Още през септември екоминистерството предупредило, че "Южен поток" може да навреди на природата

При изключително слаб интерес премина днес среща във варненския кв. "Галата", която е част от информационната кампания по проекта за изграждане на морската част от газопровода "Южен поток". Вчера в бизнесхотел "Голдън тюлип" във Варна бе дадено началото на серия от срещи на експерти, ангажирани в реализацията на проекта, с представители на бизнеса, местната администрация и неправителстветните организации. Малко след началото на форума обаче медиите бяха принудени да го напуснат, а присъстващите представители на компанията инвеститор в проекта "Саут стрийм транспорт" (South Stream transport) категорично отказаха да представят параметрите на газопровода пред журналисти. Не бяха коментирани и проблемите за околната среда, които строителството на газопровода може да предизвика.
Още през септември миналата година обаче зам.-министърът на околната среда и водите Евдокия Манева е информирала изпълнителния директор на "Саут стрийм транспорт Б.В" Марсел Крамер, че строителството и експлоатацията на морската част от газопровода "Южен поток" на българска територия може да унищожи защитени животински видове, да предизвика смъртта на птичите популации в зона "Галата" край Варна и да въздейства негативно върху марската флора и фауна. Това става ясно от съдържанието на писмо с дата 29 септември 2012 г.
Дружеството, в което "Газпром" има 50% дялово участие, италианската "Ени" (Eni) – 20%, а френската "ЕДФ" (EDF) и германската "Винтерсхал холдинг" (Wintershall Holding GmbH - BASF Group) по 15%, бе създадено с цел изграждане и експлоатация на бъдещия газопровод "Южен поток".
В писмото си зам.-министър Манева е посочила няколко причини, поради които проектът може да навреди на екологичното равновесие в района. В него попадат "територии от категорията защитена местност, пише тя. Това са "Ракитник" и "Лиман", обявена като природна забележителност". (...) Коридорът засяга и част от територията на две защитени зони "Галата" за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна и на дивите птици".
Според текста на същото писмо инвестиционното предложение е допустимо спрямо режима на защитената зона, а спрямо този на защитените местности - само в случай, че дейностите по реализирането и експлоатацията на газопровода се осъществяват извън техните граници.
Според извършената преценка има вероятност инвестиционното предложение да окаже значително отрицателно въздействие върху защитени и редки видове, пише още Евдокия Манева.
Според текста на писмото й до Марсел Крамер "при строителството на газопровода и на необходимата за целта инфраструктура е възможно да бъдат пряко увредени (унищожени и) или фрагментирани сухоземни и морски типове природни местообитания, както и местообитания на видове бозайници, земноводни, влечуги, риби и безгръбначни или важни за тях ключови елементи, предмет на опазване в защитена зона".
Оценката за въздействието на проекта върху околната среда е показала още, че поддържането на режима на дейности в сервитутната ивица на газопровода предполага трайно увреждане и невъзможност за възстановяване на местообитанията на видовете, опазвани в зона "Галата".
Освен това строителството на газопровода и експлоатацията му могат да доведат до унищожаване или увреждане на видовете птици, които също са обект на опазване.
Изкопните работи и струпването на техника и хора са предпоставка за повишаване на шумовото натоварване в защитените зони, пише Манева.
Важно предупреждение, отразено в писмото й, е и това, че строителството, експлоатацията и обслужването на газопровода може да доведе до генериране на емисии, замърсяващи въздуха и почвите. Вредно въздействие на околната среда могат да окажат също и вредни физични фактори като шум, вибрации и отпадъци.
Според писмото на Манева математическото моделиране на последствията върху морската среда при изграждането на тръбопровода е показало че евентуални аварии и повреди по тръбопровода могат да доведат до негативно въздействие и върху морската флора и фауна в защитената зона "Галата".
Манева препоръчва предвид извършената преценка да бъде изготвен доклад за степента на въздействие на инвестиционното предложение спрямо посочените защитени зони.
След като въздействията върху околната среда бъдат окончателно установени трябва да бъдат предложени "конкретни,изпълними и контролируеми смекчаващи отрицателното въздействие мерки", пише в текста на писмото от септември м.г.
От "Саут стрийм транспорт" днес заявиха, че при строителството на "Южен поток" на българска територия ще бъдат спазени всички изисквания за опазване на околната среда в страната.
По информация на компанията инвеститор в проекта при извеждането на тръбата на брега ще бъде използвана технологията на хоризонталния сондаж, като по този начин дори по време на строителството тя няма да бъде видима.
Съгласно действащото в момента законодателство в България отстоянието между газопровода и най-близките постройка трябва да бъде не по-малко от 120 м, информираха от "Саут стрийм транспорт". В проекта на морската част от "Южен поток" трасето минава на 4.5 км от кв. "Галата" и на повече от 20 км от центъра на Варна.
Според официалната информация, разпространена от компанията по тръбата на "Южен поток" ще се доставя природен газ, а не петрол или петролни деривати, което понижава рисковете от замърсяване при евентуални аварии до минимум.
Утре обсъждането на проекта за строителство на морската част от газопровода "Южен поток" продължава със среща в с. Приселци край Варна.