Съветниците от ГЕРБ в София опазиха градския транспорт от прокуратурата
Общинските съветници от ГЕРБ в София се противопоставиха на неколкократните искания на опозицията прокуратурата до провери както индивидуалния договор за 16 линии с "Карат - С", който общината прекрати, така и всички контракти с частните превозвачи в столичния градски транспорт.
Същевременно Центърът на градска мобилност ще изготви собствен анализ как са се е натрупала лихвата от над 3 млн. лева, която днес общинският съвет реши да плати на "Карат - С".
На днешната сесия на общинския съвет бяха гласувани два доклада по темата с вносители заместник-кметовете по транспорта Любомир Христов и на финансите Дончо Барбалов. С единия се прекратява окончателно договора с "Карат - С" по 16 линии, като общината ще плати близо 10 млн. лева просрочени задължения и 3.2 млн. лева лихви.
С другия се прие преразпределение на бюджета, за да се пренасочат 19 млн. лева от държавната субсидия и отчуждавания към транспорта. Дават се и 2 млн. лева за неотложни разходи.
На прокурор, ама друг път
Атанас Атанасов от ДСБ поиска договорът с "Карат - С" да бъде даден на прокуратурата, която да провери дали е сключен при изгодни за общината условия. Той предложи още днес да бъде гласувано изплащането на забавените плащания към фирмата, но не и лихвата. Предложението му беше отхвърлено.
След това Калоян Паргов от БСП предложи да бъде сформирана анкетна комисия по всички договори с частните превозвачи. И това предложение беше отхвърлено.
Председателят на общинския съвет Елен Герджиков (ГЕРБ) предложи компромисен вариант - финансова и транспортна комисия да разгледат договорите, но и това не посрещна одобрението на мнозинството.
"Знаем колко безкомпромисна е кметът Йорданка Фандъкова, която винаги изпраща сигнали до прокуратурата, когато има нарушения", каза председателят на групата съветници на левицата Жельо Бойчев. Кметът не присъстваше в залата, защото беше на работна среща в Пловдив.

Кой е виновен за натрупаната лихва?
Основният въпрос, на който днес опозиция и журналисти, не получиха отговор е: Кой е отговорен за забавените плащания, по които се трупат лихви към превозвачите? Пред съветниците Барбалов обясни, че изчисленията са направени от одитор на Центъра за градска мобилност. По-късно пред журналистите добави, че бъде възложен анализ, който да установи кой персонално е отговорен за забавените плащания, по които се е натрупала лихвата.
Въпреки че вчера Любомир Христов съобщи, че лихвата е за период от 3 години и половина, днес Барбалов посочи, периодът е от началото на 2012 година до 30 юни. От 1 юли общината подписа споразумение с "Карат - С", с което спря начисляването на лихва.
"Поставяме диамантчето върху 24-каратовата далавера", заяви общинският съветник от НДСВ Любка Качакова. Георги Свиленски от БСП допълни, че "24 карата е малка измервателна единица" за случващото се.
"Всички договори с частните превозвачи са сключвани от заместниците на тогавашния кмет Бойко Борисов, който явно винаги е играл футбол в това време", каза още Свиленски. По думите му никъде в договора няма написана лихва, а в един момент започнало начисляване.

Атанас Атанасов от ДСБ заяви, че ще поиска писмено обяснение от отсъстващия от заседанието кмет на София Йорданка Фандъкова, която е на работна среща в Пловдив. "Убеден съм, че днес тя отсъства точно заради тази точка в дневния ред", посочи десният съветник.
"Да не правим спекулации с отсъствието на кмета", призова председателят на групата съветници на ГЕРБ Малина Едрева. Според нея предложението е правилно, а всичко останало е политически упражнения.
Прошко Прошков от групата на "Синята коалиция", а сега в ръководството на "България на гражданите", заяви, че задължително трябва да се направи оглед на купените на лизинг автобуси от "Карат - С", чийто вноски до 2017 година също ще бъдат поети от общината. "Не се разбира и как е изчислено, че общината ще спести 20 млн. лева при прекратяването на договора", каза още Прошков.
Любомир Христов каза, че автобусите са нови - на 3-4 години. Направен е и оглед, с който се гарантира, че са запазени.
Георги Кадиев от БСП попита защо през 2008 година при по-ниски цени на горивата общината сключва договор за 3.56 лева на км, докато сега е възможно "Столичен автотранспорт" да взима по 3.00 лева на км и да плаща лизинг.
От мнозинството се защитиха, че през 2008 година, когато договорът е бил подписван, общината е нямала възможност да купи нови автобуси. "Това решение беше подкрепено тогава от "Синята коалиция", отвърна на критиките Малина Едрева.

Спонсорът на ГЕРБ
Опозиция и мнозинство спориха и дали собственика на "Карат - С" Миролюб Столарски е спонсор на ГЕРБ или не.
"Столарски и Борисов организираха предизборна кампания. Има снимки как през 2008 година двамата откриват строени до храм-паметника "Александър Невски" новите автобуси точно по този договор", припомни съветникът от БСП Борис Цветков. Според него е нелепо да се твърди, че ГЕРБ няма връзки с този човек.
"Не разбрах дали по автобусите е имало лого на ГЕРБ", опита да се пошегува съветникът от мнозинството Орлин Алексиев. По думите му, ако БСП им стигали силите да имат кмет, той щял да е там.
Бившият председател на общинския съвет Андрей Иванов, който рядко взима думата, откакто подаде оставка, каза, че Столарски не е член или спонсор на ГЕРБ.
"Карат С" и Столарски бяха замесени в скандал за разпределяне на линиите на градския транспорт през 2008 година. Тогава, уличен в корупция, беше отстранен бившият зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов.