Парламентът за поръчката на новите коли: Участват 3 от 20 фирми. Създадохме конкуренция (обновена)

В техническата спецификация на обществената поръчка са включени такива изисквания, на които могат да отговорят повечето производители. Няма постъпили жалби за законосъобразността, създадена е и свободна и лоялна конкуренция.
Така отговаря на "Дневник" главният секретар на Народното събрание Иван Славчов за обществената поръчка за новите 75 леки автомобили. Сравнение на "Дневник" сред предлаганите на българския пазар коли показа, че на зададените в нея технически параметри отговаря само един модел кола. За поръчката разказахме миналия четвъртък, а отговорите от Народното събрание чакахме от 3 септември до днес.
Ключовите изисквания са задвижване 4х4 със система за разпределение на въртящия момент между предната и задната ос, резервоар, не по-малък от 70 литра, задни светлини с LED технология и старт-стоп система да двигателя. Поръчката е с прогнозна стойност 3 656 875 лева (4 388 250 лева с ДДС). Така средната цена за една лека кола излиза около 50 хил. лева (около 60 хил. лева с ДДС).
Въпреки твърдението на Иван Славчов, че повечето производители могат да покрият критериите,
оферта са подали само 3 фирми от 20 купили документация
Това са дистрибуторът на "Мерцедес" "Балкан Стар Ритейл" и на "Шкода" - "Еуратек". Според проверката на "Дневник" обаче те не отговарят на всички изисквания на поръчката, с които разполагаме. Третата компания е "Порше БГ", които имат модела кола, който пасва точно на техническите параметри - "Фолксваген Пасат".
"Въпреки че не отговаряме на някои технически изисквания, решихме да се пробваме", коментира пред "Дневник" Даниел Стойчев от "Еуратек" ("Шкода"). По думите му продуктът им е близък, но все пак не отговаря изцяло на записаното в поръчката.
"Преценка на Народното събрание е дали да изберат кандидата, който отговаря и на най-дребните технически изисквания", заяви Ваня Бабанин, пиар ръководителят на "Балкан Стар" ("Мерцедес").

В отговора пише, че "няма постъпили жалби за законосъобразността на решението, включително за наличие на дискриминационни, икономически, финансови, технически или квалификационни изисквания в обявлението или в документацията". "При свободна и лоялна конкуренция участниците могат да предлагат автомобили както от среден, така и от по-висок клас", обяснява още главният секретар.
Според Славчов техническата спецификация е "продавана свободно" от 17 юни до 6 август 2012 г., като в този 41-дневен срок тя е била на разположение на всички заинтересовани.
В името на безопасността
Надълго Славчов обяснява защо е нужно колите, в които ще се возят депутатите, да отговарят точно на посочените в поръчката технически изисквания. Целта била осигуряване на максимална безопасност при движение, високо ниво на сигурност при пътуване, висока енергийна ефективност и минимално замърсяване на околната среда в процеса на експлоатация и съвременно технологично ниво с възможност за запазването му за по-продължителен период от време.
Иван Славчов посочва какви са предимствата на системата 4х4, LED светлините и по-големия резервоар.
За него той например обяснява, че "вместимостта на резервоара на гориво оказва влияние върху оперативността на автомобила и сигурността при пътуване. С резервоар не по-малък от 70 литра са снабдени много модели леки автомобили" (вижте в карето пълните отговори за изискванията).
Няма обаче отговор на въпроса на "Дневник" точно кои марки на българския пазар покриват всички изисквания поотделно и заедно. Главният секретар на парламента говори за "редица" или "много" производители, но на практика заинтересованите и подаващи документи са вносителите и дилърите за България, които ги представляват.
Депутати на четири гуми
В момента Народното събрание разполага с 18 автомобила "Мерцедес", купени през 1998 г. и с приблизителен пробег 460 000 км, още 20 коли от същата марка, купени през 2004 г. и със среден пробег 265 000 км, както и 11 коли БМВ от 1999 г. със среден пробег 455 000 км, още 12 от същата марка, купени през 2007 г., с пробег 170 000 км. От Министерския съвет са получили през 2010 г. 4 автомобила "Пежо". В гаража на парламента са и 2 леки автомобила с повишена проходимост "Ланд Ровър Фрилендър", купени през 1999 г. и със среден пробег 165 000 км.
"По-голямата част от наличната техника е силно амортизирана", обяснява Славчов. Според него средният пробег на автомобилите е 300 000 км, като през последните години се наблюдавало завишаване на експлоатационните разходи. "Икономически неизгодно е отделянето на средства за ремонт на автомобилите, тъй като ефектът е краткотраен", добавя той. Очакванията на парламента са намаляване на разходите, след като бъдат купени новите автомобили.
Из отговорите на главния секретар Иван Славчов за поръчката на колите (цялото писмо в прикачения файл): Критериите за възлагане са посочени в т. IV.2.1 от публикуваното обявление за обществената поръчка - според критерия "икономически най-изгодна оферта", в т.ч.: Предлагана цена с тежест 60; Технически характеристики на предлаганите МПС с тежест 40. Възложителят се стреми да постигне в поръчката ниска цена при добри технически характеристики. Предвид предназначението на автомобилите, обект на обществената поръчка, минималните технически изисквания за тях са определени с оглед на следните основни принципи:
Система 4x4 на леки автомобили предлагат редица производители. Вместимостта на резервоара на гориво оказва влияние върху оперативността на автомобила и сигурността при пътуване. С резервоар не по-малък от 70 литра са снабдени много модели леки автомобили. Използването на LED технологията в осветлението и светлинните сигнали на автомобилите е свързано с ниски разходи, висока енергийна ефективност и безопасност на движението. LED светлините имат изключително ниска консумация на електрическа енергия в сравнение с лампите с нажежаема жичка. Светват 1000 пъти пo-бързо от лампите с нажежаема жичка, което е особено важно за стоп светлините и задните пътепоказатели. Тъй като увеличават времето за реакция, с което разполага водача на движещия се отзад автомобил, т.е. по-високо ниво на безопасност. Не съществува дори теоретична възможност всички светодиоди на един LED светлинен сигнал (стоп светлина, габаритна светлина или пътепоказател) да изгорят едновременно, т.е. автомобилът винаги ще има задни светлини, което е изключително важно за безопасността на движение в тъмната част на денонощието. Срокът на експлоатацията на LED светлините (30 000 - 100 000 часа) е практически равен на живота на автомобила. Намаляват се (почти са равни на нула) разходите за труд и резервни части за задните светлини при поддържането на автомобила. Предвид изброените предимства много производители предлагат модели леки автомобил с LED светлини, като някои предлагат модели автомобили дори с LED фарове и предни светлини. Поставените технически изисквания са съобразени с принципите, посочени в т. 5 по-горе. При свободна и лоялна конкуренция участниците могат да предлагат автомобили както от среден, така и от по-висок клас. Следва да отбележа, че няма постъпили жалби относно законосъобразността на решението, включително за наличие на дискриминационни, икономически, финансови, технически или квалификационни изисквания в обявлението или в документацията. Предварителните проучвания определиха техническото ниво на предлаганите съвременни модели автомобили и в техническите изисквания за обществената поръчка са включени такива изисквания, на които могат да отговорят повечето производители. |