Как е уредена синята зона из Европа

Новите правила за паркиране в столицата предизвикаха недоволство сред гражданите. След протестите на софиянци от центъра днес общината склони да забави винетните стикери за паркиране до дома им до 1 октомври. Останалите промени - новата цена на синята зона и въвеждането на още една платена зона - зелена, ще започнат да действат по план - от 1 септември.
Промените за столичаните в центъра ще бъдат обсъдени на извънредна транспортна комисия и гласувани на първото заседание на общинския съвет на 13 септември. До сряда се очакват предложенията на недоволните, които искат по-ниски цени на винетните стикери.
Липсата на достатъчно места за паркиране създава проблеми в почти всички големи градове, заради което платеното използване на места за колите е въведено в доста европейски столици.
В Лондон жителите, които живеят в платените зони, заплащат абонаментни карти. Всяко районно кметство определя тарифите, но те варират в зависимост от квартала и вредните емисии на автомобила - между 120 и 200 лири годишно за кола. Минимални са таксите за електромобилите.
Абонамент се издава на собствениците на жилището, както и за бизнесмени и редовни посетители на центъра. Необходимо е, както и в София, да бъдат платени всички местни данъци и такси по местоживеене.
Зоните за платено паркиране за останалите важат от понеделник до петък от 8.30 до 17.30 ч., а тарифата е 3.5 лири на час за не повече от 4 часа. В събота и неделя от 8.30 до 14.30 ч. е безплатно, но за не повече от 2 часа. В Лондон има и изцяло забранени за паркиране зони.

В Рим паркирането е платено в историческия център, както и в двата квартала "Трастевере" и "Сан Лоренцо". Освен за посетители и постоянните жители в платените райони, в италианската столица има такси и за различни видове организации, които искат да паркират служебни автомобили. За разлика от София, където има една и съща такса за служебен абонамент, в Рим таксата е различна.
За постоянните жители на историческия център и "Трастевере" за първия автомобил таксата е 74.62 евро плюс 14.62 марки (променлива единица за такса, която се добавя към твърдата сума), за втори - 300 и 14.62 марки. Валидността е за 5 години. За трета и повече коли на постоянно живеещ се заплаща годишно 550 евро + 14.62 марки. Толкова е ежегодната такса и за непостоянно пребиваващите в тези райони. За преминаващите и паркиращите, които не живеят в тези райони, таксата е 200 евро плюс 14.62 марки на година.
За квартал "Сан Лоренцо" за паркиране първата кола на постоянно живеещ се плаща 74.62 евро плюс 14.62 марки, а втора - 100 евро плюс 14.62 марки. Валидността отново е 5 години. За следващи автомобили се заплаща ежегодно 150 евро и 14.62 марки, като толкова трябва да плащат всяка година и жителите, които нямат постоянен адрес в квартала, но живеят там.
В Прага има три платени зони за паркиране - оранжева, зелена и синя. Плащането става чрез автомат, който приема чешки крони и евро. В оранжевата зона паркирането за посетители е с максимално време 2 часа и важи всеки делничен ден между 8 и 18 часа. Минималният период за таксуване е 15 минути, което струва 15 чешки крони, а за час струва - 40 чешки крони.
В зелената зона паркирането за посетители е с максимално време 6 часа и важи от понеделник до петък между 08:00 и 18:00 часа. За 30 минути се заплаща 15 крони, за един час - 30 крони, а за шест часа - 160 крони.
Синята зона е запазена за живеещите в дадения район, както и за нуждите на офис сградите.
В Букурещ живеещите в платените зони плащат наем на определено паркомясто, което не може да бъде използвано от друг. Официална информация за паркирането в града на сайта на общината няма, но в блогове и сайтове за туризъм има оплаквания за липсата на достатъчно места.

В Атина има 12 зони за платено паркиране, в които на всеки половин час се плаща по 0.30 евро. Ограничението е до 3 часа, което означава - общо 6 евро. Предвидени са специални места за живеещите в дадената зона, които не заплащат такса, но трябва да получат специално разрешение от общината. Получава се стикер, който трябва да се залепи на предното стъкло на колата. Глобата е 80 евро, ако някой друг паркира на място, отредено за живеещ в съответната зона.
Общо 2538 са паркинг местата за постоянно живеещите в Атина. За временно паркиращите, които не живеят в зоните, има 1 956 паркоместа, а 1000 за специални нужди и служебен абонамент. Платеното паркиране за хората, които не живеят в зоните, важи от понеделник до петък от 9 до 21 часа в делничните дни, както и в събота от 9 до 16 часа.
В Париж има специална карта по местоживеене за хората, които пребивават в жилище без паркинг. Разрешено е да паркират личния си автомобил близо до сградата за не повече от 7 дни на едно и също паркомясто. След това те трябва да преместят колата си. На ден се плаща по 0.65 евро, или 3.25 евро на седмица. Преместването трябва да става на четирите зони около дома. В столицата на Франция има общо 160 малки зони за паркиране.
Безплатно е паркирането през уикендите, празничните дни, както и през месец август. За да получи карта за паркиране, парижанинът трябва да удостовери, че живее на адреса, а колата му трябва да бъде регистрирана там.

За хората, които не живеят на съответното място, тарифата на паркиране е 3 евро на час с ограничение от 2 часа, а в крайните квартали тарифата е 1 евро на час. Действието на зоната е от понеделник до петък в периода от 9 до 19 ч. През нощта и в неделя паркирането е безплатно, както и в празнични дни и през месец август.
В центъра на Берлин, както и в квартала "Шпандау", паркирането е платено. Жителите там могат да паркират автомобила си, след като са доказали с необходимите документи, че пребивават на адреса и са собственици на колата. Отделните райони отговарят за издаването на винетките, като стикерът струва 20.40 евро за две години.
Престоят за останалите, които не живеят в тези райони, се таксува на 15 минути и струва между 0.25 и 0.75 евро. Билет може да се купи от автомат на улицата и трябва да се постави на видно място в автомобила - най-добре на таблото. Таксата може да се плати и през мобилен телефон, но за това е необходимо предварително уведомяване на местните власти.
В синята зона на София за първия автомобил годишният абонамент ще е 150 лева. Тройно по-скъпо ще платят за втора кола - 450 лева на година. В зелената зона таксата за първия автомобил ще бъде 100 лева на година. Така за втората кола стикерът ще струва 300 лева на година. Нямат право на повече от два автомобила, които да паркират до дома си в платените зони. Новите правила освен това предвиждат паркирането в синята зона, което досега струваше 1 лев и не беше ограничено във времето, вече да се таксува с 2 лева за час, а максималният възможен престой е 2 часа. В зелената зона пък автомобилът ще може да се оставя до 4 часа, всеки от които струва по 1 лев. Идеята на общината е да облекчи трафика в центъра, което да доведе до по-малко шум и вредни емисии. Такива са мотивите за платено паркиране и в повечето големи европейски градове. За разлика от София обаче там има модерен градски транспорт, който да бъде реална алтернатива за придвижване в градските условия. А тук в края на месеца ще бъде открит вторият лъч от метрото, но проблемите с наземния транспорт остават. |