Общините искат повече пари за пътища, училища и детски градини през 2013 г.

Общините и държавата се разминават по пет ключови въпроса в бюджета за 2013 г. Това пише в протокола от среща между Националното сдружение на общините и финансовото министерство.
Различията са в размера на изравнителната субсидия, парите за поддържане на силно амортизираната общинска инфраструктура, финансираните от държавата дейности в частта за грижата за децата и социалните услуги, както и в осигуряването на средства за съфинансиране на общинските проекти и в одобряването на нормативната база за по-ефективно и отговорно управление на ресурсите.
Общините настояват за увеличаване на размера на изравнителната субсидия с минимум 29 млн. лв. От местните власти се мотивират, че тези пари са в един и същ размер за трета поредна година. "За голямата част от общините това е преобладаващият източник за финансиране на местните дейности и за съфинансирането на европроекти", пише в протокола.
Според сдружението на фона на големия спад на общинските данъчни приходи, задържането на размера му е в противоречие с реалностите през 2013 г.
Местната власт иска увеличаване средствата за ремонт и поддържане на пътищата с 25 млн. лв. и на целевата субсидия за капиталови разходи с 18 млн. лв. Според общините продължава негативната тенденция да се отказват от инвестиционни разходи, за да могат да финансират законово регламентирани публични услуги и европроекти.
"Този процес оказва негативно влияние върху силно амортизираната общинска инфраструктура и предполага много повече разходи в бъдеще за възстановяването й", добавят оттам. Общините не са доволни от предлаганото увеличение спрямо 2012 г., което е крайно недостатъчно даже за частичното преодоляване на натрупаните дефицити. Целевата субсидия за капиталови разходи сериозно изостава от минималните нужди от около 70 млн. лв.
Настояват и за увеличение на средствата за делегираните дейности с 84.7 млн. лв. "Завишените с 6% спрямо 2012 г. стандарти за делегираните дейности на практика подкрепят политиките на ресорните министерства - предложенията на сдружението на общините по стандартите не са приети, с изключение частично за социалните услуги", пише в протокола.
Общините смятат, че нямат възможност да провеждат местна политика по тези дейности и като резултат се засилвала зависимостта на общинските бюджети от общата субсидия за делегирани дейности, която по същество е строго целеви трансфер. Тази тенденция е намерила отражение в констатациите и препоръките на мониторинговия доклад на Конгреса на местните и регионални власти на Съвета на Европа от 2011 г.
Местната власт иска минимална допълнителна държавна подкрепа за детските градини за минимум 22.3 млн. лв., което означава по 50 лв. годишно на дете. От сдружението пишат, че трябва да се осигури допълнителен ресурс за повишаване обхвата на учениците, ангажирани в извънучилищни и извънкласни дейности. Искането е за минимум по 6 лв. на дете или общо около 3.6 млн. лв.
Настояват и за допълнителни 3 лв. на ученик или общо 2 млн. лв. за подобряване на материалната база в училищата.
"Необходими са 5.5 млн. лв. за преодоляване на съществуващия двойствен стандарт за възстановяване средствата за обезщетения по Национална програма "Оптимизация на училищната мрежа" в зависимост от мястото на работа – в детска градина или в училище", уточнява се в протокола.
Поискано е и допълнително увеличение от 9 млн. лв. за социалните услуги.
От общините настояват да бъдат частично компенсирани за нарасналите ангажименти на общинските администрации, включително и за ръстовете на минималната работна заплата на държавните служители с 27 млн. лв.
Общините предлагат промени в няколко закона - за общинския дълг, за държавния бюджет и за местните данъци и такси
Местната власт настоява да се възстановят разпоредбите за лимита на общинския дълг - на 25 на сто, да отпадне забраната за поемане на дългосрочен дълг 9 месеца преди от изтичането на мандата, както и осигуряване на равнопоставеност на общините и кредитните институции при поемането на дълг, свързан с подлежащите на възстановяване разходи по европроекти.
За местните данъци и такси сдружението предлага да се преосмисли методика на изчисление на таксата смет на базата на данъчната оценка.