Разхвърлени справки и липса на отчет за Авиоотряд 28 заварил Орешарски (видео)

От август 2009 до март 2011 г. разходите по изпълнение на полетите на Авиоотряд са близо 3 млн. лева. Това съобщи премиерът Пламен Орешарски в отговор на питане на депутата от "Атака" Венцислав Лаков за полетите с правителствените самолети и хеликоптери през мандата на кабинета на Бойко Борисов. Орешарски цитира данни на генералния директор на Авиоотряд 28 кап. Пенчо Пенчев.
Общо за същия период са извършени 309 полети в различни направления. Данните не са разграничени по заявители и затова според премиера е необходим допълнителен анализ.
По данни на администрацията на Министерския съвет кабинетът е платил 1 653 699 лева за периода 1 март 2011 - 31 май 2013 г. Преди това Авиоотряд 28 беше на подчинение на Министерството на транспорта. В тази сума са включени само заявките на Министерския съвет.
"Натъкнах се на редица слабости на системата за отчетност на заявките за полети, които не са завеждани по надлежен ред и администрацията на Министерския съвет изпитва затруднения за краткото време да ги обобщи", посочи още Орешарски. Тъй като услугите на Авиоотряд 28 се използват от различни ведомства, цялостната информация не е обобщена. Той вече е разпоредил мерки за отстраняване на тези слабости.
Възложил е и проверка на Инспектората към Министерския съвет, която да приключи до 28 юни. След това данните ще бъдат предоставени на временната комисия по въпроса, която беше създадена по-рано тази седмица и оглавена от Венцислав Лаков.
По въпроса дали има унищожени заявки за полети, каквато информация беше разпространена миналата седмица, премиерът каза, че засега не му е известен такъв случай. "Самият факт обаче, че заявките не са завеждани по надлежния ред говори за слабости в системата за документооборот и това не позволява категоричен извод нито в едната, нито в другата посока", добави той. По-късно пред журналисти в кулоарите по темата добави: "Администрацията твърди, че заявките са разхвърлени насам натам. Даже ми е неудобно да коментирам".
Лаков пък остана доволен от започналото сътрудничество с премиера от правителството на БСП и ДПС и помоли комуникацията между него и Орешарски да бъде активна до изясняването на всички детайли по случая с Авиоотряд 28.
До проблема се стигна, след като миналата година докато Борисов беше премиер се разбра, че Авиоотряд 28 се е използвал за полет на аматьорските футболни отбори "Витоша" (Бистрица) и "Чавдар" (Етрополе) до Варна за приятелски мач помежду им. Въпреки питания на медиите и опозиционните тогава партии, Министерският съвет не даде информация кой, как и кога е пътувал с правителствените самолети.

Лаков зададе въпрос и към новия военен министър Ангел Найденов по темата за полетите с военните въздухоплавателни средства - самолета "Спартан" и вертолетите "Кугър" от страна на бившия премиер Бойко Борисов и "неговите приближени". "Публична тайна, че най-често вертолетите бяха ползвани като авиотаскита, включително и в предизборните кампании", добави депутатът от Лаков.
Найденов съобщи, че от 1 юли 2009 до 31 декември 2012 г. са извършени 67 специални задачи, които са стрували на бюджета на Министерството на отбраната близо 900 хил. лева. "Не знам дали са възстановени и какво точно включват разходите", добави той.
По данните на министъра през 2009 г. е изпълнена една задача със "Спартан" от правителствения протокол на Министерския съвет. През следващата година са изпълнени шест задачи за протокола на правителството с "Кугър" и две задачи на външно министерство със "Спартан" и "Ан-30".
През 2011 г. са изпълнени 22 задачи за протокола на Министерския съвет, външно министерство, както и за министерствата на вътрешните работи, на финансите и на земеделието и храните. През следващата година са изпълнени 25 специални задачи.
Целите на полетите основно са били осигуряването на транспорт и делегации, осигуряването на хуманитарна помощ на бедстващи граждани, както и българи в плен зад граница и други подобни. "Тази практика следва да се запази, защото това е принос към национална сигурност в мирно време", смята Ангел Найденов.
По неговите данни един летателен час струва 4800 лева, но какво точно включва ще бъде направена допълнителна проверка. Найденов споделя разбирането, че воените самолети и вертолети трябва да се използват основно при форсмажорни обстоятелства. "Не споделям, че с масовото ползване се поддържа летателната способност на екипажа", добави той.