Експерти оскъпили "Фейсбук" страницата, създадена от пиарите на Найденов

На живо
Заседанието на Народното събрание

Експерти оскъпили "Фейсбук" страницата, създадена от пиарите на Найденов

Мирослав Найденов
Мирослав Найденов
Експерти оскъпили "Фейсбук" страницата към Програмата за селските райони, създадена за близо 50 хил. лева. Те отговаряли до два часа след задаване на въпрос от фермер и работили на хонорар. Това твърди в интервю за в. "168 часа" една от създателките на профила Кристина Спасова, която е бивша пиар експерт на министъра на земеделието от кабинета "Борисов" Мирослав Найденов.
Скандал избухна миналия август, когато стана известно, че фирмата на Кристина Спасова и Лора Димитрова - тогава съответно на 25 и 24 години, които са бивши пиар експерти на Найденов и служители на Агенцията по безопасност на храните, "Кей Ем Ком" печели обществена поръчка за създаването на страници на селската програма във "Фейсбук" и "Туитър". Фирмата е учредена с капитал 2 лв. на 26 септември 2011 г. - само три месеца преди подписването на договора с Министерството на земеделието и храните.
Година по-късно Спасова посочва, че със скандала нейни конкуренти ги е било страх, че следващия път тя може "да спечели поръчка не за 47 хил. лв., а за 400 хил. лв.". По думите й проектът е изпълнен и отчетен, но не е платен, както били много други по вина на администрацията.
От предвидените пари по проекта Спасова вече е платила на експертите над 20 хил. лв. Малко над 12 хил. са били отделени за най-големите агропортали и специализирани сайтове, където се била провела рекламната кампания за страницата. Отделно имало и по-малки технически разходи. "Всъщност, ако ни беше платено, от тези 47 хил. лева трябваше да ни останат около 4 хил. лв. печалба за една година работа", добавя тя.
"Не може да си изработил един проект преди 6 месеца и да не ти е платено. Никой не си задава въпроса как се плаща на експерти, как се дават заплати, осигуровки, как се покриват останалите разходи по проекта. Ако целта е да се съживи бизнесът, то защо първата крачка не я направи администрацията?", оплаква се Спасова.
Досега на фирмата й за проекта за профили в социалните мрежи били изплатени само 15 от 47 хил. лева. На въпрос не е висока тази стойност, Спасова казва: "Идеята е "Фейсбук" да бъде средство, чрез което експертите да стигнат до бенефициентите без оглед на мястото и времето. Тя се обслужва от специалисти по различните мерки на програмата".
След това обяснява, че не самото създаване на профилите е скъпо, а заплащането на експерти, които отговаряли на въпроси на фермери. Заинтересувалите се от селската програма изпращали въпроси, а специалисти давали безплатни съвети. Например какво да прави земеделец, ако иска да си купи трактор по 121-а мярка.
"Дали експертите ще направят това на семинар, или от компютъра си, хонорарът им е един и същ", посочва Спасова и добавя, че се е създало усещането, че тези средства са дадени за една обикновена "Фейсбук" страница, която би струвала 1000 лв., но смисълът й бил друг. В проекта участвали общо деветима експерти, които отговаряли на въпросите на фермерите до 2 часа. "И той трябва да е обоснован, защото ние носим отговорност пред бенефициентите, които впоследствие подават своите документи в Държавен фонд "Земеделие". Специалистите не били само от земеделското министерство, а от "различни направления", но били външни за фирмата й.
Договорът изтекъл в края на 2012 г., но Спасова и служителите й поддържали страницата безвъзмездно до април 2013 г.
Тя посочва, че досега нито един журналист не е я била търсил. "Различни медии създадоха внушението, че огромна сума пари е дадена за страница, която по същество струва стотинки, но не отчетоха нещата, които ви обясних. Много от тези медии сега се оказаха и бенефициенти на тези 66 млн. лв. по комуникационни стратегии, които бяха обявени миналата седмица. Все пак част от тях са наши конкуренти на повечето обществени поръчки".
На въпрос защо смята, че всичко изписано срещу вас е по команда на вашата конкуренция за обществената поръчка, Спасова казва: "Медийният пазар е много ясно парцелиран. В този бизнес буквално ти казват: "Ей, ти накъде?" При положение че ти се опитваш да се състезаваш за една сума от 47 хил. лв. и да влезеш на пазар, на който има над 30 млн. лева." По думите й правилата, по които действат, са на принципа на рекета, но за нея "това не е окей и не е част от житейската ми философия". "На този пазар е създаден картел и всеки опит за влизане, се наказва. Но все пак продължих напред.", добавя тя.
На въпрос защо искат да ви унищожат, Спасова посочва: "Страх ги е, че утре мога да получа поръчка за 400 хил. лв. например, навлиза нов конкурент". След това разказва, че тези дни фирмата й се готвила за нова обществена поръчка. "С екипа ми четохме регламент по регламент дни наред, писахме проекта 36 часа. И в един момент се замислих: "Ами ако спечеля? Пак ли ще трябва да обяснявам, пак ли ме чака същата помия?" И си дадох сметка, че не мога да се явя.". 
И добавя още: "Имах увереността, че имам шанс да спечеля, защото прогнозната стойност на поръчката беше за почти 800 хил. лева, а моята цена бе 250 хил. лв., но се отказах. Нещо с конкуренцията у нас дълбоко не е наред." По думите й е време е за промяна. "Не е редно обществените поръчки да стават механизъм за изнудване. Можех да избягам и да работя в чужбина, но все пак избрах да се развивам тук и съм оптимист, че средата ще се подобри."
Смята, че след като тя вече е разказала за какво е изхарчила парите, сега било време това да направят всички, спечелили 66-те млн. лева по комуникационните стратегии на всички оперативни програми.