В Несебър се вдигат на бунт срещу концесия на пристанището

На живо
Дебатът в парламента дали Мария Филипова да стане заместник-омбудсман

В Несебър се вдигат на бунт срещу концесия на пристанището

Над 200 жители на Несебър протестираха днес срещу  решение на правителството за отдаването на концесия на пристанището в града.
Над 200 жители на Несебър протестираха днес срещу решение на правителството за отдаването на концесия на пристанището в града.
Повече от 200 жители на Несебър протестираха днес срещу отдаването на концесия на пристанището в града.
Две сдружения "Мена" и "Месембрия понтика", подкрепени от граждани на Несебър, настояват за спиране на процедурата за концесиониране на пристанището, след което то да бъде предоставено за стопанисване от общинската администрация.
Днес протестът пред вратите на Стария град продължи близо един час. На него бяха издигнати плакати с надписи на английски: Bokova, where are you? ("Бокова, къде си?") и UNESCO, Help Us! ("ЮНЕСКО, помогни ни!")
С решение на правителството от 12 декември миналата година за концесионер на пристанището в Несебър е определено дружеството "Видмар", свързано със собственика на Корпоративна търговска банка Цветан Василев. Срокът на концесията е 35 години, а през този период концесионерът трябва да инвестира в съоръжението близо 3 млн. лв., 854 хил. от които още през първите 10 години след сключване на договора с държавата.
Годишното концесионно възнаграждение, предложено от "Видмар," е 23 хил. евро без ДДС. Сдружението на рибарите в Несебър обаче, както и двете граждански сдружения "Мена" и "Месембрия понтика", обжалват правителственото решение за отдаване на концесия на второто по големина пристанище по Южното Черноморие след това в Бургас.
Преди четири години държавата прехвърли други две пристанища - в Созопол и Поморие, за стопанисване от общините, но отказа да направи това в Несебър с мотив, че общината нямала опит в управлението и стопанисването на пристанище.
Познати лица зад непознати фирми
"Опитите за отдаване на пристанището на концесия са от няколко години, каза днес пред БНР Кирил Жеглев, председател на рибарското сдружение в Несебър. Сега с оглед на предстоящите избори вероятно бързат да приключат някои сделки. Факт е, че в конкурсните документи за пристанището бяха заложени условия, които малко фирми в България можеха да покрият и може би поради тази причина в конкурса участва само една компания", обясни той.
По информация на "Капитал" съдружници във "Видмар" са дружествата "Водстрой 98" и "Марков и син". Първата се контролира от Иван Мирински, който чрез своята "ПМ Контрол" през 2008 г. придобива 96% дял за 2 млн. лв. Сделката е финансирана с банков заем от КТБ. Според отчета на "Водстрой" за 2011 г. то има заеми за общо 20.8 млн. лв. от КТБ, а справка в Имотния регистър показва, че централата му на софийската ул. "Шандор Петьофи" 13-15 е ипотекирана в банката.
Другият съдружник във "Видмар", "Марков и син", е малка бургаска компания за морско агентиране, собственост на "МВМ консултинг" - еднолично дружество на Магдалена Трайкова. Тя придобива компанията на 17 октомври (седмица преди създаване на консорциума) за 50 хил. лв. Магдалена Трайкова е управител на "Бояна пропърти мениджмънт", изцяло дъщерно дружество на "Инвест мениджмънт", което е компания на фамилния "Тръст Василеви". На 23 октомври "МВМ консултинг" е придобила и самото "Бояна пропърти мениджмънт".
Според кмета на Несебър Николай Димитров отдаването на концесия на пристанището противоречи на Закона за културно-историческото наследство.
"Според неговите текстове на концесия не се предоставят недвижими културни ценности от световно значение, археологически резервати или части от тях, каза той пред програма "Хоризонт" на БНР. Ние като община предложихме сами да развиваме тази дейност според изискванията, които имаме като град–паметник, но условията (на концесионната процедура) бяха в нея да участват само дружества, които имат опит в управлението на пристанища."
