Просветният министър предлага училищните бюджети да зависят от качеството

Промяна на училищното финансиране чрез въвеждане на коефициент за качество на преподаването, предлага министърът на образованието и науката Анелия Клисарова. Бюджетът на училището и заплащането на преподавателите ще бъде обвързан както с броя на децата, така и изпитните им резултати, коментира министърът в интервю за Българското национално радио.
Анелия Клисарова смята, че чрез успехите от изпитите за национално външно оценяване на четвърти и седми клас може да бъде изчислено с колко се е повишил успехът по учебните предмети. На базата на изчислението ще може да се определи коефициент за финансиране в даденото училище, а от там и директорът ще разпределя по-правилно и справедливо средствата.
Все още не е ясно с колко усъвършенстването на делегираните бюджети ще увеличи учителските заплати, тъй като в момента се правели разчети. Министърът посочва, че в големите градове те ще са по-големи заради по-големият брой ученици, което води до повече постъпления в бюджета. Проблемът е при малките училища, където заплатите са малки, а делигираните бюджети - недостатъчни. "Много е трудно с трудни региони, с малки училища и деца, които не са мотивирани да учат, да постигнеш принадена стойност", каза министърът.
Според Клисарова учителите в малките населени места и райони с малко ученици ще получат достойни заплати, когато бъде изчислено с колко те са повишили знанията на учениците. Идеята била приета много добре от директори на училища във Варна и областта, след като разбрали, че така средствата ще бъдат разпределяни по-справедливо.
В момента в образователното министерство се правели разчети, колко повече средства ще бъдат още необходими за делегираните бюджети. Министърът казва, че е заварила нула капиталови разходи в министерството.
Министърът предлага като кризисна мярка в държавните висши училища да се приложи платеното обучение като възможност.