Експерти: Грешка на шофьора и техническа неизправност довели до катастрофата на "Тракия"

Тежката катастрофа на автомагистрала "Тракия" с автобуса на фирма "Ентуртранс" на 15 юни 2011 г. е можела да бъде предотвратена от шофьора. Такова е заключението на представената днес в Бургаския окръжен съд техническа експертиза по делото, съобщи БГНЕС.
В катастрофата загинаха девет души, а десетки други бяха ранени, след като автобусът се преобърна и запали. Обвиняеми по делото са собственикът на транспортната фирма "Ентуртранс" Ениз Ченгел, началникът на транспортния отдел на превозвача Николай Точев, както и шофьорът на автобуса Станислав Димитров. Тримата имат обвинения за причиняване на смърт по непредпазливост.
Според експертите шофьорът Светослав Димитров е трябвало да натисне спирачките на автобуса, а не да завърти волана наляво. Заключението сочи, че ако това е било направено, е нямало да се стигне до инцидента.
Резкият ляв завой е насочил автобуса към мантинелата. След това левите колела са се повдигнали, а след това шофьорът е направил още един рязък завой, този път надясно. Заради това автобусът е паднал на една страна. Резкият завой е скъсал корозиралата стабилизираща щанга.
Според експертите състоянието на автобуса е било изключително лошо и той не е трябвало да бъде в движение.
Автобусът е бил силно корозирал и неподдържан, заяви проф. д-р на техническите науки Станимир Карапетков, техническо лице от София, част от екипа, изготвил експертизата на автобуса. Според експерта незнайно как автобусът е минал технически преглед. "В много лошо състояние е, със силна корозия на носещи елементи от окачването. Недопустимо е да бъде пуснат такъв автобус в такова състояние по нашите пътища", обясни професорът.
Бивш шофьор на фирмата обаче твърди, че превозното средство е било в добро техническо състояние. Хюсеин Адем Хюсеин заяви пред съда, че е управлявал автобусa около десетина пъти, но никога не го е водил на технически преглед. По принцип практиката във фирмата била само ако има проблем с даден автобус, да се уведомява механикът. Хюсеин заяви още пред съдиите, че когато наближавала датата даден автобус да мине технически преглед, уведомявали началника на транспортния отдел и сегашен обвиняем - Николай Точев. Шофьорът обаче не знаел дали автобусите реално са минавали през прегледи.
Хюсеин се яви днес в съда в качеството си на свидетел, поискан от прокуратурата на последното заседание.
Защитата на подсъдимите обяви, че има разминавания между експертизата и показанията на свидетели. Заради това тя поиска нова автотехническа експертиза. Близките на загинали в инцидента реагираха остро на искането на защитата за нова експертиза, която да бъде извършена от други технически лица. Според Антон Узунов, син на загиналата Албена Узунова, това би забавило делото.
На предишно заседание в началото на тази година друга експертиза показа, че автобусът е направил поне 30 курса с повредена кормилна щанга, въпреки че ръководителите на фирмата са знаели за проблема.