Общински съветник от Варна е уличен в конфликт на интереси

Общински съветник от Варна е уличен в конфликт на интереси

Общински съветник от Варна е уличен в конфликт на интереси
Общинският съветник от ГЕРБ – Варна Марио Шиваров е гласувал решение, свързано с въвеждането на зона за временно платено паркиране в града в явен конфликт на интереси. Това става ясно от решение, публикуваното днес на сайта на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси. (Целият текст на Решението - тук)
Според текста на документа, като общински съветник във Варна и в качеството си на лице, заемащо публична длъжност, Шиваров е гласувал за приемане на решение за учредяване на безвъзмездно право на ползване, за срок от пет години на върху част от имот – частна общинска собственост в полза на общинското дружество "Паргинги и гаражи-Варна". Комисията е установила, че Шиваров е гласувал в частен интерес, тъй като по същото време е бил икономически свързан с дружеството, получило правото на ползване. Това е станало чрез участието на общинския съветник в дружествата "Център за мобилност" и "Транспортен център за мобилност", влезли в съдружие с общинската фирма. По този начин Шиваров е нарушил разпоредба на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси според която "лице, заемащо публична длъжност, няма право при изпълнение на задълженията си да гласува в частен интерес".
Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси е констатирала също, че Марио Шиваров не е подал изискваната от закона декларация за частен интерес по конкретен повод.
Скандал в скандала
Резултатите от оповестената днес проверка за конфликт на интереси, свързана с Марио Шиваров, връща във фокуса на обществения интерес един от най-големите скандали в общинското самоуправление у нас, белязал четвъртия мандат на варненския кмет Кирил Йорданов. По силата на договор за консултантски услуги Шиваров бе негов съветник по въпросите на фирменото управление и транспорта във Варна. (Всичко за скандала - тук и тук)
Сметките за евентуалните постъпления от частната синя зона във Варна показаха, че при официално планирани 23 491 места за паркиране в нея, при 12 часов работен ден и цената от 1.20 лв. с ДДС за час престой по сметките на "Транспортен център за мобилност" всеки месец са щели да постъпват не по-малко от 6 млн. лв. с ДДС. При това, ако заетостта на зоната е само 70%. Вероятно точно тези цифри станаха причина въвеждането на синя зона във Варна да стане по най-скандалния начин в сравнение с останалите големи градове в страната.
Как се случи това?
На 3 октомври м.г., в разгара на предизборната кампания за местна власт, Варна осъмна засипана с листовки, които подробно информираха за предстоящо въвеждане на платено паркиране само ден след изборите – на 24 октомври. В брошурите имаше лого, карта на зоната, примерен талон за платен престой, телефони за връзка и дори два адреса в интернет за допълнителна информация.
Заради съмненията, че преждевременното разпространение на новината може да провали кампанията на Кирил Йорданов, щабът му иззе листовките само за няколко часа, а сайтовете бяха закрити.
Истинският скандал със зоната обаче стана явен след разкритията на "Дневник"  за старателно подготвяна схема за скрита приватизация на системата за платено паркиране във Варна, при това преди още тя да е заработила. В центъра й се оказа командитното дружество "Транспортен център за мобилност АД", регистрирано на 15 септември м.г. Като съдружник в него бе включена общинската компания "Паркинги и гаражи – Варна", но клауза в дружествения договор гласеше, че управлението на новата компания е поверено на друга частна фирма - "Център за мобилност". АД. В него капиталът от 50 хил. лв бе разпределен в 5000 акции по 10 лв. Половината от дяловете бяха собственост на бизнесмена Бойко Георгиев, а останалите бяха поделени между бившия директор на клона на "Интернешънъл асет банк" във Варна Валентин Василев и Марио Шиваров.
Служебната бележка
Заради скандала, разразил се след разкритията, Марио Шиваров разпространи специално писмо до медиите, в което отрече да е акционер в "Център за мобилност" и заплаши, че при следваща публикация в този смисъл ще търси правата си в съда. Като доказателство, че не притежава акции в "Център за мобилност", той предостави на Дневник копие от служебна бележка, носещо подписа на Валентин Василев. В него бе записано следното:
"(...) Господин Марио Димитров Шиваров не притежава, издадени от дружеството акции, считано от 06.12.2010г. и до датата на издаване на настоящото удостоверение не е сред акционерите на дружеството, вписани в книгата на акционерите".
Справка в Търговския регистър обаче показа, че подобна промяна там и не е отразена. Този факт сега е потвърден и от проверката, извършена от Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси.
Последствията
През април т.г. в хода на извършваните по случая проверки се оказа също, че публично – частното командитно дружество "Транспортен център за мобилност АД", което трябваше да управлява синята зона във Варна и да прибира постъпленията от нея, е било регистрирано в нарушение на общински наредби и зад гърба на общинския съвет в града.
Така след серия скандали на 19 май т.г. само четири дни, след като официално беше въведена в експлоатация, също толкова официално варненската синя зона беше отменена. Решението за това съобщи лично кметът на града Кирил Йорданов. Това се случи на спешно свикана пресконференция на която стана ясно че за отмяната на зоната е станало след нареждане от премиера Бойко Борисов. (Как беше отменена синята зона във Варна - тук)
Публикуваното днес решение на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, уличаващо Марио Шиваров в нарушаване на закона, може да бъде обжалвано пред Административен съд – София. Предвидените в закона санкции предвиждат освобождаване от длъжност, както и отнемане в полза на общината на възнаграждението и облагата, получени за периода, през който конфликтът на интереси е бил укрит.