По делото срещу имамите ще бъде представен превод на религиозна литература

По делото срещу 13-те имами, което днес трябва да продължи в Пазарджик, ще бъде представен превод на вещото лице Александър Шунин от арабски език на иззетата преди две години религиозна литература. Това са документи в електронен вид, открити в компютрите на част от подсъдимите.
В края на миналата години защитата на имамите поиска Шунин да преведе целия обем текстове, а не само тези, които бяха посочени от държавното обвинение, с мотив, че в противен случай се прави подбор на доказателствата. Това наложи преводачът на два пъти да иска удължаване на времето заради големия обем литература.
Наблюдатели коментират, че е трудно да се проследи доколко точен е преводът от арабски на български, още повече че на последното заседание защитата определи вещите лица като некомпетентни в исляморелигиозната сфера.
По делото все още не е разпитан и главният мюфтия Мустафа Хаджи.
13-те имами са подсъдими за проповядване на антидемократична идеология и за участие в нерегистрираната у нас организация "Ал Уакф ал Ислями". Срещу трима от тях има и обвинение в насаждане на омраза на религиозна основа.
Делото срещу проповедниците беше основен акцент в годишния доклад на Българския хелзински комитет (БХК) за състоянието на правата на човека у нас. В документа е записано, че през 2012 се отбелязва пик във влошаването на ситуацията с правата на мюсюлманите в България.
"Делото срещу мюсюлманските духовници предизвика изключително напрежение сред мюсюлманите в Родопите. Стотици вярващи дойдоха на първите няколко заседания по делото, за да изразят солидарността си с подсъдимите. На свой ред Главното мюфтийство изрази в публични декларации нееднократно подкрепата си за тях и уверенията си, че в тяхната дейност няма нищо, което да противоречи на законите на страната и на мюсюлманската религия. Районният мюфтия на Смолян, който е един от подсъдимите по делото, изрази убеждение, че репресивните действия на полицията и на прокуратурата са резултат от непознаване на мюсюлманските обичаи и опит за внушаване, че спазването им (например, погребване на покойниците с платно, а не както досега в ковчег) е проява на ислямски фундаментализъм", е записано още в доклада.