Съветниците от ГЕРБ в София опазиха градския транспорт от прокуратурата

Съветниците от ГЕРБ в София опазиха градския транспорт от прокуратурата

Общинските съветници от ГЕРБ в София се противопоставиха на неколкократните искания на опозицията прокуратурата до провери както индивидуалния договор за 16 линии с "Карат - С", който общината прекрати, така и всички контракти с частните превозвачи в столичния градски транспорт.
Същевременно Центърът на градска мобилност ще изготви собствен анализ как са се е натрупала лихвата от над 3 млн. лева, която днес общинският съвет реши да плати на "Карат - С".
На днешната сесия на общинския съвет бяха гласувани два доклада по темата с вносители заместник-кметовете по транспорта Любомир Христов и на финансите Дончо Барбалов. С единия се прекратява окончателно договора с "Карат - С" по 16 линии, като общината ще плати близо 10 млн. лева просрочени задължения и 3.2 млн. лева лихви.
С другия се прие преразпределение на бюджета, за да се пренасочат 19 млн. лева от държавната субсидия и отчуждавания към транспорта. Дават се и 2 млн. лева за неотложни разходи.
На прокурор, ама друг път
Атанас Атанасов от ДСБ поиска договорът с "Карат - С" да бъде даден на прокуратурата, която да провери дали е сключен при изгодни за общината условия. Той предложи още днес да бъде гласувано изплащането на забавените плащания към фирмата, но не и лихвата. Предложението му беше отхвърлено.
След това Калоян Паргов от БСП предложи да бъде сформирана анкетна комисия по всички договори с частните превозвачи. И това предложение беше отхвърлено.
Председателят на общинския съвет Елен Герджиков (ГЕРБ) предложи компромисен вариант - финансова и транспортна комисия да разгледат договорите, но и това не посрещна одобрението на мнозинството.
"Знаем колко безкомпромисна е кметът Йорданка Фандъкова, която винаги изпраща сигнали до прокуратурата, когато има нарушения", каза председателят на групата съветници на левицата Жельо Бойчев. Кметът не присъстваше в залата, защото беше на работна среща в Пловдив.
Три часа общинските съветници спориха по темата. Наложи се на втория час дори да си гласуват 10 минути почивка, за да си преместят личните коли от синята зона
Три часа общинските съветници спориха по темата. Наложи се на втория час дори да си гласуват 10 минути почивка, за да си преместят личните коли от синята зона
Кой е виновен за натрупаната лихва?
Основният въпрос, на който днес опозиция и журналисти, не получиха отговор е: Кой е отговорен за забавените плащания, по които се трупат лихви към превозвачите? Пред съветниците Барбалов обясни, че изчисленията са направени от одитор на Центъра за градска мобилност. По-късно пред журналистите добави, че бъде възложен анализ, който да установи кой персонално е отговорен за забавените плащания, по които се е натрупала лихвата.
Въпреки че вчера Любомир Христов съобщи, че лихвата е за период от 3 години и половина, днес Барбалов посочи, периодът е от началото на 2012 година до 30 юни. От 1 юли общината подписа споразумение с "Карат - С", с което спря начисляването на лихва.
"Поставяме диамантчето върху 24-каратовата далавера", заяви общинският съветник от НДСВ Любка Качакова. Георги Свиленски от БСП допълни, че "24 карата е малка измервателна единица" за случващото се.
"Всички договори с частните превозвачи са сключвани от заместниците на тогавашния кмет Бойко Борисов, който явно винаги е играл футбол в това време", каза още Свиленски. По думите му никъде в договора няма написана лихва, а в един момент започнало начисляване.
Договорът, по който общината днес реши да плати лихви, е подписан по времето на кмета на София Бойко Борисов
Договорът, по който общината днес реши да плати лихви, е подписан по времето на кмета на София Бойко Борисов
Атанас Атанасов от ДСБ заяви, че ще поиска писмено обяснение от отсъстващия от заседанието кмет на София Йорданка Фандъкова, която е на работна среща в Пловдив. "Убеден съм, че днес тя отсъства точно заради тази точка в дневния ред", посочи десният съветник.
"Да не правим спекулации с отсъствието на кмета", призова председателят на групата съветници на ГЕРБ Малина Едрева. Според нея предложението е правилно, а всичко останало е политически упражнения.
Прошко Прошков от групата на "Синята коалиция", а сега в ръководството на "България на гражданите", заяви, че задължително трябва да се направи оглед на купените на лизинг автобуси от "Карат - С", чийто вноски до 2017 година също ще бъдат поети от общината. "Не се разбира и как е изчислено, че общината ще спести 20 млн. лева при прекратяването на договора", каза още Прошков.
Любомир Христов каза, че автобусите са нови - на 3-4 години. Направен е и оглед, с който се гарантира, че са запазени.
Георги Кадиев от БСП попита защо през 2008 година при по-ниски цени на горивата общината сключва договор за 3.56 лева на км, докато сега е възможно "Столичен автотранспорт" да взима по 3.00 лева на км и да плаща лизинг.
От мнозинството се защитиха, че през 2008 година, когато договорът е бил подписван, общината е нямала възможност да купи нови автобуси. "Това решение беше подкрепено тогава от "Синята коалиция", отвърна на критиките Малина Едрева.
Собственикът на "Карат - С" Миролюб Столарски
Собственикът на "Карат - С" Миролюб Столарски
Спонсорът на ГЕРБ
Опозиция и мнозинство спориха и дали собственика на "Карат - С" Миролюб Столарски е спонсор на ГЕРБ или не.
"Столарски и Борисов организираха предизборна кампания. Има снимки как през 2008 година двамата откриват строени до храм-паметника "Александър Невски" новите автобуси точно по този договор", припомни съветникът от БСП Борис Цветков. Според него е нелепо да се твърди, че ГЕРБ няма връзки с този човек.
"Не разбрах дали по автобусите е имало лого на ГЕРБ", опита да се пошегува съветникът от мнозинството Орлин Алексиев. По думите му, ако БСП им стигали силите да имат кмет, той щял да е там.
Бившият председател на общинския съвет Андрей Иванов, който рядко взима думата, откакто подаде оставка, каза, че Столарски не е член или спонсор на ГЕРБ.
"Карат С" и Столарски бяха замесени в скандал за разпределяне на линиите на градския транспорт през 2008 година. Тогава, уличен в корупция, беше отстранен бившият зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов.