"От тези около 20 фирми, които имат договори за събиране на дългове, може 2-3 да играят нечестно, но те опорочават цялата система", каза Веселин Божков.
В последно време зачестявали оплакванията от силовите прийоми за събиране на задълженията. Само днес в Добрич са били подадени два сигнала за оказван натиск и психически тормоз от такива фирми.
"Когато има задължения и събирачът спазва законовата процедура, няма нищо лошо. Абонатът трябва да е уведомен, че дължи пари, да е получил покана да ги погаси, операторът да го е информирал, че е прехвърлил задължението към фирмата събирач, тя от своя страна да го е покани да си плати. А не човекът изведнъж да разбере, че срещу него има изпълнително производство за сума, в която вече има начислени и два адвокатски хонорара", заяви Божков.
Той разказа за случай с неплатена сметка за 18 лева, която набъбнала до 680 лева. Имало и други оплаквания от потребители, че за задължения от 5 или 15 лева им е наложено да платят по 500 лева.