Според Кирил Жеглев странното в случая е, че компанията, спечелила конкурсната процедура, е създадена само три месеца преди обявяването й. По думите му тя по никакъв начин не покрива критериите, заложени в конкурса.
"Видмар" няма никакъв опит в управлението и стопанисването на пристанищата и основният предмет на дейността й е строителното предприемачество, обяснява той. Така срещу статута на Несебър като град, който е част от световното културно наследство, е поставен личният интерес на Цветан Василев, който сега иска да има частно пристанище с хотел и магазини."
Кой има интерес?
Основното притеснение на членовете на рибарското сдружение в Несебър е свързано с бъдещето на пристанището. Според условията на концесията то се отдава на концесия като пасажерско и би трябвало рибарските кораби да не могат да останат там. "Несебърското пристанище ще бъде превърнато в търговска зона, а това ще компрометира града като световен културен паметник", казва още Жеглев.
По данни на концесионера на пристанището в Несебър – дружеството "Видмар", изграждането на обекти, недопустими според бъдещия план за опазване и управление на Старинен град Несебър, не влиза в плановете му.
Протестиращите издигнаха искания за помощ от страна на ЮНЕСКО.
Протестиращите издигнаха искания за помощ от страна на ЮНЕСКО.
Независимо от това от сдружението на рибарите смятат да обжалват концесионната процедура пред Комисията за защита на конкуренцията като заинтересована страна. Миналата година от гражданското сдружение "Месембрия понтика" първи обжалваха процедурата за концесия именно с мотива, че според разясненията, дадени от министерството на транспорта, като съпътстваща дейност на пристанището могат да бъде построени малък ресторант, хотел и паркинг, а пристанището е част от т.нар. буферна зона на Стария град и в него не би трябвало да може да се строи. Тази жалба бе отхвърлена от КЗК като недопустима, тъй като жителите на Несебър не бяха признати за "заинтересована страна" в спора. Така за "Месамбрия понтика" остана единствената възможност да обжалват решението за отдаване на концесия на порта пред Върховния административен съд.
ЮНЕСКО – не! ЮНЕСКО – да!
Според публикация на "Капитал" на 11 декември (ден преди официалното решение на Министерския съвет) Министерството на културата е изпратило становището си до министерството на транспорта, в което се казва, че не бива да се допуска промяна на параметрите на морската гара, ново строителство и разширения. Драгажните дейности също трябва да се извършват съобразно Закона за културното наследство и след археологически проучвания.
Гражданите и членовете на рибарското сдружени в Несебър заявиха, че днешният им протест е бил само началото. "Ще информираме ЮНЕСКО, Евпорейската комисия, Европейския парламент, Съвета на Европа и медиите за всичко, което сме планирали", каза днес Кирил Жеглев. Вторият ни протест ще е пред централата на ЮНЕСКО в Париж".
През ноември 2010г. гражданите в Несебър влязоха в сблъсък с полицията и изпратената на място жандармерия, тъй като не желаеха да се съобразят с решението за събаряне на незаконните им постройки.
През ноември 2010г. гражданите в Несебър влязоха в сблъсък с полицията и изпратената на място жандармерия, тъй като не желаеха да се съобразят с решението за събаряне на незаконните им постройки.
През ноември 2010 г. гражданите в Несебър също излязоха на протест в защита на правата си. Тогава обаче те влязоха в сблъсък с полицията и изпратената на място жандармерия, тъй като не желаеха да се съобразят със същия този закон, за чието прилагане настояват в момента.
Тогава, за да бъде изпълнено решението на строителния контрол за разрушаването на незаконни постройки в Стария град, се наложи Несебър да бъде буквално атакуван от силите на реда по суша, въздух и вода. В същото време собственици на незаконно построени сгради организираха подписка за изваждането на Несебър от списъка с обекти защитени от ЮНЕСКО. Мотивът за това бе, че нищо хубаво не са видели от присъствието на града сред световните културни и исторически обекти.Тогава кметът на града Николай Димитров не подкрепи, но и не осъди искането.