"Карат-С" може да изтегли автобусите си в София, общината обеща плащане

"Близка е опасността". Така собственикът на частния превозвач "Карат-С" Миролюб Столарски определи пред "Дневник" вероятността да изтегли автобусите си по 16 линии в столичния градски транспорт. Причината е забавянето на плащането към фирмата след гафа за милиони. Линиите са 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 14, 69, 70, 114, 123, 204 и 306.
Забавяне
"Банките спряха да ми изплащат кредити", аргументира се той. Главницата по просрочените задължения на "Център за градска мобилност" към превозвача са близо 10 млн. лева до 30 юни 2012 г. Отделно има и лихва, която първоначално беше изчислена грешно за 3.2 млн. лева. По-късно се оказа, че тя е 600 хил. лева.
"Абсолютно съм убеден, че плащане ще има. Ако бъде прекратен едностранно договорът, това ще означава да има виновно неизпълнение от негова страна. Никой не иска да се стига до тази възможност", каза пред "Дневник" председателят на общинския съвет Елен Герджиков.
Столарски изрази желание да не се стига до тази ситуация, но добави, че финансовото му състояние се влошава заради забавянето. Той определи състоянието на фирмата си като безтегловно.
В момента частният превозвач изпълнява превозите, а общинското дружество "Център за градска мобилност" продължава да трупа задължения към фирмата. Лихви не текат от 30 юни.

Предстои да бъде съставена комисия от съветници по споразумението с "Карат-С" за плащането на просрочените задължения и прекратяване на договора. "Никой не ме е търсил. Еднолично. Сами си определят нещата", заяви собственикът на "Карат-С". По думите му никой не е водил разговори с него преди и след скандала.
"Ще има разговори, ще има диалог", посочи Герджиков. По думите му до сформирането на анкетната комисия има действащ договор, който трябва да се спазва от двете страни. По думите му, ако се стигне до такава ситуация, общината има ресурс да поеме линиите със собственото си транспортно дружество "Столичен автотранспорт".
Проверките продължават
Докладът с грешно изчислената лихва на заместник-кметовете по транспорта и по финансите Любомир Христов и Дончо Барбалов беше оттеглен от кмета Йорданка Фандъкова. Проверката й показа, че виновниците са в Центъра за градска мобилност, които вече са отстранени, а заместниците отнесоха само предупреждение за уволнение.
Въпреки че Фандъкова не е принципал на дружеството, съветът на директорите еднолично реши да уволни бившият управител, а сега заместник изпълнителен директор, Николай Костов, прие и молбата за напускане на ръководителя на направление "Икономическо" Методи Аврамов.

На днешното заседание на Столичния общински съвет опозицията отново поиска оставките на Христов и Барбалов. "Отговорността на администрацията е политическа, а не техническа", каза председателят на групата съветници на БСП Жельо Бойчев. Той разказа, че вече имало коментари, че останал само чистачът да понесе отговорност за гафа за милиони. Поиска и резултати от анкетните комисии по случая.
Елен Герджиков каза, че се присъединява към искането му за по-бързи резултати кой още е виновен. Според него обаче съветникът от левицата Георги Кадиев, който бил част от комисията, не трябвало да изнася в публичното пространство показанията на Николай Костов. В писмото му пише, че виновен е Любомир Христов, който бил дал указания на Методи Аврамов как да изчисли лихвата.
"Това да не е детска градина. Онзи се обадил по телефона и казал нещо. Това не е сериозно", коментира по-късно съветникът от мнозинството Орлин Алексиев, който също е част от анкетната комисия по случая.
"Щом като Кадиев предложи адвокатска помощ, ако Костов обжалва уволнението си, дали не е бил готов да плати за допускане на грешката", попита председателят на групата на ГЕРБ Малина Едрева.
Очакванията са до две седмици да има резултат от проверката на анкетната комисия, която все още не е изслушала всички страни. Вече е получила всички документи.