Експертите, които изключиха "Тютюн" и "Хамлет" от учебната програма, дават писмени обяснения

Експертите, които изключиха "Тютюн" и "Хамлет" от учебната програма, дават писмени обяснения

Анелия Клисарова - министър на образованието.
Анелия Клисарова - министър на образованието.
Министърът на образованието Анелия Клисарова е изискала писмени обяснения от експерти за разпространената през миналата седмица проектопрограма по български език и литература, която възбуди полярни реакции заради отсъствието на някои класически произведения. Отговорност ще бъде търсена на четирима души - експертите Евгения Костадинова, Александър Трингов, Милена Иванова и Красимира Александрова, но по проектопрограмата ще продължи да се работи, каза днес Клисарова на пресконференцията, свикана специално по случая. От експертите присъстваше само Костадинова - ръководител на проекта, но тя не се изказа по същината на казуса.
За проектопрграмата по български език и литература се разбра на 20 юни. Тя предвижда да не се изучават "Записки по българските въстания" на Захари Стоянов, романът на Димитър Димов "Тютюн", "Хамлет" на Шекспир, както и някои произведения на Христо Ботев, Алеко Константинов, Пенчо Славейков.
За разлика от миналата седмица, когато Клисарова обяви официално, че експертите ще бъдат уволнени, днес тя беше далеч по-умерена. На пресконференцията обаче не се разбра дали ще има уволнения или наказания, нито как ще се търси отговорност за загубените 912 хил. лв., с които е финансирано изготвянето на програмата. Тя е част от по-голям европейски проект на обща стойност от 10 млн. лв.
Евгения Костадинова е ръководител на проекта и директор на дирекция "Образователни програми и образователно съдържание", Александър Трингов е началник на отдел "Общо образование", а Милена Иванова и Красимира Александрова са главни експерти в дирекцията.
След като четиримата експерти подготвят писмените си обяснения, ще бъде свикан дисциплинарен състав. Той ще вземе решението дали трябва да бъдат наложени дисциплинарни наказания и какви трябва да бъдат те, обясни министърът.
"Автори на произведения няма да отпадат от програмата, по която учат нашите деца", каза Клисарова.
Така и не се разбра за какво ще бъде търсена дисциплинарна отговорност - за съставянето на програмата или за публикуването й на сайта на министерството. "Може би за мен нарушение е, че се публикуват програми, без да е информиран министърът по един толкова важен въпрос и да не знае кои произведения отпадат, които са изключително важни и сериозни", каза Клисарова. Проектопрограмите са били качени на интернет страницата на Министерството на образованието заради изискването за публичност, каза министър Клисарова. Документите с проектопрограмите бяха свалени ден след като обществото научи за тях.
"Разбрах само философията на програмите – че се предвиждат повече практически упражнения, повишаване на компетентностите, а не само на грамотността и казах  "да, това е правилен подход и стратегия". Не бях запозната с конкретиката. Аз не съм запозната и в момента с пълната конкретика по български език и литература", каза министър Клисарова.
В разработването на програмите по български език са се включили 34 методици. Участие в изготвянето са взели и двама ръководители на катедри по литература в университети – Катя Станева от Софийския университет и Цветан Расьовски от Югозападния университет в Благоевград. Министърът може да търси отговорност само на четиримата експерти, но не и на останали. "За останалите остава моралната отговорност и съвест", каза Клисарова днес.
В момента се планира проектопрограмата по български език и литература да бъде изпратена в районните инспекторати и разпространена до учителите по предмета, които са повече от 5хил. в страната.
След изработването на програмата тя е била обсъждана два пъти – на 7 и 26 март 2013 г. На първото обсъждане са присъствали 87 специалисти, а на второто – 61. Възнаграждение са получили двайсет методици, на обща стойност малко повече от 41хил. лв.
За да бъде приет проектът за нова учебна програма е нужно първа да бъде приет Законът за училищното и предучилищното образование.