Българската фотоволтаична асоциация: И самото правителство не е информирано за процесите в енергетиката

Българската фотоволтаична асоциация излезе с позиция след уволнението на председателя на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране Ангел Семерджиев. Днес премиерът Бойко Борисов обяви, че ще предложи в сряда на Министерския съвет да го освободи от длъжност, а самият Семерджиев е подал оставка заради забавянето и липсата на разработени и приети подзаконови административни актове, свързани с Третия енергиен либерализационен пакет, което стана причина Европейската комисия да сезира Съда на ЕС. "Дневник" публикува позицията на асоциацията едно към едно.
1. През последните две години ДКВЕР показа липса на административен капацитет, непознаване и незачитане на Европейското и Българското енергийно законодателство, спомагане за налагане на картелни споразумения, както и показа лобизъм към редица монополи в областта на енергетиката. И нещо повече: ДКВЕР разби мита за независим регулатор и показа зависимостта си от политиката на ГЕРБ и Правителството, продиктувани от популизъм и лобизъм.
2. В тази връзка са нарушени не само цитираните от Бойко Борисов Европейски правила и норми. Важно е да се отбележи, че през последната година ДКВЕР прие няколко Решения в пряко нарушение на Регламент (ЕО) № 714/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 13 юли 2009г. относно условията за достъп до мрежата за трансграничен обмен на електроенергия, Директива 2009/28/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 април 2009г., 3-тия либерализационен пакет и българското енергийно законодателство. Напомняме на българската общественост, българските обществени и политически кръгове, че с Решение № Ц-33, прието от ДКВЕР през месец септември 2012г. ДКВЕР въведе ЦЕНА ЗА ДОСТЪП за всички ВЕИ, която цена е в нарушение на изброените директиви и закони и която налага дискриминационен елемент в енергийната политика на страната. Нещо повече, самата такса изправя много български производители до фалит, доведе до съкращаване на работни места и най-важното: постави имиджа на България на страна с добра законова рамка в областта на инвестициите като по този начин минира пътя за икономически растеж на страната, който растеж се нуждае от свежи капитали във всички сфери на икономическия живот. На практика всички български чужди банки, имащи дейност в България, всички браншови организации, всички чужди дипломати и наблюдатели станаха свидетели на абсурда, как едно РЕШЕНИЕ на една държавна комисия може да замени Закон, да наруши пряко Европейска директива и да въведе цялата държава в нарушение на основния договор подписан при приемането на България в ЕС.
3. В тази връзка е важно да се отбележи, че и самото Правителство не е добре информирано за процесите в българската енергетика. На 13.1.2013г. Министерски съвет прие План за развитие на ВЕИ до 2020г. като в самия план има неактуални данни, свързани с инсталираните ВЕИ мощности, като са налице следните фрапантни детайли: първо в Плана за развитие са цитирани текстове, свързани с отменен от 2009г. Закон за развитие на ВЕИ; второ: в Плана са заложени индикативни цели, които са постигнати отдавна, като например за фотоволтаични централи в Плана е заложена цел за изграждане на 303МВТ мощност, а по данни на ДКВЕР още преди 31.12.2012г. вече имаме инсталирани 870 МВт мощности и не на последно място: навсякъде в документите се твърди, че България е изпълнила вече целта за 2020г., но на практика, за да се изпълни целта ще са необходими изграждането на още толкова енергийни мощности от ВЕИ.
Важно е да се отбележи, че това напрактика няма как да се случи, ако доверието на инвеститорите не се върне. И тук не разбираме оптимизма на българския премиер, който твърди, че е застанал вече зад ВЕИ сектора, но не предприема никакви стъпки в насока отмяна на всички незаконни актове на ДКВЕР и постигане на съгласие с инвеститорите по отношение на незаконните Решения на ДКВЕР от Септември 2012г. и Юни 2012г.