Локви за милиони по булеварда на протеста

Локви за милиони по булеварда на протеста

Ремонтираният само преди дни бул. "Владислав Варненчик" във Варна.
Ремонтираният само преди дни бул. "Владислав Варненчик" във Варна.
На 7 февруари т.г., във Варна пристигна вече бившия министър на регионалното развитие Лиляна Павлова. Важна спирка по време на посещението й беше бул. "Владислав Варненчик". Там Павлова, която сега оглавява местната листат на ГЕРБ за предстоящите предсрочни парламентарни избори, най-напред смъмри кмета на града заради състоянието на градската магистрала, а след това обяви, че тя ще бъде спешно преасфалтирана с 5 млн. лв от националния бюджет.
"Този булевард прилича на коловоз, затова общината трябва да си подреди приоритетите и да заложи разходите за ремонтите в капиталовата си програма, каза Павлова и обясни, че въпреки твърденията на вече бившия кмет на града Кирил Йорданов, градът разполага с достатъчно пари в бюджета".
Речено – сторено! На 15 март ремонтът наистина започна, а гражданите на Варна, които само година по-рано бяха излезли на протест срещу драматичното състояние на уличната инфраструктура в града, не вярваха на очите си. Но повярваха на друга гледка, защото им е до болка позната.
Дефектът
Месец след началото на ремонта Варна вече има нов, макар и временно изпълняващ длъжността си кмет. Части от бул. "Владислав Варненчик " са преасфалтирани, а по тях е положена прясна, блестящо бяла пътна маркировка. Но надеждите, че чудесата са възможни, изтляха още с първия априлски дъжд. Огромните локви по новата пътна настилка направиха видими дефектите в качеството й още преди да бъде тържествено и предизборно открита.
Ремонтът на булеварда се извършва от две дружества, регистрирани по Закона за задълженията и договорите - "Варнастрой 2012" и "Обединение АБ Варна". Контролът по изпълнението на обществената поръчка са отговорност на две общински структури - предприятието "Инвестиционна политика" и дирекцията "Инженерна инфраструктура и благоустрояване".
"Качеството на ремонта по бул. "Владислав" не може да бъде коментирано, тъй като за нас обектът все още не е завършен, каза директорът на дирекцията Стоян Димитров. Когато това се случи ще бъде съставена комисия, тя ще направи забележки и всичко ще бъде извършено така, както му е редът, обясни Димитров. В момента просто не трябва да се говори за такива неща. А освен това има инвеститорски контрол – Общинско предприятие "Инвестиционна политика". Те следят нещата".
От днес общинското предприятие "Инвестиционна политика" във Варна има нов директор. Това е Звездин Стоилков, който до момента оглавяваше друго предприятие на общината - "Строителство и ремонт". Според пресцентъра на Община Варна обаче Стоилков още не е напълно запознат с обстановката в структурата, която предстои да управлява, и по тази причина не може да коментира оперативна информация, касаеща работата й.
Временно изпълнявалият до момента длъжността дирeктор на предприятието "Инвестиционна политика" във Варна Галин Иванов също не можа да коментира качеството на ремонта по бул. "Владислав Варненчик". Той беше "в съвещание", което продължи до края на работния му ден.
"Нямам информация за дефекти по настилката на булеварда", каза вчера Десислава Тодорова, управител на дружеството "Варнастрой 2012". След въпроса, каква система за контрол на качеството прилага компанията при изпълнението на проектите си Тодорова прекъсна телефонната връзка.
До 17 часа вчера за отговор на същите въпроси на телефоните си не беше открит и управляващият "Обединение АБ Варна" Стефан Талев.
Сдружения с обща цел
Дългият около 3.7 км. бул. "Владислав Варненчик" започва от западната промишлена зона във Варна и стига до централния градски площад "Митрополит Симеон. Първият му основен ремонт от поне 20 години насам обхваща около 2.5 км., преминаващи през територията на два района - "Младост" и "Одесос". По тази причина компаниите, които преасфалтират градската магистрала, са също две.
Справка в системата за фирмени проверки "Дакси" показва, че участници в сдружението "Варнастрой 2012", регистрирано на 3 август 2012г., са "Трансстой – Варна" и силистренското "Пътстроймонтаж".
В "Обединение АБ Варна", регистрирано в Хасково и основано на 3 септември м.г., участват компаниите "АБ" и "Агро инвест ПП". И двете сдружения имат напълно идентичен, кратък и ясен предмет на дейност - "строителство на пътища, самолетни писти и спортни терени".
В началото на септември м.г., на базата на спечелен конкурс за възлагане на обществена поръчка, те сключват договор с бившия варненски кмет Кирил Йорданов за ремонтни работи на пътната настилка и други строителни дейности на територията на кметствата "Младост" и "Одесос". Така по силата на договорите си сега те ремонтират бул. "Владислав Варненчик".
