Ученици поискаха автономност за ученическите съвети и по-високи стипендии

Ученици поискаха автономност за ученическите съвети и по-високи стипендии

Снимката е архивна
Снимката е архивна
По-голяма автономност за ученическите съвети и дял от делегираните бюджети за издръжката им. Това поискаха от Съюза на учениците на днешната национална кръгла маса "Ученикът - равностоен елемент в училищната система", провела се в София. Присъстващите директори и учители обаче препоръчаха на младежите да бъдат по-инициативни и да предлагат нови модели, отколкото сами да паднат в пукнатините на образователната система.
Сред основните искания на Съюза са фиксирането на ученическия съвет като самостоятелен орган със специфични функции, т.е. да има отношение към избор на директори и учители, приемане на училищен правилник, учебна програма и изключване на ученици, гарантирано участие с право на реален глас в заседанията на педагогическите съвети, както и стипендиите за отличен успех и социалната да бъдат 15% от минималната работна заплата, а не както досега определена сума.
Искаме бюджет
"Не можем да бъдем самостоятелни, ако бюджетът на ученическия съвет се определя от директора", смята ученикът в Националната финансова-стопанска гимназия в София Камен Кехайов. Според ученичката от Варна Милена пък предложенията на обучаваните не се приемат от учителите и няма равнопоставеност. Други присъствали ученици поискаха да по всяко време да могат да се срещат с директора - за въпроси, проблеми или идеи например за благотворителен концерт.
"Уж бягате от опеката на системата, на възрастните, а къде остава вашата инициативност", посочи представителят на Съюза на директорите Дарина Арнаудова (19-то СОУ, София). По думите й младите хора не трябва да използват старите начини и пътища някой от някъде да даде, а да потърсят нещо ново. "Защо не привлечете работодателите за стипендии", подхвърли тя и добави, че над 90% от бюджета на всяко училище отива за заплати. "Не изпадайте в дупките на системата", приключи Арнаудова.
Някои от учениците подхвърлиха, че не може децата до 13-14 години да участват в ученически съвети, защото те не можели все още да взимат аргументирани решения. Това беше прието остро от Детелина Брестничка от Асоциация "Родители" и директор на 19-то СОУ, която заяви, че и на тази възраст може да се изразява мнение. "Има и хора в 12-ти клас, които не могат да поемат отговорност", подкрепи я ученикът Камен Кехайов.
Младежка апатия
На срещата присъства и председателят на Студентския съвет към Софийския университет "Св. Климент Охридски" Даниел Стоев, който заяви, че студентите имат много повече права и могат да се намесват в решенията на ръководството на висшето заведение, но те не го правят. "Както изборите преминават маргинално, така и не се прави никакво усилие за участие в декански съвети, промяна на учебни програми...", добави той.
Според него проблем е изобщо включването на младите във важните обществени обсъждания. "Трябва да помислим дали децата са включени изобщо в диалога в семейството, училището, университетите, което закърнява автономността им", смята още той. По думите на Стоев някои директори се държат като феодали, които управляват феодална собственост.
В крайна сметка учениците и учителите се обединиха, че е необходимо съществуването на ученически съвети, които трябва да участват във взимането на важните решения, но трябва да се работи за инициативността на младите.