Парламентарни комисии поискаха три министерства да помогнат на осъдения български пилот

Министерствата на външните работи, на транспорта и на правосъдието да окажат правна помощ на българския пилот Янко Стоименов, осъден в Гърция на 123 години затвор за авиокатастрофа, станала през 2005 г. Това им възложиха депутатите от парламентарните комисии по транспорт и по външна политика.
Днес депутатите от двете звена обсъдиха случая и уведомиха президента Росен Плевнелиев за решенията си.
Присъдата срещу Стоименов за убийство по непредпазливост на 121 души беше произнесена през април 2012 г. в Атина.
"Може да поискаме авиационното произшествие да бъде наново разследвано и проверено. Трите министерства трябва да предприемат действия за ново разследване, най-вероятно ще бъдат сезирани и други органи. Смятаме, че има нови факти, които трябва да се предоставят на гръцките разследващи органи", каза пред "Дневник" председателят на транспортната комисия Иван Вълков след заседанието.
По думите му казусът е изключително сложен, с много жертви, но българските институции трябва да покажат, че са ангажирани, че очакват процесът да бъде напълно прозрачен и търсят всички възможности да окажат помощ.
На провелото се днес заседание депутатите изслушаха представители на Съюза на транспортните синдикати в България, който вчера организира протест пред посолството на Гърция в подкрепа на своя колега. Присъстваха и представители на браншови и граждански организации, както и представители на Главна дирекция "Гражданска и въздухоплавателна администрация".
Според депутатите при казуса са били нарушени Европейската конвенция за правата на човека, разпоредбите на Европейския парламент за разследване и предотвратяването на произшествия и инциденти в гражданското въздухоплаване и има несъответствие при становището на независимите експерти от Канадското бюро за разследване AIR, от които гръцките власти са поискали оценка.
"Изключително доволна съм от решението на двете комисии. За нас е много важно, че Народното събрание застана зад нас с две комисии. Това е позиция, която показва съпричастност", заяви за "Дневник" председателят на Съюза на транспортните синдикати Екатерина Йорданова.
Тя допълни, че за случая са уведомени Европейската транспортна федерация и Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA), а КНСБ са запознали с казуса Международната конфедерация на профсъюзите. "Имаме съмнения за неизпълнение на европейски документи, както и основание да твърдим, че се заобикаля европейско и международно право в областта на гражданската авиация", каза още Йорданова.
Според нея капитан Стоименов е изкупителната жертва на процеса, а обвиненията срещу него за това, че е допуснал полетът да бъде извършен от некомпетентни пилоти, са несъстоятелни. "Това е невярно, защото пилотите са били лицензирани. Стоименов е име в авиацията, оценен е не само в България, но и в чужбина", допълни Йорданова.
На 14 август 2005 г. Boeing 737-300 се разби в хълм северно от Атина. Според разследващите причината за катастрофата е неотварянето на клапа, регулираща притока на кислород в самолета. В резултат на това малко след потеглянето всички на борда - пилоти и пасажери, са изпаднали в безсъзнание. Машината се е движила на автопилот близо два часа, преди да й свърши горивото и да се разбие в склона. Капитан Стоименов е главен пилот на компанията по това време и е сред четиримата високопоставени служители, на които бяха повдигнати обвинения.
Стоименов беше оправдан на две инстанции по наказателен процес по този случай в Кипър през 2009 г. През април 2010 г. Гърция започна друг процес, приключил миналата година. Според присъдата Стоименов трябва да излежи ефективно 10 години от всичките 123. В края на миналата година Върховният съд на Кипър постанови ново разглеждане на делото.