Въпреки привидно ясните отношения между възложител и изпълнител на обекта един детайл в тях поражда въпроси. Както техниката, така и работниците на булеварда са брандирани със знака на компанията "Хидрострой".
Във Варна името на дружеството от години е свързвано с ремонтите на улици, с многобройните дупки по тях и с нескончаемите кърпежи и ниското им качество. По силата на договор, сключен в началото на тази година, "Хидрострой" ще продължи да строи и ремонтира пътища в града до до 2016г. Този път в най-големия му район "Приморски". Но има и още нещо.
Практиката "връщане на услуги"
Допреди десет дни управителят на "Хидрострой" Николай Пашов беше общински съветник във Варна. Два пъти - през 2007 и 2011г. той беше избиран с листата на ГЕРБ.
Попитан дали това не е конфликт на интереси пред "Дневник" Пашов казва следното: "Аз не смесвам политиката с бизнеса. Не е проблем, че печелим общински поръчки, проблем е, когато един общински съветник не работи". Сега, след появата на строителна техника със знака на "Хидрострой" по бул. "Владислав Варненчик", и само дни преди началото на предизборната кампания на Пашов неочаквано напусна Общинския съвет.
Според разпространеното на 4 април съобщение на пресцентъра на ГЕРБ във Варна той е взел решението си за това "след разговор с областното партийно ръководство в града". В какво точно се е състоял разговорът така и не стана ясно, но дни преди да подаде оставката си, Пашов продължаваше да настоява, че няма нищо общо с ремонта на входната варненска артерия.
"Фирмата, в която работя аз, извършва дейности в друг район, а не в този, в който се намира бул. "Владислав Варненчик". "Хидрострой" няма никакво отношение по този въпрос", каза той на 7 април т.г. в предаването "Пътят на парите" на bTV. На въпроса защо все пак машини на управляваното от него дружество работят на обекта той обяснява: "Просто връщам услуга". Документите обаче сочат друго.
Според информация на пресцентъра на Община Варна, цитирана в същото предаване на bTV, "Обединение АБ Варна" е сключило договор с "Хидрострой", по силата на който управляваното от Пашов дружество му предоставя техниката и механизацията, необходими за ремонта. Случайно или не, по силата на предишната обществена поръчка, чийто срок е изтекъл през миналата година, пътните ремонти на територията на район "Одесос" във Варна, където сега ще работи "Обединение АБ Варна", са били извършвани не от друг, а от ... "Хидрострой".
Справка в архива на Агенцията по обществените поръчки показва че тази възможност е прeдоставена още с условията за участие в конкурсите за възлагане на пътни ремонти във Варна. Така самите процедури за възлагане на дейности от страна на общината утвърждават "връщането на услуги" като нормална бизнеспрактика.
Булевард на протеста
Според юридическия портал "Law.bg" между търговските дружества, основани по Търговския закон и гражданските, регистрирани по Закона за задълженията и договорите, има съществена разлика. Търговските дружества са подложени на режим, който позволява третите лица да получат информация за тяхната дейност. При гражданските дружества такава публичност няма.
Администрацията на Община Варна вече повече от месец мълчаливо отклонява всяко искане за достъп до документацията и технологичния проект за ремонтните дейности, извършвани на бул. "Владислав Варненчик" за 5 млн. от националния бюджет. Тайна са и количествено-стойностните сметки за ремонта. Поискаха ги хората, които дни наред през февруари изпълваха улиците на Варна с многохилядните си шествия, скандираха, настояваха за публичност и прозрачност.
Редовният маршрут на протестиращите преминаваше неизменно по бул. "Владислав Варненчик". Затова го нарекоха "булевард на протеста".
Сред галениците

През мандата на ГЕРБ варненската "Хидрострой" бързо влезе в компанията от немного фирми, поделящи си парите от държавните поръчки за пътищата, като според финансовите й отчети приходите й са нараснали с около 50% само за две години. (В последните години на двете първи места традиционно са "Главболгарстрой" и старозагорската "Трейс", които си разменят лидерските позиции).
"Хидрострой", която обикновено печели внушителната част от поръчките във Варна и в района, се радва на успехи и на други места в България, включително и в София, където изгради надлез "Надежда".
Неотдавна получи и най-скъпата си досега поръчка - за 80 млн. лв., като водещ партньор в консорциума ПСВТ за строителството на обходния път на Габрово. Изпълнението на проекта беше възложено дни преди правителството на ГЕРБ да подаде оставка.
Заедно с "Главболгарстрой" и "Трейс" компанията подписа и рамковото споразумение за строителните поръчки на "Летище София" за 116 млн. лв. през следващите четири години. Тяхното възлагане все още не е започнало.