Започна информационната кампания за строителството на "Южен поток" у нас

Тридневна информационна среща по реализацията на газопровода "Южен поток" започна днес във Варна. Нейната цел е да запознае представителите на бизнеса, неправителстветните организации и жителите на населените места, през които ще премине т.нар. морска част от тръбата, с графика за изпълнението на проекта, очаквания ефект от него и мерките, предвидени за съхранение на околната среда.
През декември м.г. компанията "Саут стрийм транспорт" (South Stream Transport) публикува задание за обхвата и съдържанието на оценка за въздействието на околната среда.
Планирането, строителството и експлоатацията на газопровода през Черно море се извършва от международната компания "Саут стрийм транспорт Б.В" (South Stream Transport B.V). В нея "Газпром" има 50% дялово участие, италианската "Ени" (Eni) – 20%, а френската "ЕДФ" (EDF) и германската "Винтерсхал холдинг" (Wintershall Holding GmbH - BASF Group) по 15%.
"Морската част"
Според представената днес информация морската част на тръбопровода ще се състои от четири паралелни 32-инчови (813 мм) стоманени тръби, положени една до друга, с дължина около 930 километра. Трасето ще пресича Черно море от руския бряг край Анапа, през турската изключителна икономическа зона до българския бряг край Варна.
Морският участък на тръбопровода е с дължина около 215 км, от границата между турската и българската изключителна икономическа зона в посока към българския бряг до достигане на дълбочина на водата приблизително 28 м (около 18 км навътре в морето).

В този дълбоководен участък четирите тръбопровода ще бъдат монтирани с помощта на специализиран плавателен съд, а заварените секции ще се спускат в морето, като се добавят нови сегменти.
Крайбрежният участък на морския тръбопровод ще излиза на брега край плажа "Паша дере" на около 11 км южно от Варна. За разлика от морския участък в крайбрежната си част тръбопроводът ще бъде закопан под морското дъно на дълбочина приблизително 2.5 м, за да се предпази от външни повреди и за да се осигури защита на хората, използващи плажа и морето.
В морския си участък, тръбите ще бъдат положени директно на морското дъно.
Газопроводът ще бъде изграден от 77 500 стоманени секции с дължина от около 12 м и дебелина на стените около 39 мм, които ще бъдат заварени и покрити отвън и отвътре, за да се подобри вътрешната чистота и движението на газа, но и за да се предпазят от корозия. В плитки води секциите на всеки от четирите тръбопровода ще бъдат покрити със стоманобетон, за да бъде подобрена стабилността им, но и за да бъде защитена тръбата от повреди. За по-голяма сигурност тя ще има и допълнителна катодна защита.
На сушата
Освен тръбите, които ще бъдат положени по дъното на Черно море, морският газопровод "Южен поток" включва и участъци с малка дължина на сушата в Русия и България, в които ще се разположат бреговите съоръжения. Те ще включват измервателни устройства, станции с аварийни спирателни кранове и камери за разполагането на интелигенти инспекционни устройства за всеки един от четирите тръбопровода.
По сухопътното трасе на газопровода у нас ще бъдат положени 4 тръби с дебелина 813 мм. До компресорната станция край Провадия и във вътрешността на страната тръбите ще се намират на 4-5 метра дълбочина. Над тях ще бъде обозначена зона с ширина 60 м, която ще бъде залесена само с ниска растителност.
Планирано е търговската експлоатация на газопровода да започне преди края на 2015 г., а след като достигне пълната си мощност морският газопровод "Южен поток" ще има годишен капацитет от 63 млрд. куб. м газ.
Според информацията, предоставена днес от "Саут стрийм транспорт", компанията предприема оценка на въздействието върху околната среда на българския участък от морския газопровод "Южен поток", за да отговори на изискванията на българското законодателство. "В допълнение към националните изисквания South Stream Transport ще следва стандартите и препоръките на международните финансови институции за оценка на въздействието върху околната и социалната среда", се казва в публикувания доклад на дружеството.
Според направените разяснения по доклада за въздействие на околната среда той предоставя предварително описание на проекта, съществуващите екологични, социални и културни характеристики, както и очакваните положителни и неблагоприятни въздействия от реализацията на проекта, както и предварителните мерки за минимализирането и управлението им.
Срокът, предвиден за коментари по доклада, е до 22 февруари 2013 г. в електронен вид или по пощата на два адреса, посочени в сайта на "Саут стрийм транспорт".
Утре, конференцията, открита днес във Варна ще продължи със среща в с. Приселци, през чието землище ще преминава наземното трасе на морската част от газопровода.