Предизборните автобуси на Варна закъсняват с графика
Трима от неуспелите кандидати в конкурса за доставката на автобуси за градския транспорт във Варна, са подали жалби до Комисията за защита на конкуренцията. Те са срещу решението на тръжната комисия, определила полското дружество "Соларис" за победител в конкурса за възлагане на обществената поръчка. Това каза Иван Луков, председател на постоянната комисия по транспорт към варненския Общински съвет. По думите му недоволните от избора на "Соларис" са украинската компания ЛАЗ, чешкият клон на дружеството IVECO, както и друга чешка компания, производител на транспортна техника - SPR. Всички те са участвали в обявената обществена поръчка за доставка на автобусите, но офертите им са били класирани след тази на победителя.
"В най-добрия случай решението на КЗК по подадените жалби може да бъде произнесено на 8 май, каза Луков. Това е датата, на която изтича едномесечният срок за разглеждане на възраженията и обявяването на резултатите от проверката по тях." Това обаче означава, че новите автобуси няма да могат да бъдат вкарани в предизборната надпревара преди датата на извънредния вот – 12 май.
По личното настояване на Бойко Борисов
Доставката на новите автобуси, които да обслужват линиите на градския транспорт във Варна, е част от проекта за Интегриран градски транспорт на общината. Той е на стойност 114 млн. лв. и включва още изграждането на високоскоростно трасе от отдалечения кв. "Владислав Варненчик" до северния изход на града в посока Златни пясъци, система за контрол на трафика, електрона система за таксуване, изграждането на 17 километра велоалеи.
В края на миналата година по личното настояване на бившия премиер Бойко Борисов процедурата по доставката на автобусите беше отделена от целия пакет на проекта и така тяхната доставка бе планирана за началото на летния сезон във Варна или около месец преди датата, на която трябваше да се състоят редовните парламентарни избори. Още тогава този акт беше изтълкуван като опит на ГЕРБ да превърне доставката на новите автобуси в част от предизборната си битка за Варна. С оставката на кабинета и насрочването на извънредни избори на 12 май обаче осъществяването на този сценарий беше поставен под въпрос.
Новите 70 автобуса за градския транспорт във Варна трябва да бъдат произведени от полската компания "Соларис", партньор на германското дружество "Неоплан". Автобусите на полската фирма бяха избрани в конкуренция с още девет компании – чешкият клон на "Ивеко", украинската ЛАЗ, чешката "Лидел", турската Autosan, холандската VDL и още eдно полско дружество - AMZ Кутно. В конкурса, с оферти само за някои от обособените му позиции, участваха италианската фирма "Брадабус", чешката SOR, както и немската MAN.
Според параметрите на предварителното задание "Соларис" трябваше да достави за нуждите на градския транспорт във Варна 30 съчленени и 20 солови дизелови автобуса, както и още 20 на метан. За тяхната покупка бяха предвидени 41.75 млн. лв.
Още претенции
По време на днешното заседание на комисията по транспорт към ОбС – Варна, стана ясно, че срещу решението на комисията, избрала "Соларис" за доставчик на новите автобуси, още на 26 март е подадена и още една жалба. Тя е изпратена до председателя на ОбС Николай Апостолов от компанията "Джеми" ООД, управлявана от определяния като близък до ДПС турски гражданин Захир Мерт. С писмото си той възразява срещу решението на Съвета на директорите на "Градски транспорт - Варна" ЕАД за избор на доставчик за новите автобуси, настоява за спиране на доставката им, както и за извършването на пълна проверка на тръжната процедура.
"Нямам никаква представа какъв е мотивът на г-н Мерт да изпрати тази жалба точно сега и да я адресира до Апостолов, каза Иван Луков. Тя не може да има никакъв ефект, най-малко по три причини. Първата от тях е, че жалбата е срещу процедурата на обществената поръчка за доставка на автобусите. Втората – че срокът за обжалването й е изтекъл още в края на януари т.г. и, трето, защото общинският съвет не е орган, който може да удовлетвори претенциите на "Джеми", обясни той.
По думите на Луков, след като през ноември м.г. обществената поръчка за доставка на автобусите беше официално обявена, тя е била изпратена за проверка от Комисията за защита на конкуренцията и Агенцията по обществените поръчки. От двете институции по нея не са били направени никакви забележки. Никакви претенции от потенциални участници в конкурса за възлагане на обществената поръчка не са били предявени и в предвидения от закона 60-дневен срок. "При това положение не виждам на какво основание сега от "Джеми" оспорват условията на конкурса", каза Луков.
Роднини и стари познати
През последните няколко години името на компанията "Джеми" ООД нееднократно бе замесвана в скандали с изпълнението на различни обществени поръчки. Заради близостта на собственика й Захир Мерт с високопоставени членове на ДПС "Джеми" често бе определяна и като част от фирмените "обръчи" на партията. Един от фактите, често цитиран като доказателство за това, беше роднинската връзка на Мерт със Сали Табаков, брат на бившия кмет на гр. Дулово, а след това и депутат от ДПС Митхат Табаков. През ноември 2011 г. той сам се отказа от имунитета си, за да отговаря по обвинения за документна измама, подкуп в особено големи размери и сключване на неизгодна сделка. По последните две обвинения срещу Табаков вече са произнесени присъди от съответно 4 и 5 г. затвор, които все още не са влезли в сила.
До средата на 2010 г. Сали Табаков беше член на борда на директорите на общинското дружество "Градски транспорт" във Варна и бе принуден да го напусне, след като през пролетта на 2010 г. ГЕРБ овладя ОбС в града и подмени членовете в управителните органи на дружествата, които управляваше.
Сега атаката на Мерт се възприема от членове на ОбС във Варна като закъснял реванш за осуетените намерения на "Джеми" да бъде ключов доставчик на системата за градски транспорт във Варна. Според тях обаче това е по-малкият проблем пред проекта за интегриран градски транспорт във Варна. По-големият е арбитражното дело, заведено от частния превозвач "Транстриумф холдинг" срещу общинския му партньор в градските превози във Варна "Градски транспорт". Частното дружество претендира за неустойка по неизпълнен договор, по силата на който общинската компания трябваше да изкупи 100% от дяловете му.
През лятото на 2011 г. по предложение на двама общински съветници на ГЕРБ във Варна сделката бе гласувана от ОбС като задължително условие за включването на Варна в проекта за интегриран градски транспорт на няколко от големите български градове. По-късно се оказа, че договорът, сключен на база на решението, съдържа тайна клауза. Според нея независимо от изхода на сделката "Градски транспорт" дължи на "Транстриумф холдинг" 1.5 млн. лева под формата на предварително изискуемо капаро или неустойка. Още през зимата на миналата година обаче стана ясно, че изкупуването няма отношение към участието в проекта и така договорът бе обявен за излишен. Независимо от това обаче частната компания заведе арбитражно дело срещу общинския превозвач във Варна. Ако то бъде спечелено "Градски транспорт – Варна", ще бъде доведено до фалит, твърдят от мениджмънта на компанията.
Дни преди да подаде оставка, бившият варненски кмет Кирил Йорданов обвини депутата от ГЕРБ Павел Димитров, че носи персонална отговорност за сключването на тайния договор. В отговор на това народният представител обяви, че поведението на Кирил Йорданв е "арогантно и неадекватно на ситуацията" и че "само крайно безочлив човек може да реагира така". В крайна сметка на 6 март Кирил Йорданов се оттегли от поста си, а системата за интегриран градски транспорт във Варна потъна в неясното си бъдеще.